De Wandel4daagse Luxemburg vanuit Berdorf

Van 5 t/m 8 juli 2016 werd de wandelvierdaagse Luxemburg georganiseerd. De start was vanuit het Centre Culturel “A Schmadds” te Berdorf. De wandeling werd georganiseerd door de sportwandelschool Hoorn. Zij organiseerden ook een busreis en overnachtingmogelijkheden.

Op maandag 4 juli reden we naar Berdorf. Wij hadden een hotel op 200 meter van de start geboekt. Wat we niet wisten was, dat we het ontbijt en het diner als groep nuttigden. Wij zaten de eerste avond bij wandelaars die heel erg druk praatten, waar wij totaal geen behoefte aan hadden.

Op dinsdag 5 juli was de eerste wandeldag.

Op www.w4dlux.nl stond voor deze dag vermeldt: De eerste dag loopt de route via de rivier “der Sauer” naar het Bezoekerscentrum/Natuurpark in Ernzen. De langere afstanden gaan eerst naar Irrel en de Irreller Wasserfälle. Een tocht met prachtige uitzichten over de dalen van de Süd Eifel en de grensrivier der Sauer (Sûre) met aan de ene kant Luxemburg en de andere kant Duitsland.

Er werden 7 afstanden georganiseerd te weten 5, 10, 15, 20, 25 35 en 50 km. Wij kozen voor de 25 km route. Al na 1½ km kwamen we op een pad waar vlak langs een steile afgrond was. Met mijn hoogtevrees besloten we hier om te keren. Dit was op een punt dat vlak voorbij de splitsing met de 15 km lag. Daarop besloten we de 15 km route te volgen.

De markering van de route was niet al te best. Met geel gekleurde tape waren markeringen op bomen en palen, maar soms ook op takjes, aangebracht. De markering viel dus flink tegen. Op 5½ km was de 2e controlepost annex verzorgingspost. Maar de verzorgingspost was (nog) niet aanwezig. Officieel was de starttijd voor de 15 km om 10 uur en wij waren om 8:45 uur gestart. Mogelijk dat de verzorgingspost nog niet aanwezig was omdat wij te vroeg gestart waren.

We kwamen bij de Saure rivier. Voordat we deze rivier nabij Fölkenbach overstaken, hadden we nog een rust in café Pontinha dat iets van de route aflag en aten en dronken wat. Aan de overkant van de Saure bevonden we ons in Duitland. We volgden de Saure even. Verderop sloegen we af en steeg ons pad. Bij kasteel Weilerbach hadden we een rust en aten soep en dronken een Latte Macchiato. We daalden af en staken bij de plaats Weilerbach de Saure over via een lange houten brug. In de rivier zagen we meerdere kanoërs. Ons pad steeg weer, waarbij we door bossen liepen. We liepen deze dag in totaal 17 km