Meyendel tocht

9 maart 2021 was voor ons een bijzondere datum. Want op 9 maart is Coos, mijn vrouw jarig. Nu we geen bezoek mogen ontvangen en wij graag wandelen, besloten wij de RS80 tocht vanuit Scheveningen te lopen. Deze tocht werd van 2 t/m 17 januari 2021 georganiseerd. Maar met een gps-bestand en een routebeschrijving was deze nog steeds goed te volgen.
langs de Tweede Haven/Doctor Lelykade
langs de strandboulevard te Scheveningen
Met de auto waren we naar de start gereden. Er kon hier gratis geparkeerd worden. Pas bij de finish werd duidelijk waar precies de startlocatie was. Daardoor liepen we eerst even de verkeerde kant op.

Vrij snel na de start werd een bos bereikt, namelijk de Bosjes van Poot. Daarbij werd ook een duin beklommen. Aan de rand van het bos lieten we De Hoge Nol rechts liggen. Na het Verversingskanaal werd de jachthaven van Scheveningen bereikt. Bij Pannenkoekenrestaurant Oma Toos hadden we onze eerste koffie-to-go. Vanwege de lichte regen en de harde wind konden we geen mooie foto van deze leuke locatie maken.

De Doctor Lelykade werd tot het einde gevolgd. Daarop werd de Strandweg en boulevard bereikt. Deze volgden we tot aan de Pier van Scheveningen. Het was heel rustig hier langs de boulevard waardoor we volop konden genieten van al het moois. Zo zagen we de Scheveningse vuurtoren, verschillende beelden voor het museum Beelden aan Zee en een 6 meter hoge giraffe van Lego-steentjes.
langs de strandboulevard te Scheveningen
Op de boulevard van Schevingen is ter hoogte van LEGOLAND Discovery Centra Scheveningen een zes meter hoge giraf van LEGO geplaatst. De plaatsing van de giraf zorgt voor een extra hoogtepunt op de boulevard en laat weten waar de ingang van het park te vinden is. Om de zes meter hoge LEGO giraf op de boulevard te realiseren, zijn de Model Bouwers in totaal 600 uur bezig geweest met het design en de bouw. De giraf bestaat uit 46.200 LEGO- en DUPLO-steentjes met een totaalgewicht van 892 kilo. Tezamen met het frame weegt de giraf 1.173 kilo. De giraf is in vier delen getransporteerd en met een hijskraan in elkaar gezet.

Zoals gezegd verlieten we de Strandweg bij de ingang van de Pier. De bebouwde kom van Scheveningen werd verlaten en dwaalden we vervolgens door natuurgebied Boetstersveld. Bij het Pomstation Scheveningen was bij “Onder de Watertoren” onze tweede koffie-to-go. Verder dwaalden we door Duingebied Meyendel dat onderdeel is van Nationaal Park Hollandse Duinen.

Bij boerderij Meyendel hadden we onze derde koffie-to-go. Hier zagen we een schaapsherder met een kudde schapen. Na boerderij Meyendel liepen we door natuurgebied Zeedennen. In een omrasterd gebied troffen we hier paarden. Later kwamen we langs oorlogsmonument Waalsdorpervlakte en de Bourdonklok.
Meyendel
Op het terrein van Nato NCI Agency werd druk gebouwd. Daarna liepen we over het lange Maurits Kiekpad. Nadat we een tijd over het verharde fietspad hadden gelopen, kwamen we er achter dat parallel ook nog een voetpad liep dat onverhard was. De verharde weg liep op dit moment echter prima na al die onverharde wegen en paden

Verderop voerde de route over de Klatteweg. Dit was haast een romantische weg omzoomd met bos aan de rechterzijde en een brede sloot aan de linkerzijde. Voordat Duinpark Duttendel werd betreden, staken we de Maurits de Brauwweg over waar een oud busje uit 1963 stond waarop reclame werd gemaakt voor een museum. Bij Pompke Eten en Drinken hadden we de vierde en laatste koffie-to-go stop.

Vervolgens liepen we door de Nieuwe Scheveningsche Bosjes. Bij het Troelstra monument staken we Het Kanaal over. Na de Scheveningsche Bosjes kwamen we bij het Indisch monument. Op dit monument lagen heel veel bloemen. Tenslotte liepen we nog over de Johan de Wittlaan en de President Kennedylaan met het standbeeld van Nelson Mandela terug naar de auto. Het was weer een prachtige wandeling geworden.
langs de Klatteweg
langs de Johan de Wittlaan
Omdat ondergetekende de volgende dag een afspraak had bij een podoloog in Den Haag hadden we besloten om in Den Haag te overnachten. Vanaf de finish van de wandeltocht was het 2 km lopen naar ons overnachtingshotel. Want bij het hotel kon niet gratis geparkeerd worden.