Vorig verslag van het Pelgrimspad (I) Volgend verslag van het Pelgrimspad (I) terug naar het overzicht van het Pelgrimspad (I) Terug naar het overzicht van de LAW's, streek- en NWBpaden op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Het Pelgrimspad (I)

datum dinsdag 17 september 2002
traject Aarlanderveen - Haastrecht
Met de trein reden we op dinsdag 17 september 2002 van Driebergen via Utrecht en Woerden naar Alphen aan de Rijn. Hier namen we de bus naar Aarlanderveen en vervolgden het Pelgrimspad. Na 50 meter kwamen we langs een supermarkt en kochten er nog wat om te drinken. Buiten Aarlanderveen kwamen we als eerste langs de Putmolen.
Hier is de enige nog werkende molenviergang ter wereld. Bemaalt uitsluitend met windkracht de 494 ha van de Drooggemaakte Polder aan de westzijde te Aarlanderveen.
Voor de Putmolen stond nog een kleine molen afgebeeld (
foto 6 ). We sloegen af en liepen over een wildrooster. We kwamen uit bij de Ondermolen. We hadden hier uitzicht op twee achter elkaar staande molens. Dat waren de Ondermolen en de Middenmolen ( foto 7 ). Hier volgden we een grasdijk. Net voorbij de volgende molen, de Middenmolen keken we nog even achterom ( foto 8 ). De vierde en laatste molen waar we hier langs kwamen en onderdeel van de molenviergang was, was de Bovenmolen. Op de toegangshekken stonden fraaie uilen ( foto 9 ). Aan het eind van dit graspad kwamen we uit op een asfaltweg langs de Oude Rijn. We volgden deze naar Zwammerdam, waarbij we enige malen ook, waar mogelijk, het fraaie jaagpad volgden.
We staken de Oude Rijn over en dwaalden door het centrum van Zwammerdam. Daarbij liepen we langs een huis met een mooie voordeur. Het huisnummer was verwerkt in een beeldje dat een vrachtauto voorstelde ( foto 10 ). Buiten Zwammerdam staken we de enkelsporige spoorlijn over. Even verderop was men bezig met de aanleg van de Betuwelijn in de vorm van een viaduct dat werd aangelegd. Bij boerderij Vosholstede bereikten we de Dammekade. Hierover loopt tegenwoordig een asfaltfietspad. Halverwege kwam een man ons op zijn fiets tegemoet gereden. Hij zei tegen ons: "wat is het hier rustig hè, goed voor je oren". Bij buurtschap Tempel (gemeente Reeuwijk) sloegen we een doodlopende weg in. Deze asfaltweg ging na verloop van tijd, na het laatste huis, over in een graspad. Daarbij moesten we wel drie of vier keer over een hek klimmen. Als je niet beter wist zou je denken dat dit verboden terrein was. Evenals op dit traject, maar ook eerder en later, zagen we talrijke reigers wegvliegen als wij aan kwamen lopen. Ook zagen we veel zwanen.
Reeuwijk We kwamen uit bij de zuidzijde van buurtschap Tempel. We liepen nu door Oud Reeuwijk en bij een kaasboerderij dronken we melk. Hier lunchten we tevens. We liepen onder de A12-snelweg door en bereikten een café restaurant aan de Reeuwijkse plassen. omgeving Reeuwijk Nu volgde een heel mooi traject door de Reeuwijkse Plassen. Dit zonder het vorige traject tekort te doen. Na een surfcentrum versmalde het pad. We hadden nu zowel links als rechts water van ons. Langs het pad lagen af en toe ook huizen. Na 3 km kregen we weer een wat bredere weg onder de voeten, namelijk een smalle asfaltweg. We liepen hier in buurtschap Oukoop en volgden voor auto's een doodlopende weg. We kwamen uit op de Kippenkade. Dit was een smal graspad langs één van de wateren van dit plassengebied. We kwamen uit bij een grasdijk en liepen hier langs de Enkele Wiericke. Even verderop staken we deze via een bruggetje over en weldra bereikten we het plaatsje Driebruggen, Hier kochten we nog wat bij een supermarkt. Aan het eind van het plaatsje Driebruggen zat een bankfiliaal in een oud kerkje. We staken de Dubbele Wiericke over en volgden deze. Eerst over een smal klinkerpad voor huizen langs. Dit pad ging in een graspad over. Verderop kwamen we drie wandelaars tegen. Zij liepen alle drie het 20 km lange Wiericke pad.
Na 2 km boog het graspad naar rechts en kwamen we in buurtschap Hogebrug (gemeente Reeuwijk). We staken de spoorlijn van Gouda naar Utrecht over. Even verderop week de markering af van de routebeschrijving in ons wandelboekje. We besloten de markering te volgen en even later liepen we opnieuw over een alleraardigst fraai graspad. We kwamen uit in Hekendorp. Hier volgden we de Oude IJssel tot in Haastrecht. We staken de Oude IJssel over en even later zagen we fraai het stadhuis liggen ( foto 11 ). Aan de zijkant zagen we een standbeeldje tegen een muur dat een schaatser voorstelde die met een lange slag bezig was.
We verlieten Haastrecht weer en bij de eerste bushalte keken we op onze klok. Het was 15.34 uur en om 15.35 uur zou de bus naar NS Gouda vertrekken. We hadden amper de tijd om onze strippenkaarten te pakken alvorens de bus arriveerde. Van Gouda reden we met de trein huiswaarts.