vorig verslag volgend verslag Terug naar het overzicht van het Airbornepad fotoreportage alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen de ingetekende route zoals deze op www.afstandmeten.nl staat Terug naar het overzicht van de LAW's, streek- en NWBpaden op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Airbornepad: Nijmegen - Heteren

Airbornepad

De Waal met Waalbrug 
te Nijmegen Door een misverstand was ik de voorgaande dag niet tot de fietsersbrug gelopen wat eigenlijk de bedoeling was. Nadat we met het busje op zaterdag 28 juli 2012 naar het startpunt van de ver­volgroute werden gereden, kon ik bij het Keizer Karelplein uitstappen en daar de route oppakken. Vanaf de St. Stephans kerk ver­volgde ik met de officiële route.

Ik kwam bij de Waalkade aan. Deze bleek nog steeds afgezet te zijn vanwege mogelijke ver­zak­jin­gen. Verder staken we de Waal over via de fietsbrug die tegen de spoorbrug aan gebouwd was. Aan de overzijde van de Waal zagen we een man bezig om prullenbakken te ontdoen van sta­tie­geldflesjes.

Aan de overzijde van de Waal bevonden we ons in Lent. We liepen nu over de dijk naar Oosterhout. We passeerden een nieuwe autobrug over de Waal in aanbouw. Bij de Waaiensteinkolk verlieten we de dijk. Door bosgebied liepen we naar Huis Oosterhout. Aan de bosrand en aan de rand van Oosterhout was de eerste verzorgingspost.

Airbornepad

Drielse Veer We liepen deze dag veel door open gebied en veel over lange wegen. Na de verzorgingspost liepen we even van de route af voor een bezoek aan de opvallend hoge kerktoren van Oosterhout. Aan de rand van Oosterhout dronken we nog Latte Mac­chi­a­to bij een benzinepompstation. We volg­den de Griftdijk en staken daarop de A15 snelweg over gevolgd door de spoorlijn.

We zetten nu koers naar Eimeren.

Eimeren is de buurtschap bij Elst die ligt ingeklemd tussen de Kloosterstraat en de Reethsestraat. Volgens opgaaf van de gemeente Overbetuwe staan er 27 woningen. In Eimeren wonen 88 mensen. Van de huizen is 77 procent een koopwoning. De buurtvereniging zorgt jaarlijks voor een of twee activiteiten. Voor de kinderen is er een sin­ter­klaas­feest. Eimeren is door Overbetuwe jaren geleden aan­ge­we­zen als parel. Dat betekent dat er van grootschalige woningbouw of andere ingrijpende veranderingen in het landschap geen sprake kan zijn. De helft van de huishoudens heeft kinderen, 2,9 personen is de gemiddelde gezinsgrootte. Per huishouden staat gemiddeld anderhalve auto geregistreerd volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Nabij Huize 't Klooster in buurtschap Lijnden hadden we onze lunch. We staken de Linge over , even later gevolgd door de Eldense Zeeg. We kwamen door Hollanderbroek en langs na­tuur­ge­bied Oostereind. We waren welkom in na­tuur­ge­bied de Bremerton, maar we lieten het rechts liggen.
Airbornepad - Bremerton
Bij het naderen van Driel was weer een par­koers­wij­zi­ging. De rust en stem­pel­post was bij café Zeldenrust te Driel. We konden hier weer heerlijk in de schaduw zitten.

Airbornepad

langs de Rijn met uitzicht 
op het stuwcomplex Driel Onze wegen splitsen zich weer. Ik was nu de enige die over de officiële route verder liep. Die bestond uit een extra slinger om Driel heen. Daarbij kreeg ik zicht op enige rietgedekte huizen in de wijk De Riethorst van Arnhem.

De wijk “De Riethorst” ligt in een ecologische zone (beschermd na­tuur­ge­bied) en is een wijk met een zo groen en landschappelijk mogelijk karakter met zo min mogelijk verharding. Er is geen doorgaand verkeer. Het thema van de wijk is “klassiek” en voor de eenheid in de wijk is gekozen voor uitsluitend vrijstaande, rietgedekte villa’s met mat zwart gebeitste houten garages. De wijk is centraal gelegen ten opzichte van het (toekomstige) winkelcentrum, scholen, uitvalswegen (waaronder A50 en A325), NS-station, golfbaan Welderen en de Betuwe.

Ik kwam uit bij het Drielse veer. Ik volgde hier de wintervariant en liep over de grasdijk langs de Rijn. Er graasden hier runderen. Op de dijk groeiden veel distels en het was goed opletten hoe je het beste kon lopen. Want met het zonnige en warme weer was het opnieuw korte broeken weer.

Voorbij de stuw bij Driel verlieten we de grasdijk. Een oud bord gaf hier aan dat we moesten oppassen voor de stier. We liepen naar de Drielse Rijndijk en volg­den deze een tijd totdat we er achter kwamen dat we ook onder de dijk langs konden lopen. Hierdoor hadden we geen last van de soms hard voorbij rijdende auto's en motoren.

Bij de autobrug van de A50-snelweg over de Rijn was voor ons het eindpunt van deze dag. De anderen waren al bij het eindpunt aangekomen. We werden nu naar ons o­ver­nach­ting­a­dres gereden. Dat was voor mij in Oosterbeek.

naar de top van deze pagina

Henri Floor