Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht
van de E8 trajekt Bad Godesberg - Harxheim (Worms) Foto's van de Europäischer Fernwanderweg E8 Terug naar het overzicht van de hele E8 Terug naar het overzicht van de buitenlandse tochten Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E8

datum vrijdag 14 september 2007
traject Bonn-Bad Godesberg – Heiderhof – Niederbachem - Rolandseck
afstand 13½ km
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
TK 5308 Bonn – Bad Godesberg, TK 5309 Königswinter
wandeltijd 6 uur (10.30 – 16.35)
weer hele dag doog, flinke zonnige perioden
overnachtingadres Hotel Andernacher Hof, Breite Straße 83, 56626 Andernach, ( 02632-43175
Overnachtingprijs € 55 per nacht

tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8 - burgruïne van Bad Godesberg . Om 6.10 uur verlieten we lopend ons huis, bepakt met een rugzak van ongeveer 11 kg. Na ongeveer 25 minuten bereikten we het NS-station vanwaar we via Arnhem en Keulen naar Bonn-Bad/Godesberg reden. Op een bankje tegenover het station van Bonn-Bad Godesberg pakten we de spullen uit onze rugzak, die we nodig hadden, zoals het fototoestel, de routebeschrijving van de tocht, een zonnehoedje en onze wandelstokken.
Voor deze dag stond 13½ km op het programma. Daardoor zouden we de eerste dag rustig kunnen beginnen. Maar dat viel toch wel bitter tegen. We waren zo’n 6 uur onderweg en het was onderweg af en toe best warm, vooral na beklimmingen van hellingen.
Buiten het Redoute park te Bad Godesberg, waarin talrijke mammoetbomen stonden en waar twee eekhoorntjes elkaar achterna zaten, liepen we even verkeerd. We vroegen een keer naar een in de routebeschrijving genoemde mineraalbron en kwamen daarop bij een kerk. Hier vervolgden we de route tussen de kerk en een beek. Na een midgetgolfbaan voerde ons pad fraai door een beekdal. Op een gegeven moment liepen we tussen twee beken door. Bij een oude brug met overkapping nabij het voormalige klooster Gut Marienforst steeg ons pad flink. Verder liepen we door bosgebied ten westen van Muffendorf en Heiderhof. Aan de zuidwestkant van Heiderhof liep de route naar de zuidkant van Heiderhof. Thuis had ik de route al enigszins ingetekend volgens de routebeschrijving-informatie. We besloten toch de markering te volgen. Nu liepen we langs de noord- en oostkant langs Liessem en kwamen nu niet door het centrum van Liessem.
Aan de rand van Liessem stond een kar. Hier werden aardappels en fruit verkocht. We kochten er 4 peren omdat het goed is om elke dag 2 stuks fruit te eten. We aten de peren later op.
tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8 - kasteel Drachenfelsen . We misten opnieuws onze markering. We volgden een tijdlang de W-markering. Daardoor kwamen we dicht bij Mehlem uit. En over de Mehlemerstrasse bereikten we het centrum van Niederbachen.
Bij het fraaie Geronshuis kwam de pastoor van het dorp aangelopen en vroeg of hij ons van dienst kon zijn, omdat we bezig waren om de route te raadplegen. Even voorbij zijn kerk sloegen we af en ons pad door Niederbachem steeg. In het dorp hielden we nog een rust en aten wat. Coos had het hier even moeilijk en had dringend een betere rust nodig.
Bij Gut Broichhof (Landgasthaus, 53343 Wachtberg-Niederbachem, inhaber Fred Klemp, telefon 0228-9348545) dronken we nog koffie en thee. Via de heuvel Tuffstein, waarbij we niet over de top liepen), liepen we verder en kregen nu meerdere fraaie uitzichten op de Rijn en het er tegenover liggende Siebengebirge (Zevengebergte). Bij de Rolandsbogen besloten we niet af te slaan voor een bezoek vanwege vermoeidheid. Bij de Rodderberghof vielen de talrijke notenbomen op. Langs de Willemsberg daalde ons pad flink. Spoedig kwam de splitsing met de RV markering, die ons naar het station van Rolandseck voerde. Vijf minuten voordat onze geplande trein naar Andernach vertrok, kwamen we op station Rolandseck aan. In Andernach stond ons overnachtinghotel pal naast het station. De komende 4 dagen zou ons overnachtingadres Andernach zijn en met de trein reden we naar de door ons geplande volgende startplaats en van af het eindpunt van die dag reisden we dan naar Andernach. Eenmaal was Andernach ons eindpunt en eenmaal het beginpunt van een dagetappe. We hoefden dan niet daarheen te reizen. Toen we dan op onze kamer waren gekomen deden we eerst nog een dutje van een uur alvorens te gaan dineren en dit dagverslag te schrijven.