Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Westweg Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E1

datum maandag 30 augustus 2004
traject Silberberg - Wilhelmshöhe - Martinuskapelle - Günterfelsen - Brend - Staatsberg (1055m) - Neueck - Neukirch - Kalten Herberge
hoogten 960 -1138 meter
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
7814 Elzach, 7815 Triberg im Schwarzwald, 7914 St. Peter, 7915 Furtwangen in Schwarzwald.
wandeltijd 8 uur
weer overwegend bewolkt met nevel, soms lichte regen. Een paar keer een stevige regenbui.
overnachtingadres Hohengasthaus Kalte Herberge, Bes. Familie Winterhalder, 78147 Vöhrenbach 3 ( 07723-7389 of 7741
Overnachtingprijs 2 x € 26,00 per nacht

Bij het ontbijt in Haus Silberberg konden we een lunchpakket voor ons klaarmaken. Om 8.00 uur regende het nog, maar om 8.15 uur besloten we het te wagen en het bleef ook geruime tijd droog.
Als eerste kwamen we bij Gasthaus Wilhelmshöhe, eigenlijk een hotel. Hier hoefden we niet het parkoers naar Schonach te volgen. Dat was alleen bestemd voor mensen die daar moesten overnachten. Omdat de grond net voorbij Willemshöhe moerassig was, had men hier een houten verhoging gemaakt, waar we over konden lopen, een soort knuppelbrug idee.
Bij buurtschap Gummele stond een fraai kruis tegen een huis aan. Bij Wolfbauerkopf was men bezig een meertje aan te leggen of een ruimte om overtollig water op te vangen.
Ons pad ging nu niet zo op en neer als de vorige dag. We liepen echter ook vrij hoog, over het algemeen zo rond de 1000 meter. Bij de Martinuskapelle was een gelijknamig café restaurant. Hier dronken we koffie. Buiten hing een fraai uithangbord van het Berggasthof Zur Martinuskapelle. Daarna liepen we nog naar de Martinuskapelle zelf. Daarbij kwamen we langs een steen met de afbeelding van een wandelaar. In de Martinuskapelle zelf maakten we ook nog een foto. Toen we terug het parkoers opliepen zagen we een wandelaarster, die ook in Haus Silberberg en de Jeugdherberg Zuflucht had overnacht. Aan de rand van het gebied rond de Martinuskapelle maakten we nog een overzichtsfoto.
Kalte Herberge Daarna liepen we naar de Günterfelsen. Door de nevel dreigden we te verdwalen. We zagen hier nog wel de grote rotsblokken. We besloten terug te lopen tot het punt waar ik met de kaart weer wist waar we precies zaten. Even volgden we niet de officiële markering, maar volgden we een route aan de hand van de kaart naar een punt, waar we verwachtten weer goed uit te komen. Maar spoedig liepen we weer op de officiële route. Later hoorden we van de man die we in Gasthaus zur Blume hadden ontmoet, dat hij ook bij de Günterfelsen oriënteringsproblemen had gehad.
Bij Brend zijn we niet naar het punt "Auf den Brend" gelopen, omdat er toch geen uitzicht was vanwege het slechte weer. Verderop volgden we nog een smal pad langs weilanden, waar volgens Coos mooie stieren in de wei stonden. We liepen over de 1059 meter hoge Staatsberg ten westen van Furtwangen.
Bij Neueck, vlak voor we onder de B500 door liepen, belden we nog op naar onze (schoon-)moeder. Omdat we uitzicht hadden op de plaats Furtwangen meende we ook een goede ontvangst voor ons mobieltje te hebben. Dit bleek ook het geval te zijn.
Bij Neukirch werden we ingehaald door een man, die we in Gasthaus Blume te Hausach hadden getroffen en later nog eens in een hutje onderweg. Hij vroeg of we er voor voelden om samen verder te lopen. Daar hadden we in het begin geen problemen mee, maar later kwamen we daar op terug.
Het ging weer meer regenen en we pakten de paraplu te voorschijn. Even na vier uur bereikten we nat onze eindbestemming voor die dag, tesamen met de eerder genoemde persoon.