Vorig verslag Volgend verslagTerug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E6Naar het overzicht van de Nord Süd Weit Wanderweg 05

E6, trajekt Nord Sud Weit Wanderweg (NSWW 05)

datum zondag 26 augustus 1990
traject Karlstift - Binderhof - Liebenau - Rubner Teich - Arbesbach
afstand 29,7 km
wandeltijd 9 uur
weer aanvankelijk enig onweer en regen. Na half twaalf droog, zonnig en warm.
temperatuur ± 25°
overnachtingadres Rupert Klinger, Gasthof und Fleischerei, Arbesbach.
Overnachtingprijs DM

Karlstift logo Om 6 uur ging de wekker en om 7 uur zaten we aan het ontbijt. Dat was gezellig in de keuken op het privé-adres. Normaal was dat in de woonkamer, maar daar sliep nu een familielid. Ze hadden de avond ervoor barbecue gehad. Maar daar hebben we gelukkig niets van gemerkt. Rond acht uur gingen we op pad.
Net buiten Karlstift liepen we al verkeerd. We moesten er aan wennen dat er meerdere gemarkeerde roetes liepen. Wij liepen een half uur een verkeerde roete. Bij een richtingaanwijzer aangekomen, waarop helemaal geen bekende plaatsen stonden, besloten we om te keren. Eerst schuilden we hier in een klein hutje omdat het wat harder begon te regenen. Daarvoor hadden we wat onweer gehad. Rond kwart voor tien waren we weer vlakbij Karlstift, waar we verkeerd waren gelopen.
Enigszins steil ging het nu omhoog over veldwegen, af en toe begroeid met gras. Bij de Binderhof vervolgden we onze weg over een rustige asfaltweg. We staken de verkeersweg Karlstift - Arbesbach over. Over een grintweg liepen we verder door een bos. Toen het wat was opgehouden met regenen hadden we op een stapel boomstammen een rust. We legden onze regenbroeken op de boomstammen om droog te zitten en aten wat boterhammen en dronken wat water uit onze veldfles. Toen we uit het bos kwamen bleek de grond droog te zijn. Het leek alsof het hier niet had geregend.
In Liebenau hadden we een rust in Gasthof-Pension Fleischhauerei Neulinger. Door de warmte hadden we een behoorlijke dorst gekregen en dronken ieder een halve liter fanta. Verder aten we er bouillon met ei. Net buiten Liebenau deden we de korte broek aan. Vlak daarop liepen we over een smal pad door de struiken en Coos hield op eens stil. Ze deed zich tegoed aan frambozen (foto 3). Het parkoers bleef nog even leuk over smalle wegen gaan. Eventjes konden we het parkoers niet op de kaart volgen, maar spoedig daarna wisten we weer waar we zaten. We moesten enige keren over schrikdraad heen stappen.
We staken de "Grenzbach" over. Dit is de afscheiding tussen Ober Österreich en Nieder Österreich (foto 4 en 5). Bij Ramelhof stond nog een hele grote boerderij. Regelmatig liepen we trouwens langs grote boerderijen. Regelmatig zagen we in het veld rotsblokken met bomen daar omheen geplant. Toen we in Arbesbach aankwamen zagen we eerst van afstand (foto 6) mooi de kerktoren liggen met daarachter de ruïne toren. In Arbesbach liepen we het dorp in en vlak bij de kerktoren was ons overnachtingsadres in Gasthof Klinger. Toen ik mijn rugzak afdeed, had ik flink wat last van mijn linker schouder. Toen onze kamer was getoond, bleven we daar tot kwart over zes op bed liggen. Toen werd er op de deur geklopt met de vraag of we nog warm wilden eten.
Deze dag en de vorige dag was er een muziek festijn. En daar wilden zij graag naar toe. Daarop maakten we ons snel klaar en aten rundvlees met aardappels. Na de maaltijd dronken we ieder een halve liter wijn. Daarna liepen we eerst naar de kerk. Daar werd het licht net (voor ons) aangedaan. Maar het was toch te donker om de kerk goed te zien. Toen we de kerk verlieten ging het licht meteen weer uit. Daarna liepen we nog naar de muziektent, doch bleven in de tentdeur opening staan. Coos maakte me er op attent dat als we er naar binnen gingen, we toch wat moesten drinken en daar hadden we toch geen zin meer in.