vorig verslag Terug naar het overzicht van de Ronde van Zuid-Limburg Ronde van Zuid-Limburg alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling Ronde van Zuid-Limburg foto's nabestellen Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 3e wandeldag, maandag 18 mei 2009
Met de Ronde van Zuid-Limburg 2009 Op maandag 18 mei startten wij om acht uur. Oorspronkelijk hadden we het plan om een kwartier later te startten. De officiele starttijd lag tussen de acht uur en half negen. Maar even na half acht werd er al gestart. Daardoor was het om acht uur zo rustig geworden dat we besloten om 8 uur te startten. Als eerste kwamen we langs de Eikendermolen nabij De Plataan van Terworm. Na de orangerie van kasteel Ter worm werd kasteel Terworm bereikt. We keken even op het binnenterrein van het kasteel. Na een asperges-akker staken we de A76 over. We kregen uitzicht op Hoeve Cortenbach, waar we even later ook vlak langs liepen. Nabij de Hoeve Cortenbach liepen we even van de hoofdroute af om de Hoeve wat gedetailleerder te bekijken. We konden hier asperges kopen. Daarna kwamen we langs kasteel Cortenbach, maar we zagen door alle bladeren aan de bomen het kasteel nauwelijks.

Langs de rand van het Cortenbacher bos werd Voerendaal bereikt. Voerendaal werd doorkruist, waarbij we langs een grote RK kerk, een winkelcentrum en een park met visvijver kwamen. Buiten Voerendaal staken we de A79 snelweg over. Op weg naar Termaar hadden we prachtige vergezichten. Op 9,5 km werd in Klimmen de eerste verzorgingspost bereikt.

Met de Ronde van Zuid-Limburg 2009 Nu zetten we koers naar Schin op Geul. Deze plaats werd bereikt via Termaar, Koulen en Krekelbos. Daarbij kwamen we meerdere keren langs oude wegwijzers. In Schin op Geul liepen we over het perron van het station. Even later liepen we langs de kerk. Schin op Geul werd langs de Geul verlaten.

Op een binnenplaats van een boerderij in Schin op Geul waren een heleboel landbouwwerktuigjes geplaatst. Na het laatste huis van Schin op Geul vervolgden we nu niet ons pad langs de Geul vanwege een stremming. Er was een parkoerswijziging, waarbij we nu langs de spoorlijn en HR Rozenhof kwamen. Bij de 3 beeldjes nabij het witte bruggetje over de Geul waarbij zicht op Kasteel Schaloen is, kwamen we weer op de hoofdroute uit.

Na uitzicht op kasteel Genhoes werd de hoofdingang naar kasteel Schaloen bereikt. Hier gingen we even van de hoofroute af voor een gedetailleerde bestudering van kasteel Schaloen. We waren hier al vaker langs gekomen, maar nooit eerder was het idee bij ons opgekomen om het kasteel van dichtbij te bekijken.

Met de Ronde van Zuid-Limburg 2009 Er stonden (nu) helemaal geen bordjes van verboden toegang en we konden zelfs het bordes voor de hoofdingang oplopen. Door de Lindelaan met bomen uit 1830 werd kasteel Schaloen verlaten en in Oud Valkenburg staken we de doorgaande verkeersweg over. Na een kapelletje beklommen we de St Jansberg. In het daaropvolgende bos liepen we over de flanken van de Berg naar de Sibbergrubbe. We liepen Valkenburg in en bij een stoeltjeslift zagen we op een muur een reclame van oude kachels recent geschilderd op de muur zitten.

Bij de Berkelpoort was de kontrole post. Hier stond een zwart kanon met aan elkaar gesmeed kanonkogels. De route door Valkenburg liep langs aaneen geschakelde cafeetjes met terrasjes. Delen van Valkenburg werden gerenoveerd of waren al vernieuwd met de voor deze omgeving zo kenmerkende geelkleurige stenen.

Na het centrum van Valkenburg aan de Geul kwamen we langs kasteel Oost. Nabij de Sint Jans bron werd de Geul verlaten. Daarbij liepen we over een steile helling via trappen naar een spoorlijn door bosgebied Genhoes. Met de parkoerswijziging van de heenroute hadden we al uitzicht gehad op de Däölkesberg. Nu liepen we vlak langs de Däölkesberg. Er was hier welk prikkeldraadafrastering. Je mocht hier niet de berg op klimmen met de mogelijkheid van instortingsgevaar.

We kwamen in gehucht Walem dat geheel doorkruist werd. Daarbij kwamen we nog langs een kachelsmid die allen op donderdags en zaterdags geopend was. Opnieuw liepen we naar Klimmen. We kwamen nu bij de tweede verzorgingspost, die dezelfde als de eerste was. Deze was gelegen op sportpark Op de Schrun op 23,3 km

In Craubeek kwamen we nog langs een kapelletje en in Barrier liepen we onder de A79 door. Langs een oude Hoeve uit 1714 werd golfterrein Hoenshuis bereikt. Na een spoorlijn en een snelweg gekruist te hebben kwamen we opnieuw langs kasteel Terworm. Een klein stuk liepen we hier tegengesteld ten opzichte van de heenroute. Rond half vier werd de finish bereikt. Het IVV-nummer was 11539.