Vorig verslag Volgend verslag Foto's van het Noaberpad overzicht van Noaberpad Terug naar de homepage van Henri Floor Noaberpad: Nieuweschans - Emmerich

datum vrijdag 16 september 2005
traject Uelsen – De Lutte
Aanleg-adressen: VVV Ootmarsum, Markt 9, 7631 BW Ootmersum, 054-291214
Café Rest. Groot Agelo, Weerselosestraat 20, 7636 RL Agelo, 05419-92744
’t Dorpscafé, Irenestraat 4, De Lutte, 0541-551903
kaartnrs in boekje: 29 - 34

Toen we de vorige dag rond 16 uur bij ons overnachtingadres waren aangekomen, was het begonnen te regenen. Het bleef regenen tot de volgende ochtend rond 8 uur. Onderweg hoorden we van een boer nabij Rossum dat het 30 millimeter had geregend.
Ons overnachtingadres was een niet officieel adres. We kwamen aan dit adres via de buren, die echter vol waren. Het was een ruime 2 persoonskamer met eigen badkamer met WC. Bij het ontbijt konden we ook een lunchpakket klaarmaken.
Rond 8 uur vertrokken we. We zaten een kwartier lopen van de route af. We liepen door het Forst Bentheim naar Hesingen. We passeerden een uitkijktoren, maar beklommen deze niet. We hadden voor deze dag 32 km op het programma staan en konden ons niet al te veel extra’s veroorloven. We passeerden Gaststätte zum Lönsberg, maar deze was gesloten. Bovendien lag het café nog te vroeg in onze route. Bij de grens met Nederland stond een grote natuursteen. Op de steen stond een verwijzing naar het Duitse Hesingen en het Nederlandse Hezingen. Voor de steen stond een bordje van natuurgebied Springendal. Vervolgens liepen we langs de Paardenslenkte, een groot heideveld. Daarna liepen we door het natuurreservaat Springendal.
We zagen verschillende malen mooie luchten, die op de gevoelige digitale plaat werden vastgelegd. In Ootmarsum aangekomen maakten we talrijke foto’s van de mooie oude huizen en vakwerkhuizen en enige standbeelden. We zagen hier enige oude auto’s. Deze waren van een bruidspaar dat hier net trouwde. In Ootmarsum werden we nog overvallen door een fikse regenbui, maar we konden spoedig schuilen. Daarna liepen we naar Groot-Agelo. Hier dronken we in een café koffie. Buiten aan de muur zagen we reclame van het biermerk Grolsch-Noaber. En dan ging het ons met name om het woord Noaber, omdat we het Noaberpad liepen. Rond Groot-Agelo troffen we talrijke fraaie boerderijen.
Daarna zetten we koers naar het Almelo-Nordhorn kanaal. De route voerde verder door buurtschap Volthe. Daarbij lag de plaats Rossum westelijk van ons. Hier was het dat we van een boer hoorden, dat het de voorgaande nacht 30 millimeter had geregend.
Via het Roderveld en natuurgebied De Hooge Lutte werd ons overnachtingadres bereikt. Dit overnachtingadres lag op ongeveer een km voor het plaatsje De Lutte.