30e Heuvelland4daagse, 3e wandeldag: zaterdag 12 augustus 2017

Op zaterdag 12 augustus 2017 waren we later gestart dan de andere dagen en wel om 7:55 uur. Coos, die de eerste twee dagen de 21km had gelopen, liep nu de 14 km route. Wij volgden alle dagen de 28 km route. Het was deze dag flink regenachtig. Na de groeve Blom liepen we naar de bebouwde kom van Berg en Terblijt. Aan het begin van het bosgebied rondom de Meertensgroeve was op 2½ km de fruitpost. Een wandelaarster liep met een hond langs waarop we zeiden dat het echt hondenweer was. Na een aantal gladde passage werd de Caubergpas bereikt. Deze was gelegen bij de ingang van Landal Kasteeldomein de Cauberg. Hier liepen we dwars doorheen. Daarna daalden we af over een steile trap. Omdat ikzelf de trap zo steil vond, liep ik deze achterstevoren af. We kwamen bij de Dalheimerweg en langs de Roebroekgroeve werd de eerste rustpost op ongeveer 7 km bereikt. Deze was gelegen in het Sibberhuis. Er waren hier twee ruimtes beschikbaar. In de ene ruimte was het propvol en hier waren ook de consumpties te krijgen. En in de andere grote ruimte was bijna geen kip.

Na de rust liepen we verder door de Sibbergrube overgaand in het Sint Jansbosch. We kregen in de bosrand uitzicht op Oud Valkenburg. Over de Kalkensweg, de Kapelkensveldweg en de Sint Jans bosweg werd Oud Valkenburg bereikt. Bij de kasteeltuin Oud Valkenburg en voor kasteel Schaloen liepen we over het Schaloensvoetpad naar De Drie Beeldjes. Nu volgden we de Geul naar Schin op Geul. In Schin op Geul troffen we een wandelaarster aan, die ook een Facebookvriend van mij is. Zij liep met een man die ik niet kende. Het bleek dat zij, vanwege het regenachtige weer met modderpaden de 14 km route had gelopen en nu een eind met haar man liep. Na de Sint Mauritiuskerk werd de rustpost bereikt op ongeveer 13 km.

Verder liepen we naar de doorgaande weg van Valkenburg naar Wijlre. Op de grens van Oud Valkenburg en Strucht staken we de weg over en dwaalden nu een tijdlang door het Gerendal. We kwamen ook langs de internationaal bekende orchideeëntuin. Maar de tuin was gesloten. Meestal is deze tuin geopend van begin mei tot halverwege juni. Doordat het weer wat motregende maakte ik weer minder foto's of nam ik foto's met de wind in de rug omtoch vooral te zorgen dat de lens niet nat werd. We kwamen weer in Sibbe. Bij een oud elektriciteitshuisje stond van een hoeve de poort open waarop ik van de binnenplaats een foto nam. Op ongeveer 20 km was de laatste rustpost, eveneens in het Sibberhuis.

Een volgend hoogtepunt van deze 4-daagse was een bezoek aan de kasteelruïne. Door de af en toe lichte motregen konden we nu wel een aantal foto's maken. Valkenburg werd vervolgens via de Plenckertstraat verlaten. Daarbij kwamen we nog langs Gasterij Koningswinkelhof en café Tivoli. Opnieuw volgden we een pad langs de Geul. Daarbij waren traject waar langs de rivierkant een touwhek was geplaatst vanwege de steile kanten. Over de Lange Bergweg liepen we vervolgens naar Berg en Terblijt. Maar bij de bebouwde kom moesten toch nog een bospassage nemen alvorens definitief de bebouwde kom werd betreden. Rond 16:50 uur werd de finish bereikt. Hier zat Coos alweer op mij te wachten en samen liepen we naar het overnachtingadres.