Grenslandpad: Aardenburg - Philippine
dinsdag 2 september 2014
We hadden goed geslapen. Hotel 's Lands Welvaren was een oude boerderij geweest, zo leek het. We begonnen deze dag om 9 uur te lopen. Het had 's-nachts geregend. Straten waren nog wat nat en de graspaden verderop helemaal. Over de Wallen werd Aardenburg verlaten. In een weiland stonden ezels. Door te doen alsof we iets lekkers voor de ezels hadden, lokten we hen naar de omheining en konden zodoende mooi op de foto. Aan de rand van Aardenburg sloeg ons pad rechtsaf. Dat vonden we heel vreemd, want er liep helemaal geen pad. We bestudeerde de beschrijving in het grenslandpadboekje en daar stond inderdaad dat we dwars over het weiland moesten lopen.
Meerdere keren waren er overstapjes. Daarna liepen we lange tijd langs de Eekloosche Watergang. Dit was wel een mooie route. Maar het was erg zwaar lopen. Omdat de route zo weinig werd gebruikt was er geen echt pad. Een paar keer moesten we langs koeien. Bij het betreden van dit gebiedwerden we gewaarschuwd over bij de dieren niet dichter dan 25 meter te komen.
Maar wat te doen als de breedte minder dan 25 meter. In de routebeschrijving stond met een streepjeslijn een toekomstige route ingetekend.
Op de website van het grenslandpad hadden we wel gelezen dat de "toekomstige route" welliswaar al realiteit was, maar dat de pachter van het gebied moeilijk kon doen. We besloten de oorspronkelijke hoofdroute te volgen. Want we waren blij dat we het zware pad konden verlaten. Via de oude hoofdroute kwamen we langs De Kreeke, maar deze was dicht. Opnieuw liepen we langs de Eekloosche Watergang en volgden deze tot aan de Keursteenweg.
Omdat we niet de trekpont nabij Sint Laurens wilde gebruiken, staken we af en liepen rechtstreeks naar de vaste brug in Sint Laureins. In het grenslandpadboekje stond dat de trekpont niet geheel verantwoordelijkwas. Daarom namen we het zekere voor het onzekere en namen de kortste weg naar de vaste oververbinding, te weten de brug bij Sint Laureins.
We wilden wat drinken en besloten om te lopen via het centrum van Sint Laureins. Maar helaas, alle cafés water echter dicht. We kwamen nog wel langs een bakker en daar kochten we 6 witte broodjes om de lunch aan te vullen.
Over de Graaf Jansdijk werd Bentille bereikt. Hier was een café en dronken 2 koffie verkeerd omdat ze geen latte Macchiato schonken. Een Belgische wandelaar, die we al twee keer eerder hadden ontmoet, troffen we hier later ook. Hij had in deze plaats zijn auto staan. Hij woonde in de Belgische plaats Essen. Hij was met het openbaar vervoer naar Aardenburg gereisd en moest daarbij 2 of 3 maal overstappen. Via het B&B Boomlozenput werd het Leopoldskanaal bereikt.
Het Leopoldskanaal, de onbevaarbare waterweg, werd in 1845 gegraven en loopt van Boekhoute (Braakman) tot aan Heist en dient als ontwatering van de omliggende polders. De aanleiding van het graven van dit kanaal had te maken met de jonge Belgische staat. Voor het onstaan van België (1830) gebeurde de ontwatering van onze polders via het Lapscheurse Gat (kreek die nog steeds de grens vormt tussen België en Nederland), waarna het water via Sluis en Cadzand in de zee werd afgevoerd. Na de afscheuring van België echter waren onze huidige noorderburen een tijdje niet onze beste vrienden. De Nederlanders wilden niet langer dat de afwatering via hun land gebeurde en sloten de sluizen af. Het gevolg was dat de landerijen waterziek werden. Als oplossing werd het Leopoldkanaal gegraven. Gelukkig komen we nu beter overeen met onze noorderburen. De Leopoldvaart kreeg in de volksmond de bijnaam de "Blinker" omdat het de properste van de twee vaarten was.
Het Leopoldskanaal volgden we tot het Isabella-gemaal. Verder liepen we langs het Isabella-kanaal naar buurtschap Isabellahaven. Hier braken we de route af. We belden 2 verschillende taxibedrijven. De eerste kon geen taxi leveren en de andere pas om half acht. En we waren daar om 6 uur. Daarop belden we naar hotel Aau Port, waar we zouden overnachten. Na overlegwerden we door de kok opgehaald. Het was per slot van rekening maar 3,5 km. Maar wij hadden er al 28 km opzitten en waren al 9 uur onderweg.
Klik HIER voor de betekenis van de buttons die boven aan dit verslag staan.
| |