De Wandel4daagse Luxemburg vanuit Berdorf

7 juli 2016 was alweer de derde dag van de Luxemburgse wandel4daagse.

Op www.w4dlux.nl stond voor deze dag vermeldt: Op de derde dag brengt de route u via Bollendorf naar de zijdalen van het Sauerdal in de Süd Eifel, met illustere namen als Türkenkopf en Teufelsschlucht. Na de pauze in Bollendorf gaat de route verder door bossen en weidevelden richting Beaufort en Mullerthal.

Het was deze dag een warme en zonnige dag. Berdorf werd nu in noordelijke richting verlaten over de Hammhafferstroos. We waren deze dag trouwens gestart op de 15 km route. Na boerderij Hannhoff boog ons pad weer zuidwaarts.

Op 4 km was de eerste rust- en controlepost. We maakten nu een grote slinger door het bos. Na een splitsing met de 25, 35 en 50 km volgden we samen met de 20 km de route. Op een 3-sprong was twee kanten op gemarkeerd. Maar de markering naar links viel het beste op. Hier had een bord moeten staan met de melding van de splitsing van de 15 en de 20 km. Veel 20 km lopers volgden hier aanvankelijk de 15 km route. Dat constateerden wij omdat meerdere groepen kwamen teruglopen.

Na een splitsing volgde de officiële route het smalle pad naar boven, dat even verderop weer langs steile hellingen voerde. We liepen weer eens terug en volgden het bredere pad bij voornoemde splitsing. We kwamen op een asfaltweg uit, die echter wel met een slagboom voor autoverkeer was afgesloten.

In de buurt van Bollendorf-Pont boog het pad zuidwaarts. Over opnieuw een alternatieve route werd Berdorf weer bereikt. Bij camping Martbusch was nog een laatste controlepost. Bij de finish kregen we de route voor de laatste dag uitgereikt. Daarop zagen we dat de wandeling meerdere keren over steile hellingen liep. Daarop besloten we de laatste dag een eigen route te lopen.