Sterrenwacht wandeltocht

Op zaterdag 7 maart 2020 deden we mee aan de Sterrenwacht wandeltocht van de FLAL. De start was vanuit het Van Der Valk hotel te Spier in Drenthe. Met het openbaar vervoer reden we op de voorgaande vrijdag naar hotel De Woudzoom te Spier voor de overnachting. In het VanDerValk hotel konden we ook overnachten maar dat was ongeveer 30 euro duurder. Rond half acht kwamen we bij de startlocatie aan. We vinden het altijd leuk om talrijke bekende te zien en mee te praten waaronder ook een aantal diehards die 60 km liepen. Maar deze wandelaars konden om 8 uur vertrekken. Wij wilden weer eens een 40 km proberen want we hadden voor deze tocht 10 uur de tijd omdat de 60 km lopers tot 7 uur mochten binnenkomen, en de 40 km lopers dus ook.

De start werd in noordwestelijke richting verlaten. Meteen na de start dwaalden we door het Nationaal Park Dwingelderveld. Het eerste buurtschap waar we doorheen liepen was Lheebroek. In Lheebroek liepen we langs camping de Meisterhof. Daarna werd de Beiler stroom gekruist. Na buurtschap Eemster werd het Leggelderveld bereikt. Aan de rand van dit veld was op 10,8 km een wagenrust. Deze was gelegen bij zorgboerderij Agarahoeve te Dwingeloo.
Na natuur en bosgebied Achterste Duinen kwamen we bij het Blauwe meer. De maatschappij die hier voor zandwinning zorgt was actief bezig. Talrijke hoge zandheuvels lagen op het terrein. Daarna werd de Drentse Hoofdvaart bereikt en gevolgd. Het kanaal werd overgestoken via de Hendrik oostdraai brug. Aan de rand van Hoogersmilde werd de Drentsche Hoofdvaart verlaten.
Camping de Reeën wissel werd bereikt. We besloten hier een extra rustpost in te lassen bij het zien van bankjes. De eerstvolgende rust was volgens de routebeschrijving pas op 24 km. We werden hier ingehaald door de voorzitter van de FLAL. Toen we de voorgaande dag met de bus van Meppel naar Spier waren gereden, leek de buschauffeur erg veel op de voorzitter van de FLAL. We waren nu in de gelegenheid om hem te vragen of het een broer van hem was, maar dat was niet het geval. Hij had wel een broer die vrachtwagenchauffeur was, maar die reed beslist niet op een bus.

Na deze rust voerde de route door Nationaal Park Drents Friese Wold. Na de vennetjes Oude Veen en Snoekveen werd de route door Nationaal Park Drents Friese Wold verlaten. In Geeuwenbrug werd de Drentsche Hoofdvaart gekruist en even later hadden we bij buurthuis De Gowe een binnenrust. We lieten ons een zelfgemaakte erwtensoep goed smaken. De afgelegde afstand bedroeg hier 24 km. Na deze rust liepen we over de Leggelerstraat naar Leggeloo. Daarna werd Dieverbrug bereikt. Over de Dwingelderdijk, een bekende weg voor vierdaagse lopers van de Drents Friese Woud wandelvierdaagse, werd Dwingeloo bereikt. Het centrum van Dwingeloo werd niet aangedaan.

We kwamen weer in het Nationaal Park Dwingelderveld en even later werd de laatste rustpost bereikt bij Camping de Torentjes Hoek. De afgelegde afstand bedroeg hier 32,2 km. De laatste 8 km voerde geheel door het Nationaal Park Dwingelderveld. Daarbij kwamen we nog langs de Davidsplassen, schaapskooi Achter 't Zaand en het Koelevaartsveen. We konden ons afmelden bij de Boslounge dat nabij het VanDerValk hotel ligt. Het was de hele dag droog gebleven. Het was een prachtige tocht geworden. Officieel was dit de voorlaatste tocht maar het coronavirus zorgde ervoor dat dit de laatste tocht van het seizoen 2019-2020 was. We danken de organisatie hartelijk voor deze tocht. Er waren 712 deelnemers.