Vorig verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Volgend verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg terug naar het overzicht van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Niederösterreichische Landesrundwanderweg
datum donderdag 11 september 1997
traject Mailberg - Großharras - Patzmannsdorf - Jugendkreuz - Fleischackerkreuz - Fischerkreuz - Oberleis - Dörfles - Ernnstbrunn
hoogten 200 - 457 meter
wandeltijd 8 uur
weer vrijwel onbewolk
overnachtingadres Schirmböcks, Restaurant - Fremdenzimmer, Zur grünen Insel, 2115 Ernstbrunn, Bahnstraße 8, ( 02576-219
Overnachtingprijs 2 x Osch. 250
uitgaven Mailberg Nah & Frish 31, Spar 47, Patzmannsdorf 36, Ernnstbrunn Avondeten 410, kaarsje 8, dagtotaal 532, totaal 16.834

Mailberg Mailberg Na het ontbijt om 7.45 uur liepen we naar de supermarkt Nah & Frish. Maar die had bijna niets, waar wij belangstelling voor hadden. Gelukkig was er ook een Spar. Daar deden we de rest van de inkopen. We verlieten Mailberg en wandelden even later weer langs wijngaarden. We kwamen weer door een Kellergaße even voor Diepholz . Hier verwisselden we de knikkebokker voor de korte broek. Het beloofde een zeer zonnige dag te worden. En daardoor ook een warme dag. Echt heel warm werd het gelukkig niet. Er was nu ook vrijwel geen wind.
Over een asfaltweg liepen we naar Großharras. Over een asfaltweg verlieten we Großharras. Bij een sloot, de Patzmannsdorfergraben, sloegen we af en liepen hierlangs naar Patzmannsdorf . Hier bezochten we nog een Kaufhaus en aten nog wat. Buiten Patzmannsdorf stegen we naar de Schloßberg en kwamen opnieuw door een Kellergaße. Nu volgden we ongeveer 2 uur een grintweg door bossen. Daarbij kwamen we nog langs het Jugendkreuz en het Fleischhackerkreuz. Hier liepen we (waarschijnlijk) door het natuurpark Leise Berg.
Via het Fischerkreuz verlieten we later het bos en bereikten een asfaltweg. Bij een kruisje met een bankje hielden we een rust en aten nog wat. We bestegen de Oberleiserberg. Maar de uitzichttoren was gesloten. We liepen weer verder en kwamen later langs het Wildpark bij Dörfles . In dit park zagen we 14 reeën , een paar wilde zwijnen, een pony en een paar ezels. Eén van de wilde zwijnen liet zich niet wakker maken.
Na Dörfles kwamen we in Ernnstbrunn. Gasthof Flandria Zum Roten Hahn had rustdag. In een restaurant Am Marktplatz kregen we een verwijzing naar een Privatzimmer. Hier werd echter niet opengedaan. Toen we het dorp uitliepen keken we nog even om naar de paasboom . Daarna kregen we een verwijzing naar een Gasthof bij een station. Hier overnachtten we met moeite.
De hoofdingang was dicht, want ze hadden rustdag. Maar zoonlief liep buiten wat rond. Toen hij naar achteren liep, reed moeder weliswaar net met de auto weg. Maar ze zei nog tegen zoonlief, dat palief boven was. Die werd met moeite opgetrommeld. En zodoende konden we hier toch overnachten. Later dineerden we in het Gasthof waar we al waren geweest, toen we naar overnachting vroegen. Dat was in Gasthaus zum Schwarzen Adler, Martin Bucher, Marktplatz 2, 2115 Ernstbrunn, ( 02576-2209. Het eten smaakte hier prima. Maar rond half negen moesten we geleidelijk weg. Dit omdat de zaal was gereserveerd voor een groep jongens, die hier een maaltijd kregen aangeboden.