Vorig verslag Volgend verslag Foto's van het Noaberpad overzicht van Noaberpad Terug naar de homepage van Henri Floor Noaberpad: Nieuweschans - Emmerich

datum zondag 18 september 2005
traject Enschede - Zwillbrock
Aanleg-adressen:
kaartnrs in boekje: 39 - 44

We konden om 7 uur ontbijten. Om 8 uur vertrokken we. Het duurde ongeveer 20 minuten voordat we weer op de route zaten nabij Schmalenbroek. We liepen het landgoed af met vele bochten in het pad. We liepen deze dag veel over de grens, vaak in Duitsland.
We bereikten natuurreservaat Witte Veen. Dit doorkruisten we langer dan de bedoeling was. Na een tweede lang vlonderpad stond een Schotse Hooglander dwars over het pad. Het pad was smal. De omgeving was wat drassig en er lagen meerdere Schotse Hooglanders in de naaste omgeving. We zagen geen kans de dieren te passeren, waarbij we in acht namen om de dieren niet dichter dan 50 meter te benaderen. We besloten om te keren en via een andere route weer op de route te zien komen. Daarbij liepen we langs enige plassen. We kwamen twee mannen tegen, met lange telelenzen op hun fototoestel.
Nabij Buurse staken we een vrij steil boogbruggetje over, over de Buurserbeek. We kwamen uit bij de Geertruida hoeve en maakten van deze hoeve nog een foto. We volgden nu een traject van de fietsroute Buurserzand. We liepen een paar maal over asfaltwegen, langs maïsvelden en weilanden. We bereikten de grens weer en staken deze even later over. Nu dwaalden we door natuurreservaat Lüntener Fischteich. We volgden vervolgens een pad vlak langs de grens. Aan de andere kant van de grens, in Nederland, liep hier het oude Gelrepad, nu Trekvogelpad geheten.
Ik kreeg een inzinking en verlangde naar een bankje. Dat vonden we spoedig. Het lag in de schaduw. We hadden daarbij onder andere uitzicht op een groep dames die hier in het gras genoten van de zon. We aten en dronken wat. Daarna ging het weer beter. Op weg naar Oldenkott kwamen we door het Ammeloer Veen. Bij buurtschap Wennewick zagen we een mooi waarschuwingsbord tegen overstekende en loslopende kinderen. Iets verderop was op een driesprong nog een kruisje.
We passeerden het bord Oldenkott-Wennewick, Stadt Vreden, Kreis Borken en even later zagen we de plaatselijke kerk. In restaurant Oldenkott dronken we koffie. De meeste klanten zaten buiten in de zon op het terras. Maar wij vonden dat we al voldoende licht te verwerken kregen. Binnen in het restaurant zaten 3 mensen bij de brandende open haard. En dat terwijl het buiten toch zeker 18 graden was.
Net buiten Oldenkott liepen we langs een dahliaveld en staken de Berkel over. We liepen weer eens langs de grens en passeerden een bord van de gemeente Dinkelland. Op weg naar Zwillbrock kwamen we nog langs en door natuurgebied Krosewicker Feld. We passeerden het bord Zwillbrock, Stadt Vreden, Kreis Borken. In Zwillbrock stond de Kleppendiek barokkerk. De kerk was van binnen erg mooi. Toen de mis was afgelopen bekeken we de kerk terwijl de laatste kerkgangers de kerk verlieten en de pastoor bij de kerkdeur stond om de kerkgangers nog een hand te geven. Wij overnachtten hier in Zwillbrock in Hotel Restaurant Kleppendiek. We aten hier ’s-Avonds ook warm en maakten dit dagverslag.