eerste dag van Marskramerpad 1 derde dag van Marskramerpad 1 terug naar het overzicht van het Marskramerpad 1 Foto's Terug naar de homepage van Henri Floor Marskramerpad 1, trajekt: Borne(Zuid) - Rijssen.

Marskramerpad 1

Bokdammerveld Met een OV-jaarkaart is het op dit soort dagen voordelig reizen. Dat was mede een reden waarom we met de trein op en neer reden naar Overijssel. Deze tweede dag reden we met de trein naar Borne. Op het punt waar we de route de voorgaande dag hadden beëindigd, wilden we deze voortzetten. Onderweg naar dat punt kwamen we eerst langs basisschool Jan Lighart. Een muur was fraai versierd hetgeen op de gevoelige plaat werd vastgelegd. Daarna kwamen we nog langs een benzinepompstation. Op bijna elk tankstation bestaat tegenwoordig de mogelijkheid om koffie te drinken. Zo ook hier. De dame op het tankstation was geïnteresseerd naar onze wandeling.
Nadat we onder de A1-snelweg waren doorgelopen volgden we de snelweg eerst parallel zuidwaarts. Daarna liepen we door bosgebied en natuurgebied. Na de Azelerbeek liepen we door het uitgestrekte natuurgebied de Twickel. Daarop werd de Noordmolen bereikt. Hier was een splitsing met het Overijssels Havezatenpad. Ook in dit gebied troffen we talrijke mooie boerderijen. Aan de rand van de Deldeneresch lag boerderij Erve Het Wanink.
Erve Het Wanink is een voormalig jachthuis van kasteel Twickel. Gebouwd in 1881 naar ontwerp van Henri Evers in opdracht van baron George van Heeckeren van Wassenaar. Het in neorenaissance, eclectische stijl gebouwde geheel bestaat uit een statig voorhuis, aangebouwde stal en koetshuis. In de jachtkamer werd het eten voor het jachtgezelschap opgediend. Het voorhuis bezit een schilderachtig silhouet door een torenkamertje en een verspringende voorgevel. Veel aandacht is besteed aan optische verfraaiing van de gebouwelementen d.m.v. gekleurde kalkzandstenen. Het gehele complex bestaande uit de villaboerderij, schuur en hooimijt, is een rijksmonument en sinds 1996 in erfpacht uitgegeven.
Marskramerpad 1

Noordmolen We staken de N741 over. Even voor camping Westerholt hadden we rust in het zonnetje op boomstammen bij gebrek aan bankjes. We kwamen uit bij het Twenthe kanaal. Hier liepen we een trajekt langs beide zijden, nadat we via een brug het kanaal hadden overgestoken. Toen we de A1 snelweg naderden, begon het te regenen. We haalden de paraplu erbij. Net na de snelweg hebben we even geschuild in een oude koetunnel. Dat dit een oude koetunnel was vernamen we nadat we bij café restaurant Het Rheins hadden gerust en hiervoor wat bij de info over lazen. In het café restaurant gingen de fietsers, die voor de bui hadden geschuild, langzaamaan weer verder, waardoor er flink wat plaatsruimte vrij kwam. Naast het CR was boerin Jolanda 50 jaar geworden. Dit werd weergegeven met een hele grote opgeblazen boerin met teksten. Daar stond onder andere op dat ze in het ziekenhuis, waar ze werkt, wel Pollewop werd genoemd.
De serie Pa Pinkelman en Tante Pollewop verscheen oorspronkelijk als stripverhaal van november 1945 tot maart 1948 in de Volkskrant en is bedacht door Godfried Bomans. In 1964 was deze strip al de basis voor een televisieserie van 20 afleveringen met tekeningen van Carol Voges, met de stemmen van Kitty Janssen en Wim de Haas. Er werd gewerkt met getekende achtergronden zodat Pa Pinkelman en Tante Pollewop daardoor de hele wereld konden zien zonder daarvoor één stap buiten de studio te zetten. In de serie mochten zij 3 wensen doen waardoor zij via de Oeral, Siberië en Tibet in China belanden. De decors waren geïnspireerd door de tekeningen van Carol Voges die ook later de strip Sjors en Sjimmie maakte en voor de Donald Duck tekende
Marskramerpad 1

Jolanda is 50 jaar geworden We kwamen uit op een lange zandweg langs de Twickelervaart. De Twickelervaart leek echter meer op een brede sloot. De Twickelervaart mondde uit in de Regge. Nu liepen we een tijdlang langs de Regge. Bij het bord Ypelo staken we de Regge over en volgden deze rivier nu ongeveer
2 kilometer aan de andere zijde. Daar waar de Eksosche AA, nabij het Exoo samenvloeit met de Regge schuilden we voor een regenbui in een gedeeltelijk open boerenschuur. Er stonden hier al twee andere wandelaars te schuilen. Temeer omdat het in de verte onweerde, besloten we de bui af te wachten.
We verlieten het pad langs de Regge en over een kronkelende zandweg liepen we naar een asfaltweg die naar Rijssen voerde. Halverwege de zandweg hielden we trouwens nog een rust, want Coos had een enorme trek gekregen. Vanaf de brug over de N347 hadden we nog een mooi uitzicht. Aan de rand van de bebouwde kom van Rijssen kregen we uitzicht op de molen van Rijssen. Dit was Pelmolen Ter Horst van het type stellingmolen met als kenmerk een Achtkante molen.
Omstreeks 1752 is deze molen te Rijssen gebouwd. Volgens overlevering zou het achtkant uit de Beemster afkomstig zijn, maar dit lijkt, gezien de constructie, uitgesloten. De (helaas te vroeg overleden) molendeskundige Hans Weerheim zag hier een Duits achtkant in; iets wat veel waarschijnlijker is. Al in 1913 kwam de molen buiten bedrijf (maar werd niet gesloopt) en volgde langdurig en intens verval. Zeer lang heeft deze molen er volstrekt haveloos bijgestaan. Met restauratiewerkzaamheden werd begonnen in 1973. Deze duurden tot 1975 waarna de Pelmolen weer een prachtig monument van bedrijf en techniek was; dit voor het destijds formidabele bedrag van ƒ 670.000,-! Minstens zo opmerkelijk is de kwaliteit van deze restauratie: alles wat te handhaven was (en dat was nog relatief veel!) bleef gehandhaafd en de onderdelen die vervangen moesten worden, werden zeer nauwkeurig gekopieerd. Achter de molen is een deel van het haventje gereconstrueerd waar de zgn. Enterse Zompen konden aanleggen. Met deze schepen werd over de Regge het maalgoed (lijnzaad, gerst enz.) aangevoerd totdat dit riviertje begin jaren '30 gekanaliseerd werd. Uniek aan deze molen is dat het de enige olie- en pelmolen van Nederland is.
Ook kwamen we langs het statige kasteel Oosterhof dat ook een Rijksmuseum was. Via een toeristische route liepen we door het centrum van Rijssen naar het plaatselijke NS-station. Daarbij zagen we nog twee rijdende Fietsende café’s. We kwamen bij het NS station aan om 16.15 uur. ’s-Ochtends waren we vanuit Borne om 9 uur vertrokken.


naar de top van deze pagina

Henri Floor & Coos Verburg


Klik
HIER om naar de fotoreportage te gaan. Er zijn 61 foto's geplaatst.