Maas-NiederRhein Pad, traject Arcen - Venlo

Op zaterdag 29 april 2017 konden we om half acht ontbijten in Fletcher hotel Rooland te Arcen. Hier waren we de voorgaande dag geëindigd met een traject van het Maas-NiederRheinpad. Deze vierde wandeldag stond Venlo op het programma. We zaten spoedig weer op de route. We liepen door bosgebied langs camping Klein Vink. In buurtschap Brandemolen was de temperatuur al zo aangenaam dat we een kledinglaag konden uittrekken. We staken de Lingsforterbeek over via een bruggetje. Na het plaatsje Lingsfort werd Arcen bereikt. Voordat het centrum werd bereikt kwamen we langs het gelijknamige kasteel. Voor het kasteel was net een Duitse bus gestopt en de toeristen liepen naar het kasteel.

In het centrum van Arcen dronken we Latte Macchiato bij de Arcener bakker. Ook kochten we broodjes want een lunchpakket bij het Fletcher hotel vonden we aan de dure kant. En dan is het nog maar de vraag wat je meekrijgt. Na het gezellige centrum van Arcen liepen we over de Burgemeester Linderspromenade Arcen uit. Bij de Kasteelmolen/Wymarsche watermolen staken we de Lingsforterbeek weer over.

Opnieuw liepen we naar de Maas en volgden deze. Op het klaphekje zat nog een oud markeringsbordje van het Maasduinen Nierspad zoals dit traject vroeger heette. De Maas werd toch weer spoedig verlaten en staken we de doorgaande weg naar Venlo over. Nu dwaalden we een tijdlang door bosgebied van Landgoed Arcen. Na de Kommerheide kwamen we in de Schandelosche Heide bij de Ravenvennen. Hier troffen we tot driemaal toe twee dames. De eerste keer groetten we ze vriendelijk. De tweede keer hielpen we ze op weg om hun auto weer te vinden. En dat deden we nog intensiever bij de derde keer. Een ander echtpaar troffen we op een T-splitsing. Zij volgden de blauwe route, maar deze ging twee verschillende kanten op. Ook hen konden we helpen.

We liepen naar de grens met Duitsland. Langs de grens hadden we bij Jagersrust nabij de Duitse plaats Straelen een rust. Naast onze vertrouwde drank Latte Macchiato aten we ook een pannenkoek. Daarna bleven we ruim drie km de grens min of meer parallel volgen. Daarna kwamen we door natuurgebied Zwarte Water en liepen we om het meer Venkoelen. In buurtschap De Krosselt, nabij Velden, hadden we nog een rust bij Taurus. We wisten haast niet wat ons hier overkwam. Binnen was het donker. Er kwam geen daglicht binnen. Uiteraard was er wel verlichting. Deze was spaarzaam en met onze donker gekleurde brillenglazen leek het nog donkerder. Er was ook een kegelbaan. Er waren flipperkasten. Echt iets voor jongelui. Het was dat we zo'n zin hadden om koffie te drinken. Anders waren we hier niet naar binnengegaan. Want het was ook nog lawaaierig met muziek. Verschillende keren zagen we langs onze route een beeldje staan van Gekke Maondagvierder. Adventureworld of Taurus had ook zo'n beeldje geplaatst.

We liepen verder onder de A67 door en kwamen daarop in buurtschap Genooi. Bij de Kapel van Onze Lieve Vrouwe van Genooi liepen we nog even naar binnen. Echter niet in de ruimte waar bankjes stonden, want er zaten daar verschillende mensen. We kwamen weer bij de Maas uit en volgden deze naar Venlo. Het laatste stuk naar ons overnachtingadres liepen we niet meer zo fit en waren blij als we bij het overnachtingadres aankwamen. Er werd nu ook minder gefotografeerd. Het B&B lag in de wijk met oude dure huizen. Maar het B&B zelf zat in een relatief normale tussenwoning. De eigenaar was afwezig vanwege een bruiloft. Maar hij had als ontvangstcomité zijn zus ingeschakeld die in de buurt woonde. Er lag hier een flyer van restaurant De Kluis. Hier hebben we 's-avonds naar aller tevredenheid gedineerd. Met de flyer kregen we na afloop gratis koffie.