Vorig verslag Volgend verslag

Het Pieterpad, van Pieterburen naar de Sint Pietersberg

datum: donderdag 14 mei 1987
traject: Hellendoorn - Laren

Om 7.55 uur vertrokken we. De Drostenweg is op ongeveer 1 km van de wandelroete af gelegen. De roete voerde verder mooi door de bossen. We staken een spoorlijn over en vlak daarop de N35. Even later volgden we een stuk de schaapskooiroete. We kwamen langs het bezoekerscentrum op de Noestelberg. Maar deze ging pas om 10 uur open terwijl wij er om 9 uur waren. In dit heuvelachtige gebied volgden natuurterreinen elkaar snel op. Af en toe hadden we vergezichten. De nevel van gevallen regen beperkte echter het uitzicht. Op een gegeven moment vonden we het op Landgoed De Noetselenberg zo mooi, dat we een rust maakten. We haalden onze regenbroeken uit onze rugzak omdat de grond nog nat was. Volgens de roetebeschrijving moesten we van de Holterberg rechtstreeks naar Holten wandelen, maar halverwege stond een markering naar links. We vertrouwden echter op de roetebeschrijving en vanaf voornoemd pad tot aan Laren zagen we geen markering meer.
Holten is een toeristenplaats gelegen in een holte tussen de kleine Zuurberg en de schitterende Holterberg. Na een rust stapten we naar een filiaal van mijn werkgever, de Amro Bank. Toen ik cheques uit mijn rugzak wilde halen, en mijn rugzak opendeed vroeg de filiaalhouder of ik de tent ging opzetten. We staken ter hoogte van Markelo de Al snelweg over. Lange tijd zagen we trouwens de zendmast van Markelo. Het pad voerde verder langs de Schipbeek over een dijk waarlangs berken stonden.
We staken het riviertje de Bolksbeek over en waren nu in Gelderland. Toen we de N332 (Laren-Holten) naderden, naderde ons ook een regenbui. We zagen een tunneltje onderde N332 op een paar honderd meter van ons trajekt. We spoeden ons er naar toe en net toen we er onder stonden barstte de bui los. Deze bui ging gepaard met harde rukwinden. Na 25 minuten konden we onze tocht vervolgen.Op het landgoed Verwolde aangekomen stonden boerderijen met allemaal dezelfde gekleurde luiken. Na kasteel Verwolde liepen we over een leuk smal paadje tussen akkers. Toen we het centrum van Laren binnenwandelden, stond op een kruispunt ons hotel voor die nacht, hotel Stegeman.