Vorig WS78 verslag Volgend WS78 verslag. Foto's na afloop van de tocht alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen de ingetekende route van de 1e 20 km van de 40 km dagtocht zoals deze op www.afstandmeten.nl staat de ingetekende route van de 2e 20 km van de 40 km dagtocht zoals deze op www.afstandmeten.nl staat Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten De dag van Klarenbeek

Lustrumtocht met WS78 vanuit Klarenbeek op zaterdag 6 april 2013 Op zaterdag 6 april organiseerde WS78 de lus­trum­wan­del­tocht vanuit Klarenbeek ter ge­le­gen­heid van hun 35 jarig bestaan. De start was vanuit het clubhuis van sportclub Klarenbeek. Wij liepen de 40 km dagtocht. Er werden op 5 en 6 april 5 af­stan­den ge­or­ga­ni­seerd. Vrijdagavond 5 april was om 22:00 uur de start van de 80 km, 60 km en 40 km nachttocht en op zaterdag 6 april was de start van de 40 km dagtocht en de 20 km.

Met het openbaar vervoer was het 2 uur reizen. Daar­op besloten we met de auto naar de start te rijden. Rond 8:20 uur begaven wij ons op pad. We ver­lie­ten Klarenbeek, gemeente A­pel­doorn, langs het sportveld. De bebouwde kom van Klarenbeek werd spoedig verlaten.

Toen we over de Weterschoten liepen en uitzicht had­den op een kerkje langs de Woudweg haalden we twee en­thou­si­as­te WS78 wandelaars in. We hoorden hen zeggen dat ze hier nog nooit waren geweest. Ze doelden natuurlijk op het feit dat WS78 nog niet eerder vanuit Klarenbeek waren gestart en dat klopte ook. Maar met de WS78 tocht vanuit Twello op 9 fe­bru­a­ri 2008 kwamen we hier ook langs.

Lustrumtocht met WS78 vanuit Klarenbeek op zaterdag 6 april 2013 We kwamen bij de Beekbergse Beek en volgden de­ze tot de 2e vlonder. We staken de Beekbergse Beek over en liepen verder langs een sloot. Op afstand zagen we zo'n 8 wandelaars met gele reflectievesten lopen. We wisten niet zeker op ze ons zagen. Maar toen we zwaaiden was er één die te­rug­zwaai­de. Hoewel het bosm waar we nu doorheen liepen, vrij smal was, had dit toch een naam en wel het Beekbergerwoud.

We kwamen bij de A50 snelweg en liepen hier onderdoor. Bij Oosterhuizen staken we het A­pel­doorns kanaal over. Er lag hier een miniatuur op­haal­brug met de naam Oosterhuizensebrug. We liepen door Oosterhuizen en aan de rand van het dorp was de eerst rustpost. We kregen hier een bekertje jus d' orange en een plak koek. We liepen weer naar de A50-snelweg en kwamen door bos­ge­bied Munsterman. Bij treinhalte Immenbergweg van de Veluwse Stoomtram Maatschappij liepen we onder de A50-snelweg door. Dit is een bekend plekje tijdens de A­pel­doornse 4-daagse.

Lustrumtocht met WS78 vanuit Klarenbeek op zaterdag 6 april 2013 Verderop liepen we ongeveer 700 meter langs voornoemde spoorlijn. We liepen hier achter enige bun­ga­low­cen­tra. Aan de andere zijde van de bun­ga­low­cen­tra lopen we met de A­pel­doornse 4-daagse langs.

Waar de Loenense beek de spoorlijn kruiste, sloe­gen we af en volgden de Loenense beek tot de Loenense Waterval . de­ze waterval is de hoogste waterval van Nederland. Eigenlijk ik het geen waterval, want het water valt hier niet. Eigenlijk is hier sprake zijn van een stroom­ver­snel­ling. Nabij Loenen kwamen we langs een afgelegen moskee. Door bos­ge­bied De Poll werd camping De Bos­graaf bereikt. Hier was een binnenrust.

Na de rust liepen we langs de Alba plas. In dit meer mocht niet ge­zwom­men worden. Ook was het verboden om met een boot of een surfplak zich op het water te begeven. Opnieuw staken we het A­pel­doorns kanaal over en volgden dit even. Daarna liepen we via een soort sluipweggetje tussen huizen door. Opvallend hier was een buitenkachel die achter huizen stond.

Lustrumtocht met WS78 vanuit Klarenbeek op zaterdag 6 april 2013 Na camping De Populier liepen we langs een sloot in een weidelandschap. Paarden keken ons aan. Daarna liepen we over een fietspad door de Loenense Hooilanden. We kwamen weer bij de Beek­berg­se­beek en bij Joops bankje had­den we zicht op Klarenbeek. Verderop kwamen we nog bij het meer De Wierd met een groot landhuis er bij.

Nu was het niet ver meer naar de (eerste) finish. de­ze werd na 20,440 km bereikt. hiermee had­den we de 3e van in totaal 4 lussen van 20 km gelopen. De eerste 2 lussen was bestemd voor de 60 en 80 km lo­pers en de lo­pers van de 40 km nachttocht.

Toen we ons op pad begaven voor de tweede lus van 20 km troffen we hier nog Kennedymars-lo­pers die ook nog de laatste lus van 20 km moesten lopen. Voordat Klarenbeek opnieuw werd verlaten, kregen we nog uitzicht op molen De Hoop. Langs de kerk Maria Ten Hemelopneming werd de bebouwde kom van Klarenbeek opnieuw verlaten.

Lustrumtocht met WS78 vanuit Klarenbeek op zaterdag 6 april 2013 We liepen naar het station van Klarenbeek en staken de spoorlijn over. Nadat we de Zut­phen­se­weg waren overgestoken dwaalden we door land­goed De Poll. Op 27 km was een rustpost in het buitengebied van Voorst bij een boerderij.

Nu werd koers ge­zet naar de uiterwaarden van de IJssel. Door bos­ge­bied Nij­en­be­ker Klei liepen we over een dijk langs kolken zoals de Theye Kolk en de Dijkwelsche Kolk. We kwamen uit nabij de Nij­en­beek­se­weg en liepen over een grasdijk pa­ral­lel aan de­ze weg naar ruïne Nij­en­beek. Net toen wij er naar toe liepen, liepen twee ge­zel­schap­pen over een andere weg ook naar de ruïne, waardoor het erg druk was bij de ruïne toen wij er aan­kwa­men. De ruïne lag iets van de route af, want de weg er naar toe was een doodlopende weg, maar er waren maar weinig recreatieve wandelaars die niet de moeite namen om de ruïne van dichterbij te bekijken

Daarna liepen we naar het Juttersgat in buurtschap Appe nabij Gietelo. Om het gat stonden talrijke bomen die fraai in het water weerspiegelden. Ook in Appe was nog de fruitpost op 35 km. We konden kiezen uit een banaan of een appel en ook beide vruchten was mogelijk. Verder liepen we door bos­ge­bied van land­goed Beekzicht. Een groot landbouwvoertuig had maling aan de wandelaars en reed relatief hard over de zeer stoffige zandweg waardoor de wandelaars moesten zandhappen.

Lustrumtocht met WS78 vanuit Klarenbeek op zaterdag 6 april 2013 We staken de spoorlijn A­pel­doorn-Zutphen over en na de kerk Maria ten Hemelopneming, die we op de heenroute ook al van de andere zijde had­den ge­zien, werd de finish bereikt. Na het afmelden haalden we de auto, die op 1 km afstand ge­par­keerd stond, op. Want 2 Kennedymars-lo­pers zou­den met ons mee­rij­den en die vonden 80 km wel voldoende.

Bij de finish zorgde een mu­ziek­groep voor een muzikale omlijsting. Het volume van de mu­ziek­groep deed denken aan de lustrumtocht van 2003 vanuit zaal Floor te Lunteren. Toen was de bui­ten­tem­pe­ra­tuur aangenaam om buiten te ver­toe­ven. Dat was nu niet het geval.

Het werd ons niet duidelijk tot welke gemeente Klarenbeek behoorde. We zagen een bord met Klarenbeek gemeente A­pel­doorn en een bord Klarenbeek gemeente Voorst.

Het was een hele mooie tocht geworden. Het IVV-nummer was 11670. Als lustrumgeschenk kregen we een kleine zaklamp als sleutelhanger en met opdruk Wandelsportvereniging WS78. Wij danken de organisatie, inclusief alle vrijwilligers en de parkoersbouwer, hartelijk voor de­ze tocht. Er waren 646 deelnemers.
naar de top van de­ze pagina