Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht van de E8 trajekt Rothenburg ob der Tauber - Riedenburg Foto's van de Europäischer Fernwanderweg E8 alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen Terug naar het overzicht van de hele E8 Terug naar het overzicht van de buitenlandse tochten Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E8

datum: maandag 14 september 2009
traject

Wallhausen - opstaande muur van voormalig klooster Anhausen - Bölgental - Neidenfels -
Sattelweiler - Satteldorf - Auhof - Crailsheim.
afstand: 17 km
wandeltijd: 6 uur
Hoogten : 425-470 meter
Weer

's-ochtends af en toe wat lichte regen of motregen; 's-middags overwegend droog.
Met de wandeling naar het centrum van Crailsheim regende het op de terugweg naar ons overnachtingadres.
Temperatuur: Aanvankelijk was het 8 - 10 graden. Later stijgend naar 14 tot 15 graden.
Topo Karte(n) 1:25 000: TK25 Rot am See - 6726, TK25 Crailsheim - 6826
overnachtingadres: Brauereigasthof Engel-Keller, Haller Straße 29, 74564 Crailsheim, ( 07951-22560
Overnachtingprijs: € 54 per nacht
Uitgaven

Wallhausen overnachting inclusief diner € 93,80;
Crailsheim koffie met gebak € 12,00 - avondeten € 35,00

tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8 Na het ontbijt in Wallhausen kregen we nu ieder 3 broodjes. Toch bestelden we nog wat extra brood. Na een bezoek aan de bakker voor frisdrank begaven we ons op pad. Ik was nu blij dat ik mijn blauwe jas had meegenomen. Toen we ons op pad begaven was het zwaar bewolkt. Na ruim een km verlieten we de verharde weg. Aanvankelijk zagen we in het veld in de verte een hoog stenen gebouwtje of iets dergelijk staan. We vroegen ons af war het kon zijn. Later liepen we er vlak langs. Het was het restant van een muur van een voormalig klooster, waarop nog beelden op afgebeeld waren. Iets verderop was ons pad vrijwel dichtgegroeid. Het pad was nog net zichtbaar. Door de overhangende begroeiing, die nat was, werd onze kleding ook nat. Doordat ons lichaam bijna geheel bedekt was, hadden we geen last van teken. We kwamen in het plaatsje Bölgental. De plaatselijke uitspanning/café was dicht. Maar we konden onder een overkapping droog zitten want de stoelen waren ook nog droog. We daalden af naar het riviertje de Jagst en kwamen langs de brug Heinzenmühlensteg>
Heinzenmühlensteg
Eine besondere Sehenswürdigkeit in Satteldorf ist der Fußgängersteg über die Jagst bei der ehemaligen Heinzenmühle im Verlauf des Hauptwanderweges HW4 und des Jakobusweges von Rothenburg ob der Tauber über Hohenberg nach Ulm. Die Erneuerung des Heinzenmühlenstegs in Holzbauweise wurde von Förster Kolb initiiert, von Dipl. Ing. Ernst Waldmann geplant und 1998 in einer Gemeinschaftsaktion der Gewerblichen Schulen Crailsheim mit der Bürgerschaft, insbesondere der Bewohner von Bölgental, erstellt. Mit dem Bau des 34 m langen Steges wurde im Dezember 1997 begonnen, abgeschlossen wurde die Maßnahme mit der Einweihung am 02.08.1998.
Er liep aanvankelijk een mooi en goed begaanbaar pad langs de Jagst.
Later voelde ik me op het smaller wordende pad met een steile helling niet zo op mijn gemak. Op een gegeven moment besloten we om bij de eerste mogelijkheid het pad langs het riviertje te verlaten. tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8 Bij de eerste mogelijkheid bleek de markering ook van het pad langs het riviertje te lopen. Dat kwam dus goed uit.
Nabij Kernmühle was van balken provisorisch een bank gemaakt, waarop we een rust hielden. Bij Neidenfels bestond het begin van een steil pad uit een trap met gladde stenen. Hier voelde Coos zich niet op haar gemak. We liepen nu om via Sattelweier en Satteldorf. Toen we weer op de route uitkwamen, voerde ons pad opnieuw naar het riviertje De Jagst. We besloten hier een eind terug te lopen en een makkelijker pad te volgen. Op een akker met maïs aanplant waren boeren bezig de maïs te oogsten. Hier maakten we nog foto's van.
Bij boerderijcomplex Auhof hadden we nog een rust. Tegen drie uur kwamen we bij ons overnachtingadres aan. We stonden aanvankelijk bij een verkeerd adres. Ons overnachtingadres heette namelijk Engel Keller. Engel was hier ook de naam van het biermerk Engel. Er bleken meerdere bedrijven en overnachtingadressen de naam Engel te voeren. Nadat we op het goede adres waren gearriveerd en ons op onze kamer hadden geïnstalleerd, liepen we nog naar het centrum van Crailsheim. Op de terugweg begon het wat te regenen. 's-Avonds aten we op ons overnachtingadres warm.