Pronkjewailpad: Delfzijl-Steendam

Even voor 7 uur ontbeten wij bij ons B&B. Even na half acht reden we met de auto naar station Sauwerd. Vandaar reden we met de trein naar Delfzijl. Deze dag stond het traject van Delfzijl naar Steendam op het programma. Het was een half uurtje rijden met de trein zodat we rond half negen in Delfzijl aankwamen. Eerst liepen we naar standbeeld Oude Man. Vlak hierbij lag hotel de Boegschroef waar een paar keer de finish van Tocht om de Noord was.

Daarna kwamen we bij de RABObank. De bank was nog niet officieel open maar we konden voor een Pronkjewailstempel toch wel binnenkomen. Op de grond waren voetstappen afgebeeld die naar een tafeltje met pronkjes liep. Het pronkje hier was een paar blauwe sokken met RABObank opdruk. En we konden ook nog onze eigen maat uitkiezen. Nadat we ook het stempel hadden verkregen liepen we verder en kwamen langs molen Adam.

We staken het Eemskanaal over en bij een Avia benzinepompstation dronken we koffie. We waren eigenlijk alleen naar het Avia benzinepompstation gegaan om naar het toilet te gaan, maar dat bleek niet beschikbaar te zijn voor bezoekers. De koffie smaakte trouwens boven verwachting goed. De koffie werd hier met Redbeans gezet.

Daarna werd de Farmsummerkerk bereikt. Hier was ook een stempelpost. We hadden ons niet gerealiseerd dat de Farmsummerkerk in Farmsum stond. Want op de stempelkaart was een aparte plek voor Farmsum gereserveerd en wij lieten de stempel bij de overige stempels plaatsen. De overgang van Delfzijl naar Farmsum is voor een leek niet merkbaar. Na het Borgshof kwamen we bij de Aeolus molen. Ook dit was een stempelpost. We staken het Afwateringskanaal van Duurswold over. Daarna kwamen we bij een rotonde met grote beelden van gezichten.

Delfzijl, een havenstad met uitgestrekte industrieterreinen is bezig met het aanpassen van de stad aan de eisen van de toekomst. Naast woonwijken krijgen ook industrieterreinen een opknapbeurt. Een onderdeel van het plan is het inpassen van kunst in het gebied.

Beeldend kunstenaar Anne Hildrink uit Kloosterburen werd door Groningen Seaports en de gemeente Delfzijl gevraagd een schetsvoorstel te maken voor Farmsumerpoort. Vanwege de grootte van het terrein vroeg ze Lambert Kamps deze opdracht samen met haar op te pakken. Het idee was om met beide rotondes die op het terrein aanwezig zijn iets te gaan doen. Kamps ontwierp Heroes voor de rotonde van de Houtlaan/Hogelandsterweg.

Op de rotonde staan drie metershoge borstbeelden van Nederlandse zeehelden. Twee daarvan bezochten Delfzijl. In 1591 bezocht Prins Maurits de haven met een vloot van 150 schepen. In 1665 deed Admiraal Michiel Adriaanszoon De Ruyter de haven aan. Hij was met een West Indische vloot op weg naar het vaderland, maar kon door de oorlog met Engeland geen Hollandse haven bereiken. Hij wist dat de Engelse vloten op hem loerden. Hoewel hij, noch een van zijn kapiteins ooit op de Eems waren geweest, besloot hij zijn kostbare vloot in Delfzijl veilig thuis te brengen. De vloot werd met het losbrand (afschieten) van geschut verwelkomd.

Om dit feit te herinneren zijn de hoofden van deze helden op een rotonde geplaatst en kijken ze je strak aan wanneer je deze nadert. Het ontwerp van Kamps bestaat uit drie losse borstbeelden van de helden. Zowel de voor als de achterzijde is een aangezicht van het gezicht van de figuur. De beelden zijn vervaardigd van polyurethaan schuim omkleed met een stevige laag polyester, die gewapend is met glasmatten. De metershoge beelden zijn zo geplaatst dat je vanuit iedere aanrijdrichting in het gezicht kijkt van een van de figuren. Er zijn geen achterkanten, dat houdt in dat ieder figuur gespiegeld wordt en zodoende twee keer met het gezicht wordt afgebeeld.

Na het Damsterdiep verlieten we de Hogelanderweg. Nu bleven we steeds zoveel mogelijk het Damsterdiep volgen tot in Appingedam. Eenmaal zagen we nog hele grote berenklauwen. In Appingedam kwamen we bij de basiliek. Dit was een voormalige kerk die nu café restaurant was. Binnen zaten prachtige ramen. We waren deze dag de eersten die de basiliek inkwamen want de deur werd voor ons opengedaan.

Bij het museum Stadt kregen we een speld met het wapen van Appingedam. Daarna kwamen we bij de Nicolaikerk, die ook stempelpost was. Wij waren die dag bezoeker 5 en 6. Bij paviljoen Overdiep, dat ook een stempelpost was, lieten we ons twee Latte Macchiato´s goed smaken. Hier kregen we, in samenwerking met Gall en Gall een versterking in een smal flesje aangeboden als pronkje

Na de Stadshaven van Appingedam voerde de route over het Eemskanaal. Daarna waren het lange wegen naar Steendam met weinig afwisseling. Bij bushalte Weg naar Tjuchem reden we met bus 566 naar Delfzijl. Omdat er in het busje niet de mogelijkheid was om in te checken, moesten we in eerste instantie twee euro betalen en in tweede instantie konden we gratis mee omdat we maar een klein eindje meereden. In Delfzijl dronken we nog wat in hotel restaurant Boven Groningen alvorens de reis naar ons B&B te aanvaarden. Met de trein reden we naar Sauwerd en vandaar verder met de auto. In Winsum aten we opnieuw warm bij De Gouden Karper.