vorig verslag volgend verslag Terug naar het overzicht van de Ronde van Zuid-Limburg Ronde van Zuid-Limburg alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling Ronde van Zuid-Limburg foto's nabestellen Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 2e wandeldag, zondag 17 mei 2009
Met de Ronde van Zuid-Limburg 2009 In de nacht van zaterdag 16 op zondag 17 mei had het 's nachts flink geregend. Ook op zondag 17 mei regende het nog. Toen wij rond kwart over acht startten was het vrijwel droog, We liepen onder de N281 4-baans weg door en kwamen daarop door de bossen van kasteel TerWorm. Het kasteel zelf zagen we vooralsnog niet. Daarop liepen we naar Kunrade en sloegen bij een rotonde af. Hier hadden we al eerder op de dag met onze auto naar de start gereden vanuit ons overnachtingaderes en hadden toen de pijlen al zien hangen.

Nadat we onder de A79 snelweg waren doorgelopen ging de stijgende doorlopende weg over in een grindweg en later in een grasweg, die nu verworden was tot modderpad. We liepen over de flanken van de Kunderberg naar en door Ubachsberg. In Ubachsberg kwamen we bij het Kruisbeeld op de Hunstraat. Hieraan was ons overnachtingadres gelegen. We sloegen af door Dalstraat. Op de hoek staat een hotel met beelden in de tuin. Dit jaar maakten we hiervan geen foto's omdat het inmiddels weer was gaan regenen. En bij regen blijft het fototoestel in de rugzak zitten. We liepen langs de rand van Ubachsberg en volgden hier een traject van het Pelgrimspad. Na een bergtop van 217,5 meter werd de hoogstgelegen molen van Nederland bereikt, namelijk molen Vrouwenheide.

Met de Ronde van Zuid-Limburg 2009 Kort daarop werd Mingersborg bereikt, alwaar een rustmogelijkheid in de Bernardushoeve was. Na een lange rust vervolgden we ons pad door Trintelen. Langs de kant van de weg stonden witte palen met kleine kruisjes erop. We vermoedden dat hier een processie langs zou komen.

Buiten Trintelen sloegen we af en uiteindelijk daalde ons pad over een trap naar Eys. Nog een eindje verder en de verzorgingswagen in Wahlwiller werd op 12,2 km bereikt. Het was hier flink veranderd ten opzichte van de vorige keer. Er was een nieuwe woonwijk gebouwd.

Nu kwam spoedig de splitsing van de 65+ route, zoals dit werd aangegeven in de routebeschrijving voor het 30 km parkoers. Hoewel mijn Coos de leeftijd van 65 nog niet heeft bereikt besloot ze wel het 30 km perkoers te volgen. En zij was lang niet de enige 65- die de 30 km liep. Niet iedereen houdt ervan om met regenachtig weer op modderpaden te lopen. Echt leuk is anders, maar het heeft ook zijn charme. Wij vervolgden met het 40 km parkoers en liepen over leuke paadjes onderlangs Mechelen. Rond een uur of twaalf werd het allengs droger.

Met de Ronde van Zuid-Limburg 2009 We liepen verder langs de Geul door Hurpech richting Bommerig en Camerig. Nieuw dit jaar was ook dat we langs de Volmolen liepen. Na een bruggetje over de Geul werd Restaurant Rozenhof bereikt op 20,5 km. Hoewel het al enige tijd droog was, besloten we nu de regenkleding uit te trekken. Door het inmiddels zonnige weer was het in het restaurant heel rustig, want de meesten zaten buiten op het terras.

Door de Vijlenerbossen liepen we naar Vijlen tot nabij de kerk van Vijlen. Verderop in Melleschet was de samenvoeging met het 30 km parkoers. Bij een vliegveldje voor miniatuur vliegtuigen stonden twee bezitters van een wentelwiek. We maakten er een foto van.

In Nijswiller was bij de doorgaande verkeersweg een bord tegen een muur bevestigd waarop melding werd gemaakt van twee soldaten die op 10 mei 1940 hier voor het vaderland zijn gevallen met naam en toenaam. Op 27,1 km was een verzorgingspost met alleen gratis bouillon of citroenthee.

De staken een oude spoorlijn over, bekend onder de naam miljoenenlijntje. We kwamen langs een kasteel in Overeys. Door een hoge heg was dit witte kasteel niet goed in zijn geheel te zien. Bij Hoeve Vogelenzang hoorden we het gefluit van een oude stoomlokomotief. Even later zagen we de trein met wagons langsrijden.

Op 31,2 km werd in buurtschap Bosschenhuizen de laatste verzorgingspost bereikt. Langs de achterkant van de kapel liepen we verder. Nu liepen we naar natuurreservaat Putberg en kwamen hier langs de vroegere kalfkovens. Na het viaduct onder de A76-snelweg kwamen we nog langs Huijs De Dohm en de watermolen Weltermolen met molenrad. Een wandelaar, die ons hiervan een foto zagen maken, en het idee had dat we vaker hiervan een foto hadden gemaakt, vroeg hoe vaak we van de molen een foto hadden gemaakt. We antwoorden met 37 maal. Dat was niet het juiste aantal, we maakten maar een grapje. De finish werd na 39,1 km bereikt om 17.35 uur. Het IVV-nummer was 11538.