Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen Terug naar het overzicht van de Querweg Freiburg - Bodensee Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E1

datum donderdag 9 september 2004
traject Langenrain - Marienschlucht - Kargegg - Wallhausen - Litzelstetten - Universiteit Konstanz - Konstanz station.
hoogten 396-500 meter
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
8220 Überlingen-West, 8221 Überlingen-Ost, 8321 Konstanz-Ost.
wandeltijd 6½ uur
weer hele dag droog en zonnig
overnachtingadres Gästehaus Monika, Monika Reisch, Oberdorferstraß 4, D78476 Allensbach/Langenrain, ( tel. 07533-5205, www.gaestehaus-monika.com
Overnachtingprijs € 16,50 per nacht

Konstanz met op de achtergrond de Bodensee We hadden de vorige avond warm gegeten in de Höfer-hof. Hier waren we door de eigenares naar toegebracht. Wij waren de eerste gasten, die zij vervoerde in haar nieuwe auto. Tijdens de autorit stelde ze ons voor om de volgende dag zonder rugzak naar Konstanz te lopen. En dat we bij haar twee nachten zouden overnachten. Daartoe besloten we. Wij konden nu zonder rugzak lopen en de overnachting was voordeliger ondanks de extra busrit. We hadden trouwens meerdere keren naar de jeugdherberg in Konstanz gebeld. Maar ze namen niet op of je kreeg een antwoordapparaat. Rond half negen verlieten we Langenrain en aan een bosrand stond een volkswagenbusje met drie mensen. Zij hadden hier vermoedelijk geslapen. Even verderop bereikten we de Marienschlucht. Na een paar steile hellingen besloten we de officiële route te verlaten. Daarop kwamen we op een golfterrein uit met de naam Kargegg. Dit was niet de gelijknamige ruïne, die we trouwens niet gezien hebben.
Door een variant kwamen we even voor Wallhausen weer op de route. In open terrein voelden we de zon weer op ons branden. Even voor Litzelstetten hadden we op een bankje een lunchpauze. Opvallend was steeds, dat we vaak op plaatsen rusten, waar ook vuurtjes gestookt waren op grilplaatsen.
Na nog een bosparkoers bereikten we het universiteitscentrum van Konstanz. Even later werd Konstanz bereikt. Omdat we in het E1-boekje hadden gelezen dat de route in de buurt van Pfeifferhölze (437m) ophoud, besloten we de markering in Konstanz niet geheel te volgen. Bij een supermarkt dronken we nog Mullermilch, onze favoriete melkdrank. We staken de Rijn over en bekeken de binnenstad. We liepen ook nog naar de grens met Zwitserland.
Daarna keken we hoe laat de eerste bus naar Langenrain vertrok (16.30 uur). We zochten in Konstanz nog een terrasje op en dronken er koffie. Na drie kwartier besloten we nog wat rond te lopen in Konstanz en kwamen toen in de haven terecht. Op een pier torende een standbeeld van een vrouw, dat langzaam in het rondte draaide. Met de bus van 16.30 uur reden we naar Langenrain en dineerden in dezelfde eettent als de voorgaande dag. Nu liepen we er echter ook heen naar toe.