Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht
van de E8
trajekt Nijmegen-Bad Godesberg Foto's van de Europäischer Fernwanderweg E8 Terug naar het overzicht van de hele E8 Terug naar het overzicht van de buitenlandse tochten Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E8

datum woensdag 13 september 2006
traject Xanten – Birten – Veen – Bönninghardt - Alpen
afstand 6½ km
hoogten 20-60 meter
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
4304 Xanten, 4404 Issum, 4405 Rheinberg.
wandeltijd 6½ uur
weer hele dag zon
overnachtingadres Gäste Zimmer Schöneck, Niederstrasse 30, 46509 Xanten, ( 02801-3175
Overnachtingprijs € 40 per nacht

We zaten op maar korte afstand van de route. We liepen deze dag met lichte rugzak. Want we bleven twee nachten in Xanten overnachten. Dit omdat er in Alpen geen overnachtingmogelijkheid was. Een alternatief was om in hotel Bönninghardt te overnachten. Maar op woensdag hadden ze rustdag.
Alpen is een partnergemeente van de Belgische plaats Herentals
We liepen eerst naar de markt en daarna over de voetgangerszone verder. tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8, stempel bakker Hans Küppers te Xanten Bij een bakker kochten we weer lekkere broodjes voor onderweg. Even verderop kochten we 4 bananen en twee maal een halve liter lekkere melk. En dat voor slechts € 1,30. We deden deze keer onze boodschappen bij een Penny-zaak. Dat is met Nederland vergelijkbaar met een Aldi zaak. Maar € 1,30 voor deze boodschappen vonden we wel heel weinig.
Buiten Xanten kwamen we voorbij de Fürstenbergerhof, een hotel. Daarna kwamen we bij de Birgitten-Kapelle. Deze was echter gesloten. Daarna kwamen we in Birten. Hier kwamen we vlak langs het oude Amfitheater. We besloten het oude Amfitheater even te bekijken. Maar het bleek nu nog alleen een openluchttheater te zijn. De grote kerk van Birten zat op slot. In Birten was vroeger de standplaats van het eerste Romeinse leger Castra Vetera. tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8, nabij de Birgitten-Kapelle te Xanten
We verlieten Birten langs een mooi huisje dat in 1780 was gebouwd en gerenoveerd in 1988. We staken een spoorlijn over en liepen naar de heuvelachtige Birtense Heide, een bosgebied. Buiten het bos liepen we over asfaltwegen met weinig beschutting naar Veen. Hier hadden we bij een Mariabeeldje een rust in de schaduw. Daarna was het opnieuw 4 km over asfaltwegen voordat we bij een bosgebied kwamen. Dat was bij Bönninghardt volgens de kaart. Midden in het bos stond een huis met een tuin met heel veel bloeiende bloemen.
Aan de bosrand kwamen we langs een grondgebied waar alleen maar uien werden verbouwd. Buiten het bos volgden we opnieuw 3 km rustige asfaltwegen, voordat we bij het laatste bos die dag kwamen.
Aan de rand van Alpen verlieten we de route en liepen naar het station. We wisten niet precies hoe laat de trein vertrok. Toen we bij het station aankwamen bleek de trein al 10 minuten vertrokken te zijn. Daarop liepen we terug naar het centrum van Alpen en dronken nog wat bij een café. Met de trein reden we naar Xanten, zonder treinkaartje. Het station van Alpen was al ontzettend verwaarloosd. Maar ook een kaartjesautomaat ontbrak. Daarmee hadden we tweemaal € 3,60 bespaard. Want zoveel waren we de volgende ochtend kwijt, toen we met de trein van Zanten naar Alpen reden.
Bij de VVV van Xanten regelden we nog een overnachting van vrijdag op zaterdag. We wisten waar de overnachting ongeveer lag en hoe het heette. Maar we wisten niet tot welke plaats het behoorde en we konden derhalve ook geen telefoonnummer vinden.
In Xanten bezichtigden we nog de Dom. Op ons overnachtingadres deden we nog een dutje. Daarna aten we opnieuw bij de Italiaan een pizza. Het was mooi warm weer om buiten op een terras warm te eten en een aantal restaurants hadden buiten ongemakkelijke stoelen staan. Die van de Pizzeria zagen er het beste uit.