Hugterheide tocht

Wij mochten voor de wandelgroep “Wandelen op Dinsdag” van de OLAT weer een tocht van 20 km uitzetten. Wij kozen ditmaal Maarheeze omdat hier een startlocatie op relatieve korte afstand van het plaatselijke station ligt. De afstand bedraagt weliswaar 1½ km maar startlocaties van OLAT tochten liggen doorgaans verder dan 1½ km van een treinstation.

Vaak is het voor wandelaars zo, dat ze naast de opgegeven deelnemende wandelafstand zo min mogelijke aanloopkilometers willen hebben. En dat is bij ons niet anders. Zoals al eerder geschreven was de afstand naar de geplande start 1500 meter, wij pakten de geplande route na ongeveer 1½ km van de officiële route op en dat was op een afstand van bijna 800 meter vanaf het station.

Allereerst dwaalden we over landgoed Kamersven. Daarna volgde geruime tijd de Hugterheide. Veel heide hebben we trouwens niet op de Hugterheide gezien. Voordat het Grenskerkmonument werd bereikt beklommen we, op het grondgebied van de provincie Limburg nog een uitkijktoren. Ook het Grenskerkje lag op Limburgs grondgebied, maar voor de rest van de wandeling liepen we over het grondgebied van de provincie Noord-Brabant.

De Grenskerk is zo’n 300 jaar geleden ontstaan. Toen in 1629 na de verovering van Den Bosch (door Frederik Hendrik van de Staten van Holland op de Spaanse overheersers), het katholieke geloof onder druk kwam te staan en uiteindelijk in 1649 geheel werd verbannen, moesten de katholieken vaak uitwijken naar schuilkerken. De Vrede van Munster in 1648, kende Maarheeze, Heeze, Leende, Sterksel, Soerendonk, Budel en Someren toe aan Holland. De huidige provinciegrens, die hier over het pad bij deze grenskerk ligt, was toen de Landsgrens met het Duitse Keizerrijk. Katholieken uit het Brabantse gebied konden hier naar de kerkdiensten, bij de paters van Biest. Pas in 1672 werden in het Staatse Brabant ook oogluikend priesters toegestaan en kwamen er in Brabant steeds meer schuil- en schuurkerken. Tot 1682 werd deze grenskerk gebruikt.In 1981, 300 jaar later, is het als monument overgedragen aan de Stichting Limburgs landschap.

In buurtschap Hugten liepen we ruim 200 meter over een verharde weg. We waren al een paar maal geel/blauwe markeringen tegengekomen en vroegen ons af van welk pad dit was. Nu kwamen we langs een geel/blauw bordje met o.a. de teksten “Graaf van Bornepad” en “OLAT”. Daarna werden we welkom geheten in “De Pan”.

We liepen een eind langs de Sterkelse AA en even later staken we het Sterkelschkanaal over. Al een hele tijd hadden we last van muggen en nu besloten we de tocht af te breken vanwege de overlast van de muggen. Het was nu rond 13:45 uur. Door nu de tocht af te breken konden we in ieder geval nog voor 4 uur bij de trein inchecken. Want we hadden een kaartje waarmee we op de terugweg voor 16:00 uur of na 18:30 uur konden inchecken. Vanaf het afbreekpunt was het 5 km lopen naar het station. Daarbij kwamen we nog langs het PAN-monument.

Oorlogsmonument ‘De Pan’ Vliegtuigcrash
Het ‘Pan-monument 1943’ in Maarheeze is opgericht ter nagedachtenis aan de drie omgekomen bemanningsleden van de Short Stirling die hier in de nacht van 22 op 23 juni 1943 is neergestort. Ook worden met het gedenkteken alle oorlogsslachtoffers herdacht die in de omgeving van het dorp door oorlogshandelingen zijn omgekomen.


In de nacht van 21 op 22 juni 1943 steeg vanaf vliegbasis Downham Market in Norfolk, Engeland, een viermotorige Short Stirling bommenwerper op, met als doel de Duitse stad Krefeld. Het was een toestel van het 218 Squadron R.A.F. (Gold Coast squadron). Waarschijnlijk werd het vliegtuig neergeschoten door de Duitse luchtafweer (FLAK). De bommenwerper vatte vlam en ontplofte door de nog aanwezige bommen en munitie op de grond. Het toestel kwam neer in de Panbossen, niet ver van de boerderij ‘Hoef aan de Pan’ (Panweg 5). Drie bemanningsleden verloren hierbij het leven: Donald R. Rich, 21 jaar (piloot) uit Queensland, Australië, Sgt. Stan H. Burrows, 28 jaar (radiotelegrafist) uit Ardleigh Green, Essex G.B. en Sgt. Brian Kermode, (bommenrichter) uit Engeland. Het stoffelijk overschot van sergeant Burrows werd pas op 25 juni 1943 gevonden bij Sterksel. Volgens ooggetuigen vond men hem nabij Chijnsgoed 5-7. De drie gesneuvelden liggen begraven op de Algemene Begraafplaats te Woensel, Eindhoven.

Met de trein van 14:57 uur reden we huiswaarts. De totaal gelopen afstand bedroeg 17 km.

Klik HIER voor de betekenis van de buttons die boven aan dit verslag staan.

Henri Floor