Vorig verslag Volgend verslag Foto's van het Noaberpad overzicht van Noaberpad Terug naar de homepage van Henri Floor Noaberpad: Nieuweschans - Emmerich

datum donderdag 22 september 2005
traject Gendringen - Emmerich
afstand 26 km
Aanleg-adressen: VVV Bergh, Hof van Bergh, Poortwachtershuis, 7041 AC ’s-Heerenberg, 0314-632822
’t Pannekoekhuys, van der Renne Allee 2a, 46446 Emmerich/Hoch-Elten.
kaartnrs in boekje: 58 - 63

We hadden de vorige avond goed gegeten ten huize van ons overnachtingadres. We aten op de deel van de boerderij, samen met de gastheer en –vrouw en de twee kinderen. Geslapen hebben we ook goed.
Het bleek dat we eigenlijk niet in Gendringen zelf hebben overnacht, maar in buurtschap Veldhunten, dat nabij Varsselder ligt. En ook Ulft en Gendringen lagen redelijk dichtbij. De boerderij lag wel in de voormalige gemeente van Gendringen. Tegenwoordig valt dit onder de gemeente De Oude Vechtstreek.
Na het ontbijt vertrokken we. Op weg naar het centrum van Veldhunten passeerden we een afslag naar buurtschap Milt. Na Veldhunten liepen we 1½ km over de N816 (Ulft-’s-Heerenberg) tot de afslag naar Azewijn. Daarbij liepen we langs de Vethuizense Reefse Wetering van het waterschap Rijn en IJssel. We passeerden een bord met komende evenementen in de gemeente Montferland. Zo lazen we dat in de eerstvolgende etappeplaats Azewijn van 24 t/m 26 september 2005 kermis was. En een aantal etappeplaatsen verder, Stokkum, was kermis van 8 t/m 11 oktober 2005.
In Azewijn dronken we koffie bij een Eiscafé. Na Azewijn doorkruist te hebben, zetten we koers naar Lengel, een wijk van ’s-Heerenberg. Daarbij kwamen langs hele grote boerderijen waaronder boerderij Goedborg. Na buurtschap Lengel betraden we het Bergerbos. Na bestijging van de ruim 62 meter hoge Galgenberg daalden we af naar het centrum van ’s-Heerenberg. Voordat we het centrum bereikten konden we al een blik op de kerk en een deel van kasteel Bergh werpen.
We zagen weer verschillende bordjes van fietsroutes, waaronder de Gelderse Poort route, Montferland route en de Kastelenroute Oost-Gelderland. In het centrum van ’s-Heerenberg dronken we weer koffie in een cafeetje en bezochten een supermarkt. Daarna liepen we naar het kasteel zelf. Hier was tegenwoordig ook de VVV gevestigd. De toegangspoort naar het kasteel kreeg een verfbeurt.
We verlieten ’s-Heerenberg weer en zagen een bordje van een nieuwe fietsroute, namelijk de Euro Bike route en de Eltener Bergh route. Op weg naar Stokkum passeerden we het gemaal Stokkum van Waterschap Rijn en IJssel. Net buiten Stokkum hadden we een rust op een bankje bij de Mariakapel.
Buiten Stokkum voegde het Pieterpad zich bij het Noaberpad. Pieterpadwandelaars zullen zeggen dat het Noaberpad zich hier bij het Pieterpad voegt.
We staken de grens met Duitsland over en bereikten Hoch-Elten. In een pannenkoekenhuis hadden we een rust en dronken koffie. Daarna kwamen we in een zuidelijk wijk van Elten behorend tot Stadt Emmerich am Rhein. Dus het Pieterpad komt ook door de gemeente Emmerich.
We staken de spoorlijn Emmerich-Arnhem over en passeerden een bordje van een rollerskate route. Meteen daarna passeerden we een oude molen die in verval was geraakt. Later hoorden we van een taxichauffeur, dat de gemeente Emmerich geen nieuwe vergunning afgaf om hier een cafeetje te openen. Vroeger kwamen hier veel Hollanders op bezoek.
We staken weer een grens over. Nu bevonden we ons weer in Nederland in de plaats Spijk. Over de Rijndijk liepen we weer Duitsland-waarts. Toen we weer in Duitsland waren liepen we onder langs de plaats Hüthum. Enige malen passeerden we honderden schapen. We zagen de pilaren van de machtige Rijnbrug van Emmerich.
Even voor Emmerich was een parkoerswijziging. Daardoor liepen we nu langer langs de Eltenseweg. In Emmerich werd de Rijnpromenade gerenoveerd. Het grootste deel was rommelig. Een klein deel was helemaal afgesloten, ook voor wandelaars. Om 18.35 uur arriveerden we bij station Emmerich. Hier hoorden we dat er geen treinen meer rechtstreeks naar Arnhem reden. De reguliere verbinding was met de bus naar ’s-Heerenberg en vandaar verder met de bus naar NS-Doetinchem om vandaar met de trein verder huiswaarts te keren. Mogelijkheid drie was met de trein naar Düsseldorf te rijden en vandaar met een IC-trein naar Arnhem te rijden. Wij kozen ervoor om met de taxi naar Zevenaar te reizen. Dit kostte ons € 25,00. Vandaar reisden we met de trein verder huiswaarts. In Zevenaar hadden we een overstaptijd van slechts vijf minuten. Daardoor duurde onze thuisreis vanuit Emmerich 2 uur.
naar de top van deze pagina

Henri Floor & Coos Verburg