Vorig verslag Volgend verslag Foto's van het Pelgrimspad overzicht van het Pelgrimspad Terug naar de homepage van Henri Floor Pelgrimspad

datum zondag 30 oktober 2005
traject Schin op Geul - Rijckholt
Aanleg-adressen: Café-Zaal D’n Auwen Toëwn, Kerkstraat 125, 6267 EC Cadier en Keer, 06-55740554, www.cafednauwentoewn.nl
Kroeg Spronck, Rijksweg 76, 6247 AK GRONSVELD, Telefoon: 043-4081650
Eetcafé Pension Riekelt, Rijksweg 184, 6247 AN Rijckholt, 043-4081366, www.riekelt.nl
kaartnrs in boekje: 42 - 47

Omdat we in ons overnachtingadres zo vroeg konden ontbijten als we wilden, ontbeten we om 6.30 uur. De klok was de voorgaande nacht een uur teruggezet. Nu werd het rond 7.15 uur licht en een dag tevoren was dat nog 8.15 uur. Rond half acht begaven we ons op pad. Eerst liepen we door Schin op Geul. Bij hotel Geulzicht, het overnachtingadres van de afgelopen twee jaar tijdens de Heuvelland vierdaagse, verlieten we Schin op Geul. We kwamen langs het 3-sterren hotel Rozenhof en staken de spoorlijn over. De spoorlijn volgden we nu aan de andere kant en kregen uitzicht op rotswanden.
Ons pad steeg en daarop werd kapel De Kluis bereikt. Daarna daalde ons pad naar de Geul ter hoogte van de Drie Beeldjes. We staken de Geul over en liepen nu door een statige brede beukenlaan. We kregen uitzicht op kasteel Schaloen. Hier was een heemtuin bij. Een bordje gaf aan dat de tuin in april 2006 weer open ging. We staken in Oud-Valkenburg de doorgaande weg over en passeerden een kapelletje.
Over de flanken van de Sint Jansberg bereikten we het Gerendal. Dit Gerendal liepen we geheel uit en kregen daarop uitzicht op Scheulder. Hier was het dorscafé nog dicht. Buiten Scheulder spraken we twee wandelaars die het Krijtlandpad liepen, maar van de route afgedwaald waren.
We hadden inmiddels al de korte broek aangedaan, want het was weer zonnig en warm weer met een maximumtemperatuur van 22 graden. Na buurtschap Heerstraat, dat ten zuiden van IJzeren ligt, werd Groot Welsden bereikt. Net buiten Groot Welsden hadden we een rust op een bankje. Hier constateerden we dat een meegenomen limonade fles leeg was en dus vergeten was met water te vullen. Maar een andere fles was nog wel met water gevuld.
Daarna liepen we onder langs de Schiepersberg naar Cadier en Keer. Tegenover de kerk kagen drie café. Het eerste café was propvol met wielrenners en het derde café was dicht. In het tweede café dronken we wat en hier was het vrij rustig. Na Cadier en Keer liepen we naar de Orenberg toe. We constateerden pas aan het einde van een lus dat er een fraai ommetje te maken was.
Langs de Riesenberg werd Gronsveld bereikt. Aan het eind van het dorp besloten we naar de doorgaande weg te lopen, hier Rijksweg genaamd. Daar liepen we de weg terug tot aan huisnummer 76. Hier was café Spronck gevestigd, waar we een pelgrimspad-stempel konden krijgen.
We vervolgden ons pad weer en liepen weer hetzelfde stuk terug. We kwamen langs een begraafplaats met een bloemenstalletje. Vanwege allerheilige werden veel graven op begraafplaatsen extra versierd met bloemen. We betraden het Savelsbos en dwaalden hier nog even door alvorens dit te verlaten en naar Rijckholt af te dalen. Hier overnachtten we in eetcafé pension ’t Riekelt. De kamer was nog niet klaargemaakt toen we arriveerden. Na drie kwartier konden we deze betrekken.
Toen we ’s-avonds om 6 uur eten bestelden kwam dit pas om half acht. Daarop besloten we geen nagerecht te nemen. Het was weer een zonnige en warme dag geworden. Het was deze dag heel druk met wandelaars geweest. We zagen er wel 300 à 400.