Grenslandpad: Schaft - Lozen (B)

We hadden op dinsdag 19 april 2016 goed overnacht in Schaft. Het overnachtingadres lag op korte afstand van de route. We liepen weer naar eetcafé Zomerhof. Maar nu was dat omdat de wandelroute er langs liep. Daarna kwamen we nog langs paardenstallen van Co Tops. Nu zetten we koers naar klooster de Achelse Kluis. Het restaurant ging in dit jaargetijde pas om 12 uur open. Maar het winkeltje was al wel open en hier kochten we een paar zakjes snoep.

De Achelse Kluis werd over de Kluizerdijk verlaten. We sloegen af over een pad langs de Warmbeek. De beek was omzoomd met riet. Door bosgebied Beverbeekse Heide werd het gelijknamige kasteel bereikt. Veel zagen we niet van het kasteel omdat het niet toegankelijk was. Daarna dwaalden we door bosgebied Haarterheide. Net als in Nederland hebben hier in België bosgebieden de naam vaan een heidegebied. Daarop werd Hamont bereikt. Voordat het centrum van Hamont werd bereikt liepen we langs kolossaal grote huizen. In het centrum van Hamont bezichtigden we de Sint-Laurentiuskerk. Tegenover de kerk lag hotel De Tijd. We lieten ons hier twee Latte Macchiato's goed smaken.

Hamont werd weer verlaten. We liepen nu een tijdlang opvallend veel over verharde wegen. Maar in elk pad heb je wel minder mooie trajecten. Het was in ieder geval droog. Kanaal van Bocholt naar Herenthals werd bereikt en geruime tijd gevolgd. Gelukkig hoefden we niet over de relatieve smalle asfaltweg te lopen, maar konden we over de naastliggende dijk lopen.

Na een viaduct konden we onverwachts bij een visvijver van de Walvisvissers limonade drinken. Het café was officieel dicht, maar de beheerder was op dat moment even aanwezig. Na het verlaten van het kanaal werd het parcours mooier. Het plaatsje Lozen werd bereikt. Ons overnachtingadres lag op 2,7 km van de route. Het was een B&B en de overnachtingprijs voor 2 personen was € 75. We kregen hiervoor een zeer ruime slaap/zitkamer met eigen badkamer. Het ontbijt was uitgebreid met veel streekproducten. 's Avonds konden we een fiets lenen voor een bezoek aan een restaurant in de omgeving.