Vorig verslag van de Ruperti Weitwanderweg 10 Volgend verslag van de Ruperti Weitwanderweg 10 terug naar het overzicht van de Ruperti Weitwanderweg 10 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Ruperti Weitwanderweg 10
datum maandag 19 juni 1995
traject Peilstein im Mühlviertel (584 m) - St.Wolfgang (738 m) - Schlägl (544 m) - - Whs Panyhaus - Bärenstein (1077 m) - Whs Panyhaus - Aigen im Mühlkreis (600 m) - Schlägl (544 m) - St.Wolfgang (738 m) - Peilstein im Mühlviertel (584 m).
hoogten 505 - 1077 meter
wandeltijd 8¼ uur
weer Hele dag vrij zonnig
overnachtingadres Gasthof Café Restaurant Hermi Fleischmann, A-4153 Peilstein 15.
Overnachtingprijs Osch. 390
uitgaven Spar Peilstein Osch. 52, Kaufhaus Zimmerman Aigen Osch. 33, Tabak Aigen 5 ansichten Osch. 25, diner Osch. 481.

Peilstein morgennevel Doordat het de vorige dag erg lang was geweest en de afstand naar de Dreisesselberg te ver bleek te zijn, besloten we, zonder rugzak naar de Bärenstein te gaan. Na het ontbijt maakte ik eerst het verslag van de vorige dag (af).
Om half elf gingen we op pad, na eerst nog bij de Spar boodschappen te hebben gedaan. We verlieten Peilstein over een asfaltweg met een helling van 27%. We staken een asfaltweg over en volgden nu een grintweg. Bij een vijver stonden 2 bankjes en een informatiebord van biologen. In buurtschap Stierberg was een rad onder een kraan ingebouwd dat Coos uitprobeerde door de kraan er boven aan te zetten. Het werkte.
Nu dwaalden we door bossen via Höllmühle en Oberneudorf naar St. Wolfgang (738 m). Hier stond een kerk en een hele hoge kapel. De kapel dateerde uit 1652, terwijl die in de 19e eeuw twee keer- en in deze (20e) eeuw 3 keer was gerenoveerd. Coos zag hier nog een ree en ik een eekhoorntje. We zagen nog een postbezorger op zijn brommer de gras- en grinthelling afrijden. Hij had een gele helm op met het teken van de Post. Weer wat later kwamen we in Schlägl (544 m) en bewonderden de Stifft . Het was inmiddels behoorlijk warm, ongeveer 21 graden. Zo warm hadden we het nog niet gehad. Bovendien ging ons pad omhoog.
Schlägl ging over in Aigen im Mühlkreis (600 m). We zagen hier veel schoolkinderen lopen. Vanaf hier begonnen we te twijfelen of we wel helemaal naar de Bärenstein zouden lopen. Net buiten Aigen aten we op een bankje voor een kruisje aan een asfaltweggetje ons brood. We hadden net een vrouw met een jong kind gepasseerd op een schuine helling. Het kind had een bal weggeschopt en dat moest ze ophalen, maar de bal ging sneller naar beneden als het kind, en wel onze richting op. Coos hield de bal tegen. peilstein_willkommen Peilstein wapen Na een asfaltweg volgden we een trimparkoers en kwamen uit bij de Michaelsquelle. In een vijver met witgekleurde steentjes lag glashelder water. Boven de bron hing een bordje dat naar de Bärenstein verwees. We waren blij met dat verwijsbordje, want we bleken op een verkeerd pad te zitten. Het bleek dat er verschillende grintwegen waren aangelegd, die nog niet op de kaart waren ingetekend.
We kwamen langs een kruisje en hier liep ook een brede grintweg. Ik interpreteerde dat we het smallere pad moesten nemen en dat bleek juist te zijn. Een paar maal kruisten we grintwegen die niet op de kaart stonden. Uiteindelijk kwamen we bij whs Panyhaus. Hier vandaan was het nog een klein half uurtje naar de top. Vlak voor de top stonden verschillende "gestapelde" rotsformaties. Op de top zat een echtpaar te lunchen. We bleven maar kort op de top van de Bärenstein, want het was er fris. Wel hadden we een mooi uitzicht op de Moldau Stausee. Vlak onder de top stond een bankje voor een groot rotsblok.
We daalden weer af naar het Panyhaus en liepen ook weer hetzelfde traject terug. In Aigen kochten we nog een liter sinaasappelsap en 5 ansichten. Rond kwart voor zeven kwamen we weer in het Gasthof aan. Na het eten ging ik de schoenen poetsen. Daarna had ik natuurlijk nog wel een glaasje wijn verdiend. Tijdens het schoonmaken van de schoenen zag ik dat die vele berkentakken bij de kerken in deze plaats, Peilstein, werden opgehaald.