Foto's na afloop van de tocht alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen de ingetekende route zoals deze op www.afstandmeten.nl staat Terug naar de homepage van Henri Floor Mars rond Roo­sen­daal

Tot Heil Onzer Ribbenkasten (T.H.O.R.)

Rosada te Roosendaal Op zaterdag 21 april 2012 organiseerde THOR de 21e Mars rond Roo­sen­daal. De start was vanuit Thor­honk dat op sportpark Vierhoeven was gelegen. Het was voor ons een hele reis. De reis werd mede mo­ge­lijk gemaakt door de NS. Als je een bepaalde leef­tijd hebt bereikt kan je heel voordelig 7 vrij rei­zen kaasr­tjes per jaar kopen. Voor € 2,00 2e klas of 6,00 € 1e klas per kaartje kan je in voordeeluren, maar niet op maandag en vrijdag, door heel Ne­der­land rei­zen.

Vanaf station Roo­sen­daal reden we de laatste 5 km met de OV-fiets. Daardoor kostte een retourtje nu slechts € 3,00, afgezien van een OV-fiets jaar­a­bon­ne­ment van € 10,00. We schreven ons bij de start in en even voor 10 uur begaven we ons op pad. Tot 10 uur kon officieel op de 33 km route gestart worden. Er werd, naast kortere afstanden, ook een 47 km route georganiseerd, maar daarvoor kon je tot 8 uur startten.

We hadden voor deze wandeling gekozen omdat we op een website van een wandelaar uit België gelezen hadden dat de THOR altijd mooie wandeltochten organiseerde. En de Belgische wandelaar kennende gingen de wandelingen dan veel over onverharde wegen of paden en door bossen. Vrijwel niets van dit alles was bij deze tocht het geval. We hadden alleen naar de naam van de organiserende wandelvereniging gekeken. Als we ook naar de tochtnaam hadden gekeken, dan hadden we een voorstelling kunnen maken dat bospassages bij deze tocht niet voor de hand lagen, maar daar kwa­men we dus te laat achter. Tot de wagenrust op 10 km bleven we de hoop houden op onverharde wegen en paden, maar op de wagenrust werd alle hoop de bodem ingeslagen, want daar spraken we één van de verzorgers over de tocht.

Tot Heil Onzer Ribbenkasten (T.H.O.R.)

Sint-Laurentiuskerk te Oud Gastel Na de start liepen we over één van de weinige spaarzame zandwegen door bosgebied om sportpark Vierhoeven heen. We passeerden de hoofdingang waar­door we eerder op de dag het terrein waren op­ge­fietst. We maderden de N262. De N262 loopt van Roo­sen­daal in de richting van Antwerpen. Na de grens gaat deze weg in België verder als N117. Nadat we de N262 waren ge­kruist zagen we molen De Hoop aan onze rechterhand liggen. Op weg naar Tolberg kwa­men we na de Watermolenberg door een parkje waar doorheen het riviertje de Wa­ter­mo­len­beek liep. We kruisten de spoor­lijn Roo­sen­daal-Antwerpen. Even verderop kruisten we ook de spoor­lijn Roo­sen­daal-Vlissingen. Daar­na werd ook de A58 (Breda-Roo­sen­daal-Bergen op Zoom) ge­kruist. Daar­na kruisten we ook de A17 (Roo­sen­daal-Dor­drecht).

Daarop kwa­men we langs Outlet Store Rosada. Hier vielen een aantal huizen op. De huizen leken hier wel wat op huizen zoals in de wijk Brandenvoort van Helmond of de Friese plaats Esonstad nabij Anjum.

In Rosada Factory Outlet in Roo­sen­daal vind je maar liefst 60 merkwinkels, met altijd minimaal 30 tot 70% korting! Het is dé shopspot voor liefhebbers van bekende merken in heren-, dames- en kindermode, sportkleding, accessoires, lingerie, schoenen, tassen en nog veel meer. Ook voor een heerlijke lunch kun je terecht bij Rosada. Je beleeft er een unieke sfeer in een karakteristieke omgeving met regelmatig en­ter­tain­ment en evenementen. De verrassende architectuur en sfeer in Rosada zorgen dat elk bezoek een unieke belevenis is.

Tot Heil Onzer Ribbenkasten (T.H.O.R.)

Sint-Laurentiuskerk te Oud Gastel We liepen nu langs de weg De Stok in het ge­lijk­na­mi­ge recratiepark en kwa­men langs een zwembad en Indoor Skydive.

re­cre­a­tie­park de Stok in Roo­sen­daal is een jong re­cre­a­tie­park en uitermate geschikt voor een gezellig dagje uit. Zo kun je naar het zwembad, de kartbaan, de overdekte speel­tuin en lasergame-hal, de squashbanen, het fit­ness­cen­trum, de tennisbanen, de sporthal of de golfbaan.

Hier verlieten we de bebouwde kom van Roo­sen­daal over een bruggetje en over de Hogeweg werd nu Vroenhout bereikt. In dit buurtschap was op 10 km de wagenrust. Tot dit punt liepen we zonder andere wandelaars te zien. Hier kwa­men de 47 km lopers er bij. Er was een wandelaar uit Berkel Rodenrijs die ons van WS78 kende. Wij waren voor hem de eerste bekende op deze tocht.

De geschiedenis van Vroenhout begon al in de 13e eeuw. Aan het einde van de 16e eeuw lag Vroenhout in het zogeheten Land van Nassau, dat even ten westen van Roo­sen­daal gelegen was. Het land van Nassau bestond onder andere uit de gehuchten Vroenhout, Boeink, Haink en Vinkenbroek. Het land van Nassau was door koop in bezit gekomen van Engelbrecht II, graaf van Nassau, en gevoegd bij de Baronie van Breda, dat door de Nassaus al eerder in leen was verkregen van de Hertog van Brabant.

Tot Heil Onzer Ribbenkasten (T.H.O.R.)

langs de Opperstraat te Oud Gastel De priorij Sint Ca­tha­ri­na­dal is sinds 1647 gevestigd in het slotje De Blauwe Camer te Oosterhout. De norbertinessen die er wonen, kunnen terugkijken op een rijke historie. Het klooster is in 1271 gesticht in Vroenhout, nabij Roo­sen­daal. Daarmee is Sint Ca­tha­ri­na­dal de oudste kloos­ter­ge­meen­schap in Ne­der­land die kan bogen op een on­on­der­bro­ken bestaan. Na de Sint Aagtenvloed van 1288 werd het klooster in Vroenhout ernstig bedreigd door het water. Dat was voor de zusters reden om in 1295 uit te wijken naar Breda. Ze zouden daar blijven tot 1647. Toen was het voor de ka­tho­lie­ke kloos­ter­ge­meen­schap onmo­ge­lijk geworden om zich nog langer in Breda te handhaven; uitoefening van het ka­tho­lie­ke geloof was immers na de Opstand moeilijk, zo niet onmo­ge­lijk geworden. Dank zij tussenkomst van prins Frederik Hendrik konden de zusters uitwijken naar Oosterhout. Zij bewonen daar nu nog steeds het slotje De Blauwe Camer, een van de fraaiste monumenten van Noord-Brabant.

Na een bekertje koffie met een koekje op de verzorgingspost vervolgden we ons pad. Het begon nu wat harder te druppelen waarop we besloten om de paraplu te voorschijn te halen. Vooralsnog was dit voldoende. Verderop sloegen we af en volgden zowaar een graspad. Dit pad, dat een eind verderop op een asfaltweg uitkwam, volgde hier precies de ge­meen­tegrens van Roo­sen­daal.

Tot Heil Onzer Ribbenkasten (T.H.O.R.)

langs de Nieuwenberg te Oud Gastel We liepen op korte afstand langs buurtschap Visberg. Daarop volgde onze wandeling een route door het buitengebied van Kruisland en volgden we een traject van het 8 km lange Ommetje "De Krome Hoek om". We werden van achteren overvallen door een zware re­gen­bui. We hadden geen tijd gekregen om de re­gen­broek tijdig aan te doen. Nadat we bij een aantal bomen en struiken wat beschutting tegen de wind hadden gevonden, pakten we onze re­gen­broek en trokken deze over onze inmiddels klets­nat­te trai­nings­broek aan. We staken het Mark Vliet­ka­naal, dat voor de helft op het grond­ge­bied van Kruisland-ge­meen­te Steenbergen en de andere helft op het grond­ge­bied van Oud Gastel-ge­meen­te Halderberge ligt, over. Dit kanaal wordt in het Roo­sen­daalse ook wel de Roo­sen­daalse Vliet genoemd. Nadat we het kanaal in de stromende regen waren o­ver­ge­sto­kem liepen we met een wijde boog onder het viaduct door en volgden het Mark-Vliet­ka­naal even.

Over de Veerkensweg werd Oud Gastel bereikt. De eerste café rust lag tegenover de Sint-Lau­ren­ti­uskerk en was gelegen in Bistro Ut Pandje. We bestelden hier o.a. aspergesoep. Na de eerste hap waren we haast met stomheid geslagen. De soep smaakte uitstekend. Mede-wandelaars bestelden ook dezelfde soep. Toen even later een andere wandelaar binnenkwam en tomatensoep bestelde, reageerde de andere wandelaars meteen. Maar deze wandelaar kwam uit het Westland en wilde op deze manier reclame maken voor een product uit zijn omgeving, de tomaten.

Tot Heil Onzer Ribbenkasten (T.H.O.R.)

Onyxdijk te Roosendaal Omstreeks het jaar 1275 kwa­men priesters uit het klooster van de H. Bernardus te Hemiksen in België, ook wel Cis­ter­ci­ën­zers geheten, hier het land ontginnen en be­woon­baar maken. Ze bewoonden later de abdij in Bornem. Zij staan aan het begin van de geschiedenis van de dorps­ge­meen­schap. Tot 1978 hebben deze priesters de Heilige Lau­ren­ti­us pa­ro­chie Oud Gastel geleid. De pa­ro­chie bestaat dus al ruim 700 jaar. Meer over de pa­ro­chiegeschiedenis is te lezen in het boek 'Gastel, Land van Abten en Markiezen', dat in 1975 bij het 700-jarig bestaan van het dorp is verschenen.

Oud Gastel werd verlaten. Bij de N268 (Roo­sen­daal-begin A29-snelweg) aangekomen, volgden we deze even tot een geschikt moment om deze weg over te steken. Verderop volgden we de N268 nog even aan de andere zijde van de weg. Over rustige bin­nen­we­gen werd de A17 bereikt en met een boogbrug o­ver­ge­sto­kem. In buurtschap Nieu­wen­berg werd de spoor­lijn Roo­sen­daal-Dor­drecht/Rotterdam ge­kruist. Bij Sportpark Red Band langs de Buijenstraat te Roo­sen­daal was de tweede café rust. Het was op het sportpark heel druk met diverse sportieve activiteiten. Dit sportpark is de thuisbasis van de atletiekvereniging T.H.O.R. We hadden de pas er goed inzitten. Het was nu nog maar een kleine acht km waarop we besloten om niet te rusten en door te lopen. Maar wel nadat we ons eerst bij de controle hadden gemeld. Hier kregen we nog een lekker appeltje mee.

Tot Heil Onzer Ribbenkasten (T.H.O.R.)

Tot Heil Onzer Ribbenkast - T.H.O.R.
Verderop kruisten we de spoor­lijn Roo­sen­daal-Tilburg. Ook de A58 werd ge­kruist. Nu kwa­men we nog door een wijk met hele duren huizen. Na de Eekhoorndreef kwa­men we nog over de Kal­ver­straat. Deze straat leek totaal niet op de o­ver­be­ken­de Amsterdamse Kal­ver­straat. Na 6 uur en een kwartier werd de finish bereikt. We lieten ons wandelboekje afstempelen en meldden ons af. Met de OV-fiets reden we weer terug naar het station en met de trein van 16:44 reden we huiswaarts. Voor de spoorwegen was deze dag een hele zwarte dag. Bij een frontale treinbotsing tussen een sprinter en een intercity te Amsterdam raakten on­ge­veer 120 mensen gewond waar­van 13 zeer zwaar en 43 zwaar gewond. Later overleed één van de zwaar gewonden, een vrouw van 68 jaar uit het oosten van het land, aan haar ver­won­din­gen.

Zoals hierboven al aangegeven viel de tocht tegen. Na de eerste 10 km hebben we ons op een andere soort tocht ingesteld als waarvoor we gekomen waren. De markering van deze was niet optimaal. De markeringen stonden wisselend links of rechts van de weg en niet op alle splitsingen stonden markeringen. De afslagen waren aangegeven met gekleurde papieren. De par­koers­be­schrij­ving daarentegen was heel goed. Alleen bij punt 324 stond dat we bij Rosada RA moesten slaan. Maar als je niet weet wat dit is, dan is een beschrijving niet duidelijk. Maar er stond ook een tussenafstand vermeld, Bovendien waren bij alle afslagen ondersteunende markering in het pad of de weg waarheen de route vervolgde.