Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht van de E8 trajekt Rothenburg ob der Tauber - Riedenburg Foto's van de Europäischer Fernwanderweg E8 alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen Terug naar het overzicht van de hele E8 Terug naar het overzicht van de buitenlandse tochten Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E8

datum: zondag 20 september 2009
traject

Solnhofen - Eßlingen - Maxberg - Mörnsheim - Altendorf - Hagenacker - Dollnstein - Burgstein -
Breitenfurt
afstand: 22 km
wandeltijd: 9 uur.
Hoogten : 395 - 500 meter
Weer: alleen de eerste paar uur mistig/nevelig. Later zonnig en warm
Temperatuur: ongeveer 24 graden
Topo Karte(n) 1:25 000: TK25 Dollnstein - 7132.
overnachtingadres: Pension Matzke, Kittenfeldstrasse 17, 91795 Dollnstein/Breitenfurt, ( 08422/364
Overnachtingprijs: € 38 per nacht
Uitgaven

Eßlingen café Biergarten 13 Apostel € 5,80;
Dollnstein Zum Kirchenschmied, Papst-Viktor Straße 21 www.Zum-Kirchenschmied.de € 7,10.

tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8 We hadden weer goed geslapen. We hadden een etage tot onze beschikking. Rond half negen vertrokken we. Spoedig kwamen we al op een smal pad met een steile helling. Op een gegeven moment verlieten we dit pad om via een alternatieve weg onze weg te vervolgen. In Eßlingen hadden we een rust in Gästehaus 13 Apostel, Eßlingen 1, 91807 Solnhofen, tel. 09145-836760, www.dreizehnter-apostel.de. Vlakbij had je namelijk 12 rotsen die de 12 Apostelen werden genoemd. We dronken er koffie.

Daarna steeg ons pad en kwamen we in buurtschap Maxberg. Dit was een groot fabrieksterrein waar flexestones werden gemaakt (platte stenen). Verderop kregen we uitzicht op Mörnsheim. Op een bankje hadden we uitzicht op de plaats en hadden er een lunchpauze. We werden gepasseerd door een wandelgroep van 20 man. We daalden af naar Mörnsheim. Daarna steeg ons pad naar de Schlossberg. Het was hier uit de wind in de zon behoorlijk warm. Opnieuw kwamen we in Mörnsheim, nu in een zijdal. We daalden af naar Altendorf en staken de Altmühl over. Bij een stroomversnelling waren enige kanoërs actief.

tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8 Even voor Hagenacker besloten we ook een alternatieve route te volgen. We zagen deze dag verschillende rotspartijen. In Hagenacker troffen we een echtpaar die zich wat verlopen had. Ze vroegen ons naar de Panoramaweg. We konden ze helpen omdat deze vlakbij was. Opnieuw namen we een alternatieve route. In Dollnstein hadden we in Gasthaus Zum Kirchenschmied, Papst-Viktor Straße 21, 91795 Dollnstein, tel. 08422-1512 een rust en dronken koffie. Dollnstein was een ommuurde stad. Ook na Dollnstein volgden we een alternatieve route, want de officiële route voerde door een steil gebied.
De Burgstein was een mooie rots. Tegen half zes kwamen we bij ons overnachtingadres in Breitenfurt. Het was een aardige dame, die dit beheerde. Er kwam ook nog een fietser overnachten, die van Chinese afkomst was maar nu in Stuttgart woonde. We konden op ons overnachtingadres ook wat warm eten, hoewel we dat niet officieel bekend mochten maken. Rond kwart over negen gingen we naar bed.