Tocht om de Noord 2019

In het weekend van 28 en 29 september 2019 werd het festival Tocht om de Noord georganiseerd. Beide wagen was er een lange en korte wandelafstand. Wij kozen beiden voor de 40 km route. Wij waren de voorgaande dag al in Veendam gearriveerd en hadden onze intrek genomen bij het Parkhotel. Vrijwel het hele hotel was volgeboekt met wandelaars.

Op zaterdag 28 september verlieten we ons hotel rond half zes. Het was ruim 5 minuten lopen naar de start. De looproute naar de start hadden we de voorgaande vrijdag al verkend. Rond 10 voor zes werden we welkom geheten en zongen gezamenlijk het Gronings volkslied. Wij waren beiden ingedeeld in startgroep 1 zodat we met een van de eerste bussen naar de startlocatie werden gebracht. Onder andere vanwege werkzaamheden nam de bus niet de kortste weg. Na ruim een half uur kwamen we bij Pattje Waterhuizen aan alwaar we de startstempel kregen op ons Raaisbewies (stempelkaart).

De start werd om 6:50 uur verlaten. Dat vonden we eigenlijk te vroeg want we wilden liever starten als het licht was. Na 600 meter voerde de route langs het VanDerValk hotel en hier waren we eerder deze maand geweest met het Pronkjewailpad. We besloten hier een lekkere koffie te drinken en wachten totdat het licht werd.

Tegen half acht begaven we ons op pad. Hoewel de GPS route aangaf dat we moesten afslaan, liep iedereen hier RD. Heel snel daarna keerden een paar wandelaars om die ook hun GPS hanteerden. We liepen een klein stukje terug en volgden verder de GPS route. Later in de route zouden we nog zo iets dergelijks krijgen maar daarover later meer.

Over een bosweg, hier Hesselinkslaan genaamd, en verderop langs een sloot werd Westerbroek bereikt. De wandelaar, die naast mij in de bus zat, was in Westerbroek geboren. Van deze, voor mij bekende, wandelaar hoorde ik dat hij voor de FLAL een wandelroute had uitgezet. Hij heeft een tocht vanuit zijn huidige woonplaats uitgezet en wordt op 28 november 2020 georganiseerd.

In het centrum van Westerbroek werd de plaatselijke Hervormde kerk bezocht. Daarna volgden we een paar lange wegen naar het Winschoterdiep dat vervolgens gevolgd werd. Via de Rengersbrug werd het Winschoterdiep overgestoken. Even verderop werd scheepswerf Royal Bodewes bereikt. Zowel binnen in de gebouwen als buiten werd de scheepswerf verkend. Op de kade lag een zeeschip in aanbouw. Dat was een heel indrukwekkend gezicht.

Vanaf de scheepswerf hadden we aan de overzijde van het Winschoterdiep zicht op de voormalige Sint Martinus kerk, die nu dienst deed als een glazenierbedrijf. Daarna staken we het Winschoterdiep opnieuw over. Niet via een brug maar over een ponton, die dwars op het Winschoterdiep lag.

Daarop werd het waterbedrijf Groningen bereikt. Net voordat het gebouw werd verlaten kregen we nog een waterijsje aangeboden. Daarna werd de doorgaande weg door Hoogezand opgezocht en gevolgd naar hotel Faber. Hier was een rustmogelijkheid. Omdat ik mijn regenbroek was vergeten mee te nemen, besloot ik hier van de route af te gaan en een HEMA op te zoeken om nog regenkleding te kopen. Deze lag meer dan een km van de route af, maar dan kon ik wel op 29 september lopen omdat voor die dag veel regen was voorspeld.

In de Beukemastraat stond een spandoek waarin een 100 km loper werd aangemoedigd. De route voerde verderop o.a. door de Burgemeester Bartelsstraat. De eigenaar van een vrijstaand huis met een Mercedes voor de deur zei "als ik had geweten, dat er zoveel wandelaars langs zouden komen, dan had ik wel een koek en zopie tent geregeld". Iets verderop stond Miss Bean met haar koffiekarretje. Ze herkende ons nog van het voorgaande jaar. We lieten ons een Latte Macchiato goed smaken.

Op de grens van Hoogezand en Sappemeer staken we de Hoofdstraat weer over. Na de Koninkrijkszaal van Jehova's Getuigen werd het Winschoterdiep bereikt en gevolgd naar de Slochterbrug. Na kruising van het Winschoterdiep en de A7 snelweg werd het Achterdiep bereikt en gevolgd. We troffen hier een dame die met een kunstbeen liep. We hadden haar al eens op de TV gezien en met de FLAL tocht vanuit Drachten op 29 december 2018.

We staken een hoogholtje (hoog bruggetje) over. Nog tweemaal staken we het Achterdiep over en zetten vervolgens weer koers naar de A7 snelweg en het Winschoterdiep dat beiden werd gekruist. Daarop werd de ESKA fabriek bereikt waar massief karton werd geproduceerd. Eerst kwamen we door de productiefabriek en daarna door grote opslagruimte.

Eska is producent en leverancier van topkwaliteit grafisch karton voor hard gebonden boeken, mappen, ringbanden, agenda's, albums, spellen, puzzels, displays, showcards en luxe verpakkingen. Eska heeft wereldwijd een leidende positie in op de markt voor grafisch karton.
Op twee productielocaties in Hoogezand en Sappemeer staan drie geavanceerde kartonmachines en twee plakpapiermachines die samen meer dan 250.000 ton grafisch karton per jaar produceren. Het karton wordt verkocht onder de merknaam Eska en staat bekend om z'n uitstekende en constante kwaliteit.
De afnemers van Eska bevinden zich in alle delen van de wereld. Om wereldwijd een snelle en betrouwbare service te kunnen bieden, heeft Eska eigen servicecentra in de belangrijkste Europese markten, in de Verenigde Staten en in Azië. Daarnaast werkt Eska samen met een toegewijd netwerk van agenten, distributeurs en groothandelaren.

Even verderop kwamen we bij scheepswerf Woldhuis. Bij de ingang van het terrein speelde het draaiorgel De Pronkjewail fraaie muziek.

De historische scheepswerf Wolthuis kent een lange geschiedenis. Het is één van de oudste scheepswerven in de Groninger Veenkoloniën. Het is ook één van de weinige werven die nog bestaan en waar te zien en te ervaren is hoe schepen vroeger werden gebouwd. Ontdek in de Groninger Veenkoloniën hoe allerlei schepen gebouwd werden.* Bekijk de machines waarmee deze schepen gebouwd werden. Hoor de geluiden van een traditionele scheepswerf.

Twee km verderop kwamen we bij het brandweermuseum. Hier stonden talrijke oude brandweerauto's tentoon gesteld.

Op de website van het brandweermuseum stond na afloop van de Tocht om de Noord het volgende bericht:
Zaterdag 28 september hebben wij ons museum beschikbaar gesteld voor 4400 wandelaars van Tocht om de Noord. Tussen 8:30 en 13:30 hebben wij zo'n 4400 wandelaars door het museum gehad, we hebben een loop route uit gezet van af de weg, een aantal voertuigen stond buiten om een looproute aan te geven, in het museum stonden in het midden onze Bedford en Ford F600 om een looproute aan te geven. Omdat we zoveel mensen over de vloer kregen moest het terrein en het museum eigenlijk in 2 worden gedeeld zodat men elkaar niet in de weg liep, dit is gelukt door het met de voertuigen en rood - wit lint af te zetten.
We hebben met vele wandelaars gepraat, veel complimenten gehad het was voor ons een hele mooie drukke dag. Hier doen wij het voor, mooie manier om reclame te maken voor de hobby waar wij mee bezig te zijn en goede promotie voor ons mooie museum.
Organistie Tocht om de Noord, alle wandelaars, vrijwilligers, buren en een ieder die hier aan heeft mee gewerkt. BEDANKT !! wij hebben genoten.

Weer een km verder kwamen we bij Huize Welgelegen met zijn fraaie tuin.

Nu kwamen we bij het Adriaan Tripbos. Op een splitsing in dit bos gaf de GPS route aan dat we RA moesten slaan. Maar iedereen liep hier RD. In het begin van dit verslag had ik al gemeld dat vlak na het VanDerValk hotel te Waterhuizen ook een pijl ontbrak. Wij besloten hier de GPS route te volgen. Het was aanvankelijk een smal graspad. Duidelijk was te zien dat het gras hier helemaal niet platgetrapt was. Tot driemaal toe kwamen we mannen tegen die hun hond uitlieten en verbaasd opkeken omdat ze ons niet verwacht hadden. Zij hadden al die andere wandelaars een andere route zien lopen. De GPS route was een halve km langer.

Daarop werd Heemtuin en Natuurpark Tussen de Venen bereikt. Dit was een prachtig natuurgebied.

De Heemtuin en Natuurpark Tussen de Venen beslaat ongeveer 50 hectare en bestaat feitelijk uit 4 onderscheiden gebieden, die ieder hun eigen geschiedenis en karakteristiek hebben.

De ‘oude’ Heemtuin dateert van 1982 en was oorspronkelijk een door bomen omzoomde schapenweide, die omgetoverd is in een gevarieerd natuurbos met o.a. een heideveld en een vijver waar de ronde zonnedauw en orchideeën groeien, en het stinzenbos met o.a. het lenteklokje, aronskelk, holwortel, stinkend nieskruid en donkere ooievaarsbek. Een aantal jaren later is het uitgebreid met een boomgaard met hoogstam fruitbomen van oude rassen en de bijenstal.

Het natuurontwikkelingsgebied is 10 jaar later ontstaan. Het beslaat een oppervlakte van 3,5 hectare, een voormalig landbouwgebied dat afgegraven en verschraald is. Er zijn vijvers gegraven en er is reliëf aangebracht. Het gebied heeft zich van een pioniersvegetatie ontwikkeld tot een heide- en berkvegetatie. Planten uit de oude Heemtuin zijn overgewaaid, zoals moeraswolfsklauw, zonnedauw en orchideeën.

Midden jaren negentig is begonnen met de bouw van een duurzaam gebouwd bezoekerscentrum in de vorm van een bij en de aanleg van een cultuurtuin rondom dit gebouw in. Een deel van de tuin is de zogenoemde kruidentuin, aangelegd in de vorm van een vlinder en beplant met geneeskrachtige kruiden, verfkruiden en een vlinderborder. Verder zijn er een koude kas en een moestuin met oude groentes. Ook zijn er twee educatieve tuinen voor kinderen: de kleuter-ontdek-tuin en de kleine beestjestuin. Daarnaast biedt de natuurspeelplaats kinderen de mogelijkheid om creatief te spelen met zand, water, steen en hout.

Het nieuwste en tevens grootste gebied, Tussen de Venen, dateert van 2005 en heeft een oppervlakte van 40 hectare. Het is in bezit van Staatsbosbeheer en wordt door de Heemtuin onderhouden. Ook dit gebied was voormalig landbouwgrond en is afgegraven en verschraald. Het is spiegelbeeldig aan het natuurontwikkelingsgebied ingericht met vijvers en reliëf. Hier wordt echter wel ingegrepen in de natuur. Een deel van het gebied wordt begraasd met geiten en schapen om het open te houden. Een ander deel wordt ontwikkeld tot prehistorie. Grenzend aan het nog in gebruik zijnde akkerland wordt een gebied van 3 hectare beheerd door Stichting Werkend Trekpaard Groningen: hier worden oude landbouwgewassen op de oude manier gezaaid en geoogst.

Daarna voerde de route over een pad onder Muntendam langs. Opvallend langs dit pad waren de honderden rode paddenstoelen, al of niet met witte stippen. Onder een van de paddenstoelen zou een kabouter hebben gestaan.

We kwamen bij een rustpost bij Tripscompagnie. Een infobord meldde dat er voorstellingen werden gehouden in de Cultuurwerkplaats BC47 te Borgercompagnie met als onderwerp "De terugkeer van de wolf". Spoedig daarop werd de noordrand van Veendam bereikt. Vandaar was de kortste weg naar de finish ruim 1½ km. Met de route van Tocht om de Noord was het echter nog 10 km.

Nadat we aan de rand van Muntendam een stevige bui hadden gehad, waarbij wij het geluk hadden om te kunnen schuilen, begon het nu weer wat te regenen. Een paar maal schuilden we onder carporten. Daarna voerde de route over het golfterrein van Golfclub De Compagnie. Daarbij kwamen we nog vrij dicht langs het clubhuis. Met het Pronkjewailpad hebben we daar lekkere koffie gedronken. Vervolgens werd het Borgerswold bereikt. Hier stonden langs het meer oude tractoren opgesteld. Bij Kaap de Goede Hoop kwamen we langs verzorgingshuis Veenkade. Woonservicecentrum De Breehorn werd vervolgens doorkruist. Hier zaten de oudjes langs de kant. Het was hier een vrolijke boel.

Nu werd het bedrijf Zechsal, dat magnesium produceert, bereikt. Hier mochten we een geur testen voor een nieuwe deodorant. Daarna werd koers gezet naar Museumspoorlijn STAR. Hier konden we door het oude stationsgebouw van Veendam lopen. Nu was het niet ver meer naar het Museumplein. Net toen we het Museumplein opliepen waren honderden mensen net begonnen met het zingen van het Gronings volkslied.

Het Gronings volkslied ligt aan de basis van de Tocht om de Noord. Daarom wil de organisatie het 100-jarig bestaan van het volkslied niet ongemerkt voorbij laten gaan! Loop je de Tocht om de Noord? Dan kun je het Grunnens Laid zingen bij het hoofdpodium in Veendam. Ben je niet in Veendam? Dan kun je op 99 andere plekken meezingen. Je bent overal van harte welkom om mee te zingen: in kerken, zorgcentra, dorpshuizen, buurtfeesten, festivals… Het belooft een enorm feest te worden. Mis het niet!

Het Grunnens Laid wordt overal in de provincie gezongen: van Lauwerszee tot Dollard tou en van Drenthe tot aan ‘t Wad. Zo klinkt het volkslied bijvoorbeeld vanuit de Martinitoren in Stad, vanaf het Muziekfestival Delfzijl en in Abraham’s Mosterdmakerij in Eenrum. De supportersvereniging van FC Groningen zingt het volkslied in de bus op weg naar Amsterdam. Ook klinkt het volkslied tijdens de Boeskoolmarkt in Ter Apel en tijdens de Slipjacht in Uithuizermeeden. In Harkstede wordt in het kader van het Grunnens Laid een mini-festival georganiseerd en verpleeghuis Old Wolde in Winschoten maakt er een Groningse middag van. Daarnaast wordt het Gronings volkslied gezongen bij andere eeuwelingen, zoals in de Oosterparkwijk en tijdens de reünie van Scholengemeenschap Ubbo Emmius in Stadskanaal.

Omdat de menigte na het zingen de doorgang van de officiële route belette, liepen we een eigen route naar de finish. Na afloop van de tocht aten we nog een lekkere pasta. Omdat we onderweg nog een bonnetje hadden gevonden konden we nog een tweede keer een bord halen.

Wij danken de organisatie hartelijk voor deze tocht. Mede omdat wij het niet zagen zitten om doorweekt op zondagavond de terugreis te aanvaarden met het openbaar vervoer, besloten we om zondagochtend niet te starten. We deden een kleine 5 uur over de thuisreis.