Vorig verslag van de Salzsteig-Weitwanderweg 09 Volgend verslag van de Salzsteig-Weitwanderweg 09 terug naar het overzicht van de Salzsteig-Weitwanderweg 09 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Salzsteig-Weitwanderweg 09
datum zaterdag 4 september 1993
traject Frauenstein - Klaus - Dirnbach - Hinterstoder.
afstand 17 km te voet, 9 km met de bus.
wandeltijd 5½ uur.
temperatuur 10° à 12°.
overnachtingadres Privatzimmer, Hinterstoder
adres diner Freibad-restaurant, Pachter: Trude Kletzmair, 4573 Hinterstoder 233, tel. 07564-5574
Overnachtingprijs 400
uitgaven Frauenstein 540, Klaus 45, Steyerbrücke bus 46, Hinterstoder ADEG 47, Kaufhaus 65, warme maaltijd 300, kaarsjes 14.

Hinterstoder We hadden de vorige avond na het eten nog naar een RTL uitzending gekeken over Heimatlieder. Toen het om 9 uur was afgelopen gingen we naar bed. We konden uitslapen, want het ontbijt was pas om 8 uur. Vanaf ons ontbijt in Gasthof-Pension Federlehner te Frauenstein hadden we een mooi uitzicht op de omgeving. Op een berg zagen we versgevallen sneeuw liggen. Rond negen uur begaven we ons op weg. We liepen weer naar de Steyr toe en volgde deze over grintwegen. Bij Klaus liepen we over de stuwdam naar Klaus. Van de stuwdam maakte Coos nog een foto van het door de Steyr diep uitgeslepen dal. We bekeken nog de plaatselijke kerk. Deze was vrij nieuw, pas 10 jaar oud. Nu volgden we eerst een tijd het stuwmeer, overgaand in de Steyr. We zagen recht voor ons een kalkwerkfabriek. Op een bord werd melding gemaakt dat die kalkfabriek weliswaar een wond in het landschap is, maar dat deze kalkindustrie broodnodig is. Na de Helmlalpe kwamen we bij de Speringalm. Hier lagen vier koeien vlak langs de weg. Vlak hier voorbij was een hutje waartegen hout was opgestapeld. Hierop hielden we een rust en aten wat boterhammen met kaas. De vier koeien kwamen langs gelopen.
Hinterstoder kerk We daalden af via het gesloten Whs. Pernkopf naar Helml en Dirnbach in de gemeente St.Pankraz. In Dirnbach liepen we voorbij een hertenkamp zonder het aanvankelijk te merken. Maar een bewoonster op ons pad maakte ons er op attent. We kwamen bij het station Hinterstoder. Opnieuw liepen we naar en langs de Steyr en opnieuw werd het zo smal dat we besloten om te keren. Teruggekeerd en aangekomen bij de Steyrbrücke besloten we met de bus naar Hinterstoder te gaan. Dit was ongeveer 9 km. Na ruim een half uur wachten bracht de bus ons naar het centrum van Hinterstoder. Met onze Alpenvereinskarte kregen we nog korting in de bus. In Hinterstoder gingen we op zoek naar een overnachtingadres. Na twee maal tevergeefs bij Zimmerfrei geweest te zijn probeerden we de jeugdherberg, maar hier was niemand te bekennen. We liepen door een groot gedeelte van het gebouw en keken in een paar kamers maar er was werkelijk niemand. Na nog drie maal proberen slaagden we. Het werd een heel mooie kamer op een zolder met wc en douche met uitzicht op de dorpsstraat. We aten warm in het Freibad-restaurant. Toen we ons tweede glas rode wijn wilden bestellen om 19.50 uur werd gezegd dat ze om 8 uur dichtgingen. Daarop besloten we uiteraard geen tweede glas wijn te nemen. Daarna belden we nog naar mama.