Vorig WS78 verslag Volgend WS78 verslag. Foto's na afloop van de tocht Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten De Amerongse Bovenpolder tocht van WS78 vanuit Maarn

Wandelplaatje van de  40 km lange De Amerongse Bovenpolder-tocht met WS78 vanuit Maarn op zaterdag 5 april2008 Op zaterdag 5 april 2008 organiseerde WS78 een wandeltocht vanuit Maarn. De start was vanuit het cultureel centrum De Twee Marken. Voor de WS78 leden en genodigden die fysiek niet meer in staat zijn de 40 kilometer afstand te volbrengen is er voor deze gelegenheid een 20 kilometer afstand. Zij werden met bestelbusjes naar de grote rust gebracht en mochten vandaar naar de finish lopen. Omdat de grote rust al op 18 km lag en de totale afstand 41 km was werd de 20 km effektief 23 km.
Wij mochten deze tocht parkoerstechnisch voor onze rekening nemen. En omdat de parkoersarchitekt de route goed kent, mochten wij de route markeren. Evenals de voorgaande jaren deden we het markeren ook dit jaar over twee dagen verdeeld en lopend. Om geen problemen te hebben met het vervoer aan het eindpunt van de eerste dag terug naar de start, besloten we de markering te beginnen op de fruitpost op 35 km van de route. Dit punt was goed met de bus te bereiken, Vandaar liepen we naar de finish. Vervolgens tot 2 km voorbij de grote rust waar we uitkwamen op de procinciale weg van Rhenen naar Driebergen. Hier namen we dan de bus huiswaarts. Vrijdags markeerden we de rest.
Toen we op donderdag 3 april een paar km onderweg waren, stelden we vast dat één van de twee meegenomen nietmachines niet funktioneerde. Hoewel het deze donderdag niet regende van betekenis stelden we al wel vast dat er paden verzadigd van water waren. Dat hadden we trouwens al op 24 maart 2008, paasmaandag vastgesteld met de laatste keer dat we de tocht grotendeels hadden voorgelopen.
Tijdens het markeren maakten we nog twee vermeldenswaardige gebeurtenissen mee. Op donderdag 3 april reed ons nabij de Leersumse plassen een auto van de boswachter tegemoet. Opeens bleef deze op ruime afstand voor ons staan. oude begraafplaats te Amerongen Er werd met groot licht geseind en de boswachter wees met zijn hand uit het raam naar links. Daar zagen we in een weiland 7 reeën grazen. Op vrijdag 4 april kwam net de beheerster van de schaapskooi op landgoed Zuylestein te Leersum aangelopen. We werden uitgenodigd om in de schaapskooi te komen kijken. Naast 13 schapen lagen daar 6 jonge lammetjes van 7 dagen oud.
Hadden we op deze donderdag en vrijdag samen de route gemarkeerd, op de zaterdag reed ik alleen met de fiets een uur voor starttijd het parkoers op om te kontroleren of de aangebrachte markeringen er nog zaten. Een mede parkoersbewaker ging eerst nog koffiedrinken en zou mij normaliter achterop gereden zijn, ware het niet dat hij na 11 km besloot om te stoppen vanwege gezondheidsredenen. Hier kwam ik echter pas op de koffiepost achter.
Het weer zat deze dag niet mee. Het regende voor een groot deel van de dag. Na het heideveldje, dat tot de stiltste van Nederland wordt gerekend, werd een bospad bereikt met de fraaie naam “Gouden Laantje”. Bosarbeiders waren in dit gebied aktief geweest en de omgezaagde bomen waren zolang op het pad gelegd. Met alle gevolgen voor de wandelaars.
Het zal u geachte lezer dan ook niet verbazen als ik zeg dat deze dag langs vele plassen gelopen werd. Ook het aantal modderpassages was vrij groot. De eerste voorzitter van WS78, Klaas de Heij, kon zich zoveel modder tijdens een WS78 tocht, niet herinneren.
Er was een wandelaar, die op de eerste verzorgingspost nog een foto had gemaakt waarop de volgende tekst stond:

Paardereglement
Geef me oop tijd een schone stal
Dat is ’t belangrijkste van al!
Dan heb ik graag op tijd m’n eten.
Zou men dat ook niet willen vergeten?
Als u mij persé wilt dresseren,
kan ik dat ook zonder zweep wel leren.
’t Couperen van mijn staart moet u vermijden,
die zit er aan om vliegen te bestrijden!
Dit zijn de regels die ik stel,
Neem ze in acht en ik gehoorzaam trouw ieder bevel!
Riet Jongsma

schaapskooi op landgoed Zuylestein te Leersum Het parkoers door de Amerongse Bovenpolder, waarnaar deze tocht genoemd is, werd er op een gegeven moment uitgehaald wegens gladheid bij staalplaten over een brug.
Na de fruitpost kwamen de wandelaars in Doorn langs de 29 meter hoge uitkijktoren. We hoorden en zagen op foto’s dat talrijke wandelaars deze toren hebben beklommen. Tijdens het voorlopen op 24 maart hadden we hier nog een stevige hagel- en sneeuwbui.
Er waren inmiddels al verschillende snellere wandelaars gepasseerd. Deze kregen het de laatste paar km nog moeilijk omdat een gedeelte was “schoongeveegd” (ontdaan van markeringen). Rond 3 uur in de middag bereikten we de finish. De laatste wandelaars bereikten rond 18.15 uur de finish.
De President van de UAN was deze dag ook aanwezig. Door zijn aktiviteiten heeft de Stichting Euraudax Nederland dit jaar besloten alle 48 Euraudaxtochten te annuleren. Hoe groot de haat onder sommige wandelaars was moge blijke uit het feit dat een wandelaar een folder over een Euraudaxtocht die door het UAN wordt georganiseerd, doorscheurde voor de ogen van deze man.
Bij de inschrijftafel stond nog een rijmerij om knorretje te spekken. Zoals de meeste keren was de tekst ook dit keer afkomstig van Bertus Snoek:
Lustrumtocht
De dertigste serie is verledentijd
maar er komt nog wat
we hebben nog geen toetje
of ben je het al zat
ruim 300 WS wandelingen
zijn er nu geweest
je zag ze zweten, vloeken, zingen
maar nu is het tijd voor een feest
want het goed verzorgt wandelen
daar kwamen ze steeds voor
en hun eigen wandelklup
die groeide alsmaar door
daarom hulde aan die mensen
of ze klein zijn of heel groot
voorzitter, koffieschenker of inschrijver
of verkenner van een sloot
ben ik hem of haar vergeten
nee, ik noem ze allemaal niet op
maar één ding moet je weten
WS 78, de top

kasteelboerderij Schevichoven, thans proefboerderij van de Stichting Centraal Veevoeder Instituut te Leersum. Om 18.00 uur hield het betuur een receptie en de dag werd afgesloten met een chineesbuffet voor genodigden in één van de zalen van de Twee Marken. Naast alle vrijwilligers en bestuursleden waren deze keer ook alle parkoersbouwers uitgenodigd voor het etentje
Tijdens de receptie werden 3 nieuwe ere leden gehuldigd. Het waren de heren Freek Kers, Cees Moerbeek en Piet Zwikker. Daarmee is het aantal ereleden tot zeven man uitgebreid.
Het parkoers was deze dag dus heel zwaar. Zoals gezegd kwam de laatste wandelaar om 18.15 uur binnen. Wat betreft de zwaarte van deze tocht werd deze min of meer gelijkgesteld met de voorlaatste WS78 tocht vanuit Nijmegen. Evenals in Nijmegen waren hier vermoedelijk enige tientallen uitvallers.
Toen deze tocht vanuit Maarn werd gepland (eind 2006) waren de graslanden in Amerongse Bovenpolder nog onaangetast. In de zomer van 2007 werd in opdracht van Staatsbosbeheer een grote herinrichting van dit gebied uitgevoerd. Het gevolg was, dat flinke delen van dit gebied werd bereden door grote auto’s. De ijzeren bruggen die er nu lagen, waren er toen nog niet. nabij tuincentrum Darthuizen Die brede zandwegen, nu modderwegen waren er ook nog niet. Alleen de naastgelegen houten bruggetjes lagen daar over het water. Er kan dus niet zonder meer gesteld worden dat het parkoers door de Amerongse Bovenpolder onverantwoord was om in het parkoers op te namen.
Nog een bijzonderheid voor deze tocht is het wandelplaatje. De tekst op het wandelplaatje klopt niet met de naam van de tocht. Op het wandelplaatje staat namelijk “Amerongense Bovenpolder” vermeld in plaats van Amerongse Bovenpolder. Maar het plaatje is, evanals de andere 10 wandelplaatjes van het seizoen, bijzonder kleurrijk. Het IVV-nummer was 16932.
We willen de organisatoren van deze tocht bedanken met de woorden van Bertus Snoek: hulde aan die mensen, of ze klein zijn of heel groot, voorzitter, koffieschenker of inschrijver, of verkenner van een sloot. hartelijk dank voor de organisatie van deze tocht.

Zoals gezegd werd de route door de Amerongse Bovenpolder op een gegeven moment uit de officiële route gehaald, omdat door de regen de plaatselijk aanwezige klei voor gevaarlijk gladde trajekten had gezorgd. Maar toen de pijl-ophalers hier kwamen volgden zij de gemarkeerde route. En die volgden toen niet meer de route door de Amerongse Bovenpolder. raadhuis te Maarn Maar die pijlen moesten nog wel verwijderd worden. De daarop volgende zondag durfden wij het niet geheel aan om die pijlen weg te halen. Bovendien waren we flink vermoeid. En een dag later moesten we weer fit voor onze dagelijkse arbeid zijn. Op de daarop volgende maandag belden we de terreinbeheerder op met de vraag of wij een week later de pijlen konden verwijderen. In de vergunning stond namelijk dat de markeringen binnen 24 uur na de tocht verwijderd moesten worden. De beheerder ging er mee akkoord en prees ons voor deze aktie.
Op vrijdag 11 april 2008 besloten we in de namiddag naar Amerongen af te reizen. Op 9 april 2008 hadden we nog een basiscursus GPS gevolgd. Zodoende konden we het geleerde op deze vrijdagmiddag meteen in de praktijk brengen door het maken van een track. Vanwege het zonnige meer namen we ook ons fototoestel mee en maakten rond de 80 foto's. Het begin- en eindpunt van deze wandeling was kasteel Amerongen. Daarna liepen we door de Amerongse Bovenpolder om de pijlen weg te halen. Vervolgens liepen we over landgoed Zuylestein over trajekten van het Trekvogelpad en het klompenpad Cotlandenpad terug naar Amerongen.

Klik
HIER om naar de fotoreportage te gaan. Er zijn ± 700 foto's geplaatst.
Kijk ook eens naar het verslag van 24 maart 2008.