Romeinse Limespad van Arnhem-Zuid naar Doornik/Bemmel

Op 29 en 30 augustus 2022 vervolgden we met het Romeinse Limespad. 16 maart 2022 was alweer de laatste keer dat wij een etappe van dit pad hadden gelopen. Als de temperatuur boven de 20 tot 23 graden wordt voorspeld dan wandelen wij geen dagtochten. En de afgelopen maanden kwam het vaak voor dat de dagtemperatuur boven de 20-23 graden zou komen.

Met de auto reden we op vrijdag 29 augustus naar station Arnhem-Zuid. Bij het Kortenhoefpad pakten we de route op. Welliswaar hadden we een klein stukje langs het water daardoor niet gelopen, maar dal viel in het niet t.o.v. de totale route. We kruisten de spoorlijn Arnhem-Nijmegen door een tunnel. Nu liepen we over de Achterstraat. Na de bocht naar links kregen we fraai uitzicht op de Spoorbrug Oosterbeek met de uiterwaarden. Nabij Camperplaats Vogelenzang sloegen we af bij een zeer grote boerderij. Opnieuw sloegen we af. Nu volgden we t Vlot, een fietspad omzoomd met knotwilgen. Aan onze linkerhand zagen we huizen van Arnhem-Zuid. Langs de kant van de weg stond bij een boerderij een kaboutertje, een konijntje en 2 egeltjes en nog een figuur dat door de wilde haren niet duidelijk bleek wat het precies was.

Bij Fluviale (Romeinse weg tussen Driel en Elst) stond van ijzer diverse afbeeldingen o.a. een wagen getrokken door ossen. Verder liepen we over Laakoever en zagen dat verschillende nieuwbouwhuizen nog niet waren opgeleverd. Bij een rotonde hadden we misschien de mogelijkheid om bij een tankstation koffie te kunnen drinken maar 1 of 2 km verder was ook een rustmogelijkheid en besloten om het tankstation rechts te laten liggen. Normaal laat je iets links liggen, maar hier lag het tankstation aan onze rechterhand, vandaar. Bij de grensovergang van Arnhem naar Elst stond een groot elektriciteitsgebouw (150 kV-Elst).

Over de Romeinse Lint West, een fietspad, werd Landerij De Park bereikt. Het fietspad voerde door Park Lingezegen. We lieten ons hier een cappuccino en een koffie verkeerd goed smaken. We namen er zelfs nog een tweede. Over de Mozartstraat, waar bij een huis voor de aankondiging van een nieuwe wereldburger een foto van een spuitgast stond, werd het centrum van Elst bereikt. Na de Grote of Sint Maartenskerk werd het beeld Historisch Paardengroep bereikt aan de Dorpsstraat van Elst. Nu was het hooguit 100 meter naar ons geplande overnachtingadres in Het Wapen van Elst. Maar het was nog niet het einde van onze dagwandeling.

We liepen verder en kruisten de spoorlijn Arnhem-Nijmegen opnieuw, nu achter bij station Elst. Na het Aamsepark liepen we naar de A325 snelweg. Voordat deze werd gekruist zagen wij bij Intratuin Elst nog een mogelijkheid om koffie te drinken. De Koffie smaakte redelijk, maar om het pand te verlaten waren we minder succesvol. Tot drie keer toe moesten we vragen waar de uitgang was, zo groot was dit complex van Intratuin. Na kruising van de A325-snelweg volgden we deze ongeveer 2 km. Daarbij liepen we eerst langs het Vierdaagsebos en later ook nog onder de Betuwelijn door. In Bemmel staken we de Ressensestraat over. Nu dwaalden we verder over graspaden. Hilarisch vonden we langs een graspad een bord van einde bebouwde kom van Bemmel ten teken dat je harder dan 50 km mocht rijden. Even later kwamen we een echtpaar tegen die ook het Romeinse Limespad liepen, maar nu tegengesteld. Nu was het niet ver meer naar buurtschap Doornik. Met de bus reden we naar Nijmegen en vandaar met de trein naar station Arnhem-Zuid. Met de auto reden we naar ons overnachtingadres.