Tweedaags Gronings wandelfestival Tocht om de Noord, zondag 25 september 2016

Net als de voorgaande dag reden we met de taxi naar het Zernikeplein waar de start van de tweede dag was. De vorige dag reden bussen van de organisatie naar Noordlaren. Deze dag reden bussen van Zoutkamp naar Groningen. De meeste wandelaars komen met de auto en voor hen is het dan fijn dat hun auto bij het eindpunt staat.

Over de Zernikelaan liepen we langs het Data Hotel. Maar bij dit hotel kon je niet overnachten. Daarna liepen we naar de Paddepoelsterbrug. Hier zagen we iemand een foto maken en toen bedacht ik dat ik een foto kon maken van de zonsopgang. Daarna liepen we over de Paddepoelsterweg naar Winsum. We kwamen in buurtschap Wierum gevolgd door Wierumerschouw. Bij B&B The Horse Farm was een rustmogelijkheid en er stonden dixies. Er werd nieuwe koffie gezet. Daarop besloten we door te lopen.

We staken het Reitdiep over. Over een vrijliggend fietspad werd koers gezet naar Krassum. Daarbij zagen we in de verte nog molen De Eolus te Zuidhorn. Bij het kerkje van Oostum hadden we een rust en bezichtigden het kerkje van binnen. Bij deze rustpost werd muziek gedraaid met een hele oude grammofoon. Nog voordat Krassum werd bereikt was bij een verzorgingspost nog een ei te krijgen. Na Krassum kwamen we door Garnwerd

Ook in Garnwerd werd de plaatselijke kerk bezocht. Ditmaal was dat de Sint Ludgerkerk. Bij de ingang van de kerk plaatste ik mijn twee wandelstokken tegen een hek. Aan twee mensen die daar zaten, vroeg ik of ze op mijn stokken wilden passen. Zij vroegen aan mij of de stokken niet vanzelf weg zouden gaan. Ik zei toen dat ik dat niet wist, maar daarom voor de zekerheid vroeg of zij op mijn stokken wilden passen. In de kerk vielen drie witgekleurde beelden op, die echter niet goed tegen de witte achtergrond zichtbaar zijn. Door een paar smalle straatjes kwamen we bij molen De Meeuw. Tegenover de molen was weer een rustmogelijkheid. Maar die liepen we voorbij omdat we even te voren al gerust hadden. We staken het Reitdiep over en hadden nu een mooi zicht op Garnwerd.

Verder liepen we over en naar Klein Garnwerd. We liepen nu een tijdlang over een graspad langs Alinghuizen. Een grappenmaker had de letter P voor het plaatsnaambord geplaatst. Langs de kant van de weg stond iets dat precies op een blikvanger leek. Maar nu stond er boven: "Mik 'm erin". Daarop werd Winsum bereikt. Na Bellingeweer kwamen we langs het gemeentehuis van Winsum. De zijwanden van het tunneltje onder de spoorlijn bij station Winsum waren fraai versierd. Over een kabouterpaadje liepen we naar de Trekweg naar Onderdendam, die langs het Winsumerdiep loopt.

Vlak voordat de Tent naast Gouden Karper werd bereikt voor de stempelpost, werden we nog door Promotie Winsum op de foto gezet. Deze konden we later downloaden vanaf de Facebook pagina van Promotie Winsum. Vervolgens liepen we door de kinderbibliotheek. Op een balie lagen oude kinderboeken die we gratis mee konden nemen. Maar daar hadden wij geen plaats voor. Na een niet spelend draaiorgel staken we het Winschoterdiep over. Nu bevonden we ons in Obergum. Opnieuw staken we het Winschoterdiep over en hadden vervolgens een rust in de kantine van Camping Marenland. Na sportvelden werd Winsum definitief verlaten.

Voordat we in Schilligeham kwamen, liepen we nog langs Oldenzijl. Verderop liepen we weer langs het Winschoterdiep en aan de overzijde troffen we nog het plaatsnaambordje Wildeveld. Na Schapehals kwamen we in Schaphalsterzijl. Hier konden we het gemaal ook van binnen bewonderen. Daarna kwamen we in Schouwerzijl. Bij het bord van de bebouwde kom van Schouwerzijl stond een bord met de tekst: "Deurbroezen! Nait Bie De Hoezen!"

Landbouwverkeer hoort bij dit gebied. Het komt nogal eens voor dat burgers klachten hebben over landbouwverkeer en dan met name over de gereden snelheden in de nabijheid van woningen. Met de tekst "Deurbroezen! Nait Bie De Hoezen!" probeert de gemeente de bestuurders van landbouwvoertuigen er bewust van te maken dat ze overlast kunnen verminderen, door het iets rustiger aan te doen. Tevens komt het ten goede van de verkeersveiligheid.

De kerk van Schouwerzijl stond te koop. Het leek al lang te koop te staan want er stond flink wat struikgewas omheen. We staken de rivier Kromme Raken over. Naast de brug zaten twee zonnetjes te stralen in hun witte kleding. Na de Jachthaven Schouwerzijl was bij huisnummer 44 langs de Zijlvestweg nog een stilteroute om het huis heen.

Daarna werd Warfhuizen bereikt. Vlak voor stempelpost Dorpshuis De Warf zong een shanty koor. Buiten Warfhuizen voerde de route nog door Adventurepark Waddenfun. Nu volgden we een tijdlang het Warfhuisterloopdiep totdat het doorgaande fietspad afboog. Via 2e Nijhoezen en 1e Nijhoezen werd Zuurdijk bereikt. Hier stonden langs de kant verschillende teksten die met zuur en zout te maken hadden. Eén daarvan was "door kinderen veel snoep te geven, worden ze zoet".

Bij de afslag naar Ewer kregen we een dropje aangeboden. Dit omdat de route niet door Ewer voerde. Verderop liepen we onder andere over het Zevenbruggenpad. Maar er was niet één brug te zien. Vervolgens kwamen we in Houwerzijl. Bij café restaurant De Theefabriek dronken we limonade. Door de relatief hoge temperatuur wilden we wel wat drinken. Voordat we Houwerzijl voor de eerste keer wilden verlaten, kwamen we langs een winkel waar binnen een heleboel kerkelijke beelden stonden.

Daarna kwamen we door het Speelbos Huizerzijl met een hele grote ui. De muzikant, die de voorgaande dag op de scheepswerf had opgetreden, deed dat nu hier weer. Uiteraard met een ander lied. Hier kregen we, net als alle andere wandelaars, een ansichtkaart van Houwerzijl aangereikt. Houwerzijl werd verlaten over de Vliedorpsterweg. Langs deze weg was nog een soeppost. We kregen weliswaar een heel klein beetje soep, maar het ging ook alleen om het proeven. Het was een soep waar we nog nooit van gehoord hebben. En degene die de soep uitdeelden, hadden er tot kort tevoren ook nooit van gehoord. Het was namelijk Rumfordsoep. Het recept staat in de fotoreportage (foto 143).

Tenslotte liepen we nog over een dijk met fraai uitzicht op het Reitdiep en Zoutkamp. Voordat het centrum van Zoutkamp werd bereikt kwamen we nog door het Spookbos. Na de Sloepenloods en Jachtwerf Gruno liepen we door Palingrokerij Postma en daarna door het Visserij museum. Na nog een optreden van een piratenkoor werd de finish om kwart over vijf bereikt. Omdat we de volle 80 km binnen de gestelde tijd hadden afgelegd, kregen we de fraaie Pronkjewail (luxe medaille) omgehangen.

Bij de finish konden we nog eten. We kozen stampot boerenkool met worst en naar keuze met uitjes, mosterdsaus en spekjes. Met wandelvrienden reden we terug naar het Zernikeplein en verder met de bus naar ons overnachtingadres. De volgende dag reden we huiswaarts. Het waren weer twee fantastische dagen geweest met prachtig en zonnig wandelweer. Wij danken de organisatie en alle vrijwilligers hartelijk voor deze tocht.