derde dag van de Heuvelland wandel4daagse Foto's van de Heuvellandvierdaagse alle foto's in het klein diavoorstelling foto's nabestellen overzicht van de Heuvelland wandel4daagsen Terug naar het overzicht van vierdaagsen en driedaagsen en tweedaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 22e Heuvelland 4daagse 2009, 1e dag, de mergelland-route
Heuvelland wandelvierdaagse 2009 Op donderdag 13 augustus 2009 was de start van de 22e Heuvelland vierdaagse. De start was elke dag vanuit café ’t Voske te Berg en Terblijt. We verlieten deze dag Berg en Terblijt langs de Rijksstraatweg in de richting van Maastricht. Voorbij de 4-sterren camping Oriëntal sloegen we af en volgden veldwegen en -paden in de richting van Bemelen. Voor de Bemelerberg was een splitsing. De hoofdroute liep via de top van de Bemelerberg maar daarna volgde dan eem steile afdaling. De steile afdaling was er niet bij de alternatieve route. Wij volgden de hoofdroute en op de Bemelerberg hadden we fraaie vergezichten.
De Bemelerberg bestaat uit de Cluysberg, Stroberg en Winkelberg en is onderdeel van een 35 ha groot natuurgebied. Onmisbaar zijn de ingangen van de ondergrondse mergelgroeven.
In Bemelen hadden we uitzichten op talrijke rotswanden. In het centrum van Bemelen liepen we langs de Laurentiuskerk. In St Antoniusbank kregen we bij de gebruikelijke fruitpost een grote appel. Ons pad steeg naar het Afrikamuseum. Tussen een golfterrein door kwamen we nabij een Mariagrot. Wij bezichtigden deze grot die iets van de route aflag. Ook een nabij gelegen gesloten kapelletje bekeken we door de glazen ruit.

De eerste rustpost was in gebouw ’t Keerhoes in Cadier en Keer. Daarna werd koers gezet naar het Savelsbos.
Het Savelsbos is een langgerekte smalle streep hellingbos en markeert de oostelijke rand van de Maasvallei ten zuiden van Maastricht. Het hellingbos wordt op verschillende plaatsen doorsneden door droogdalen, zoals het dal van de Dorweg, de Scheggelder grub en de Schone grub. Bij de boswachtershut "Huize de Beuk" zijn de bossen gekapt, waardoor de kalkrijke grond en mergelwanden zichtbaar aan de oppervlakte komen.
We liepen over de Riesenberg en de Trichterberg. Op korte afstand liepen we langs de plaats Gronsveld. We kruisten de N593 / Eckelraderweg.

Door het Savelsbos werd Rijckholt bereikt. Hier was een rustpost in Kaffee Riekelt. We bezichtigden de naastgelegen kerk. Later lazen we dat deze kerk dicht ging. Op 22 november 2009 zal de laatste kerkdienst worden georganiseerd.

Heuvelland wandelvierdaagse 2009 Verder ging de route voornamelijk over veldwegen naar ’s Gravenvoeren Daarbij kwamen we nog langs de buurtschappen Moerslag en Libeek en over natuurgebied Altenbroek
Het Belgische dorp 's Gravenvoeren is het hoofddomicilie van de gemeente Voeren, dat uit 6 kerkdorpen bestaat. Het natuurgebied Altenbroek vormt samen met het Noordal een grensoverschrijdend natuurgebied, waar niet alleen mensen fraaie kastelen bouwden, maar de dieren ook hun burchten bouwden. Dat is het symbool van de Voerense natuur
De rustpost in de Belgische plaats ’s Gravenvoeren werd bereikt via de Kerkstraat en de Bergstraat. De plaats werd weer verlaten over de Grand Place, de Kloosterstraat en de Jolettestraat. Opnieuw voerde de route door het Savelsbos.

Na een kwartier gerust te hebben in Kaffee Riekelt te Rijckholt vertrokken we rond 13:30. Nu begon het wat te regenen en het bleef tot ongeveer 15:30 uur regen. De veldwegen en -paden veranderden in beekjes. In een holle weg kwam eerst een tractor en later een personenauto aangereden die er maar net langs konden.

Bij een oude vuursteenmijn brachten we even een bezoek door even van de route te gaan. Enige malen waren boshellingen zo glad, dat we door het struikgewas onze wandeling moesten vervolgen. Enige malen zagen we wandelaars uitglijden.

In Cadier en Keer was de laatste rustpost. De laatste 7 km was uitermate rustig. We zagen onderweg maar 2 wandelaars en de 4-daagse fotograaf. Vlak voor de finish zagen we Coos op de uitkijk staan. Zij liep de 28 km en was om 13:15 uur binnen. Wij arriveerden om 16:40 uur. Het was eer een mooie, maar wel heel zware dag geworden, vooral door de regen. Het IVV-nummer was 10905.