Midden Delflandpoldertocht

Op zaterdag 26 februari 2022 organiseerde WS78 de Midden Delflandpoldertocht. De start was vanuit de Margriethal te Schiedam. We hadden het plan om met de auto naar de start te rijden, maar de voorspelde mist deed ons hiervan afzien. Met de trein reden we daarop via Utrecht en Rotterdam naar Schiedam. Hier namen we de metro naar halte Schiedam-Nieuwland.

De start ging in oostelijke richting. Het had de voorgaande nacht licht gevroren zodat het overal wit zag van de aan gevroren mist. Het windstille weer zorgde voor prachtige weerspiegeling in sloten. Bij de Parkweg werd de A20/snelweg gekruist. Bijna aan het einde sloegen we voor een water af en volgden het eerste modderpad.

Nu zetten we koers naar buurtschap Windas. Windas behoorde oorspronkelijk tot de gemeente Kethel en Spaland maar sinds 1941 was dat gemeente Schiedam. Na de Windasbrug en de Jacobusbrug volgden we het Joppepad. Daarna liepen we onder de Spoorbrug Kethel door. We bleven de Poldervaart volgen tot aan buurtschap Kandelaar nabij de Delftsche Schie.

Nu werden de polders bereikt. Mede door het prachtige zonnige weer hadden we prachtige vergezichten. De spoorlijn werd weer gekruist. Het Huigenhofpad werd nu een tijdlang gevolgd. Veel graspaden waarover wij liepen waren erg nat en slingerend moesten we dan onze weg banen om zoveel mogelijk droge voeten te houden.

Op 11 km was in buurtschap De Kapel, dat onder Schipluiden valt, de gecombineerde soep- en koffiepost. Er waren stoelen en banken geplaatst waarop we konden zitten. Vervolgens liepen we naar de Vlaardingervaart. 150 meter van de route was een mogelijkheid van een binnenrust bij Brasserie Vlietzicht.

Bij de splitsing met de 40 km route sloeg ons pad af naar beneden en volgde weer een zeer drassige passage. Door persoonlijke omstandigheden durfde ik op een bepaald moment niet verder te lopen en liep weer terug naar de dijk langs de Vlaardingervaart. Tot aan de rand van de bebouwde kom volgden we nu de 40 km route. Bij een bankje hadden we nog een rust. Daarna volgden we de geel-rode markeringen van het Groene Hartpad. Bij de kruising met de Holyweg zaten we weer op de offici le route. De beschikbare GPS route zorgde voor het makkelijk aanpassen van onze route.

Na de kruising met de A4-snelweg kwamen we bij Woudhoek. Er zat weer een moeilijke passage in de route waarop wij besloten een alternatieve vervolgroute te nemen. Opnieuw volgden we een erg drassig weiland waarbij niet makkelijk over het modderig pad te lopen viel. Parallel aan deze passage liepen op relatieve korte afstand mensen op een asfaltfietspad. Maar er zat wel een sloot tussen. Na het Woudhoekpad volgden we het Harkje Benthempad

Nu volgden we een tijdlang een groenstrook tussen woonwijken waarbij we wisselend langs een sloot liepen en door begroeiing van bomen en planten. We kwamen uiteindelijk in buurtschap Kethel. Tot 1941 was dit gemeente Kethel en Spaland. Daarna behoorde het tot Schiedam.

De Poldervaart werd weer opgezocht. We konden hier niet via de offici le route lopen omdat een omgevallen boom een houten brug had verpletterd. Nu liepen we langs de oostkant van de Poldervaart met het Prinses Beatrixpark aan onze linkerhand.

Nabij knooppunt Kethelplein werd de A20-snelweg gekruist. En even later werd de finish bereikt. We wisselde ons groene consumptiemuntje in voor een drankje en gingen daarna huiswaarts. We besloten om met de tram eerst naar station Rotterdam Centraal te rijden. Want dan zag je ook nog wat van de binnenstad en we hadden geen haast om thuis te komen. Het was een hele aardige tocht geworden ondanks de vele modder. Door de vele drassige en modderige parkoers was het extreem zwaar geworden.

Klik HIER voor de betekenis van de buttons die boven aan dit verslag staan.

Henri Floor