3e dag van de Heuvelland wandel4daagse Foto's van de Heuvellandvierdaagse 2006 overzicht van de Heuvelland wandel4daagsen Terug naar het overzicht van vierdaagsen en driedaagsen en tweedaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 19e Heuvellandvierdaagse 2006, 4e dag, de Panoramaroute
stikker Heuvelland wandelvierdaagse 2006 - eerste wandeldag
We verlieten de start en liepen eerst naar Terblijt. Daarbij kwamen we vlak langs een groeve. We maakten een zeer scherpe bocht van ongeveer 160 graden. Over veldwegen van de Riensberg kwamen we uit op de weg van Vilt naar Sibbe. Er liepen een paar dames voor ons die heel wat spulletjes los aan hun rugzakken hadden hangen. Bij de rotonde voor Sibbe was de fruitpost. We kregen opnieuw een banaan. In het midden van de rotonde stond een heel apart kunstwerk. We vervolgden ons pad en kwamen langs twee pilaren van een oud toegangshek en vlak daarop langs het Sibberhuis.
Het Sibberhuis, ook Villiartshof of Sibberhuiske genaamd, stamt deels uit de 14e eeuw. Als een groot leen van de heerlijkheid Oud-Valkenburg kwam het in de 15e eeuw aan de Heren van Ghoor en diende het als Schoutenhuis. In 1568 steunde Maria van Ghoor Prins Willem van Oranje bij diens plannen voor een veldtocht naar Brussel tegen Landvoogdes Isabella van Castilië, dochter van Philips II. Dit leidde, op Alva's bevel, tot hun verbanning en confiscatie van dit huis. Isabella schonk het aan de Baronnen van Billehè uit Huy. In de 17e eeuw komt het Sibberhuis in handen van Generaal Van Volckershoven.Zijn dochter trouwt met een Hugenoot in Staatse dienst, Jacques de Chalmot du Portal. Hun alliantiewapen siert de Inrijpoort. Het Sibberhuis is Rijksmonument en in Genève geregistreerd op de internationale lijst van beschermde monumenten.
Heuvelland wandelvierdaagse 2006 Na het centrum van Sibbe daalden we af. We verlieten Sibbe aan de noordkant. Ons pad steeg weer en we kruisten een weiland via een draaipoortje. Via het Biebosch kwamen we in het Sint Jansbos. Op een bankje trokken we de jas uit en maakten nog een paar foto’s over de wijde omgeving van Oud Valkenburg, Strucht en Schin op Geul.
Vlak voor Oud Valkenburg kwamen we nog langs een kapelletje. We passeerden het bord van Schin op Geul, gemeente Valkenburg aan de Geul. Toen we ons omdraaide zagen we dat op de achterkant van het bord stond Oud-Valkenburg, gemeente Valkenburg aan de Geul. We kregen nog een mooi panorama op Oud Valkenburg met een vakwerkhuis en een toren er op. Door weilanden met draaihekjes bereikten we Schin op Geul. Hier was de eerste grote rust. Hier zagen we een paar Belgische wandelvrienden.
Na een kop goulashsoep en een halve liter melk liepen we weer verder. We liepen het dorp Schin op Geul uit. Heuvelland wandelvierdaagse 2006 Nu zetten we koers naar Engwegen. Langs de voet van de Keutenberg werd Stokhem bereikt. Bij een kapelletje met een fraai mariabeeld erin sloegen we af .
We genoten van een paar fraaie panorama´s op de bossen en weilanden rondom Stokhem. In Buurtschap Beertsenhoven steeg ons pad vrij steil, maar als we dan achterom keken hadden we enige malen fraaie vergezichten. Na nog een paar steile hellingen omlaag en omhoog kwam Gulpen in zicht. Voordat we Gulpen bereikten, voerde het pad fraai over weilanden. Het ging hier eerst vrij steil omlaag om even later weer flink steil omhoog te gaan.
We passeerden een dame die geïnterviewd werd, vermoedelijk door de plaatselijke- of anders de provinciale pers. Want de gehanteerde taal was volgens mij het Limburgs. De dame die geïnterviewd werd, was Maria van der Hoeven. De ene vraag die we opvingen wat “wat vindt u de mooiste plaats van Limburg”?
Maria van der Hoeven is sinds juli 2002 minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Haar politieke loopbaan begon in 1974, toen ze als gemeenteraadslid in Maastricht in meerdere opzichten een pioniersrol vervulde. Ze was een nieuwkomer en een vrouw.
Heuvelland wandelvierdaagse 2006 Toen we in de bebouwde kom van Gulpen kwamen passeerden we een grote toren van een begraafplaats. Dit is het oudste monument van Gulpen en is een stompe kerktoren uit de 12e eeuw. Hier in Gulpen was een grote rustpost in een school. Omdat de school de volgende dag open ging voor scholieren konden nu bepaalde delen van het gebouw niet gebruikt worden. In de hal lagen talrijke schoolboeken en –schriften.
Na de rust begaven we ons op de terugweg. Als eerste kwamen we langs een Pannenkoekenrestaurant en was tevens een watermolen die nog steeds in bedrijf was. Het is een rijksmonument uit 1712. Heel opvallend is de prachtige waterradmolen We kwamen rond 11.00 uur langs een kerk, die net uitging. Dit was dus geen geschikt moment om de kerk eventueel van binnen te bewonderen.
Over de Heeselsweg verlieten we Gulpen. Op deze smalle asfaltweg kwamen ons enige malen berg-fietsers (mountenbikers) tegemoet. Heuvelland wandelvierdaagse 2006 In het weiland aan onze rechterhand lagen enige huizen, die al meer dan 10 jaar niet meer gebruikt werden. Bomen van 10 jaar en ouder stonden in de huizen te groeien.
Een traject van onze wandeling volgde de fietsroute LF 6b, van Aken naar Maastricht en de Gerendal fietsroute. Het was tevens een traject van het Krijtlandpad en de NS route Heuvelland. Op weg naar Berghof kregen we weer enige fraaie panorama´s voorgeschoteld.
Na Berghof werd koers gezet naar de Sousberg, waar we over de flanken van de berg liepen. We kregen een fraai vergezicht op de plaats Schin op Geul en de plaatselijke grote kerk. In Schin op Geul was de laatste grote rust.
Na de rust liepen we langs de grote kerk van Schin op Geul een doodlopende asfaltweg in die overging in een zand/grintpad langs de Geul. Bij een binnenplaats van een boerderij bewonderden we de attributen die aan de muren van de boerderij hingen of uitgestald waren op het erf. Heuvelland wandelvierdaagse 2006
We kregen uitzichten op kasteel Genhoes en Oud Valkenburg. Van kasteel Schaloen zagen we alleen enige torens.
Na de drie Beeldjes werd Valkenburg bij kasteel Oost bereikt. Langs de Geul liepen we naar de markt van Valkenburg. Rond om de markt stonden paardenkoetsen. Verder liepen we langs de Geul door Valkenburg. Op een particuliere brug stond een beeldhouwwerk van een naakte vrouw die voorover gebogen over de Geul heen keek. Na nog een traject langs de Geul kwamen we bij kasteel den Halder en een kerk.
Toen we Valkenburg uitliepen kwamen nabij de oude Brand brouwerij de paardenkoetsen, die we rondom de markt hadden zien staan, voorbij gereden. We liepen nog een stuk langs de Geul en uiteindelijk volgden we een lange klim naar Vilt. Daarbij kwamen we nog langs een hondententoonstellingsterrein. Bij café An de Grwate Wèch werd ons een roos aangeboden. Harmonie Amicitia verzorgde hier een optreden. Rond 3 uur werd de finish bereikt.
Het is een heel geslaagde 4-daagse geworden. Er waren rond de 4000 deelnemers. Alleen de eerste dag waren er twee flinke regenbuien. De eerste bui kregen we toen we in de derde grote rust zaten. De tweede bui was bij de finish. De andere dagen was het overwegend droog met temperaturen tussen de 15 en 20 graden.
Het IVV nummer was 10908.