Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1 Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Westweg Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E1
datum zaterdag 21 augustus 2004
traject Driebergen-Arnhem-Karlsruhe (trein) - Bad Herrenalb (tram) - Dobel (bus)
afstand ± 750 km
weer Groot deel van de dag droog, in de namiddag in Dobel regen.
overnachtingadres Café Pension Restaurant Tallblick, Fam. Hübenthal, Wildbader Straße 63, 75335 Dobel/Schwarzfeld, ( 07083-8806, internet www.tallblick-dobel.de
Overnachtingprijs € 58,00

Cafe Pension Talblick, overnachtingsadres te Dobel We vertrokken te voet van huis. Toen we vanuit de Klein-Loolaan de Hoofdstraat opliepen zagen we een eekhoorntje het fietspad oversteken. Even verderop, ter hoogte van het hertenkamp, vond Coos een briefje van € 100,00. Vanaf station Driebergen-Zeist reden we eerst naar station Arnhem. Hier stapten we over op de doorgaande trein naar Karlsruhe. In Karlsruhe namen we de tram naar Bad Herrenalb. Hier was het een drukte van belang vanwege de stationsfeesten (Bahnhoffesten) die op 21 en 22 augustus 2004 werden georganiseerd. Zowel in Bad Herrenalb als in Marxzell (tussen Karlsruhe en Bad Herrenalb) zagen we oude trein-locomotieven rijden. We hadden in Bad Herrenalb officieel maar 6 minuten overstaptijd. De tram kwam in Bad Herrenalb met vertraging aan en de bushaltes waren verplaatst vanwege de stationsfeesten, maar toch haalden we de bus nog. Met de bus reden we in 20 minuten naar Dobel.
In Dobel liepen we eerst naar een drankenhandel. Dit adres konden we nog van 2 jaar tevoren herinneren. Deze bleek echter dicht te zijn, want het was zaterdagmiddag. Maar vanaf de drankenhandel zagen we een benzinepompstation. En hier konden we limonade kopen. Nadat we onze kamer hadden betrokken in Hotel Pension Talblick maakten we een wandeling in de omgeving. De hemel trok open en we zagen de zon. Toch was het behoorlijk fris, toen wij in ons T-shirt rond liepen. Later bleek dat de maximum temperaturen tussen de 10 en 14 graden lagen.
We maakten een foto van ons overnachtingadres en verderop aan de rand van het dorp een foto van een steen met inscriptie "Schwarzwaldverein Pforzheim-Basel 100 Jahre Westweg 1900-2000 1.etappe Dobel".
Een naderende regenzone deed ons besluiten weer terug naar ons overnachtingadres te lopen. We deden nog een lange dut van anderhalf uur. Toen we wakker werden bleek het te regenen. We hadden dus niets gemist.
's-Avonds dineerden we in ons overnachtingadres. We kregen nog een printuitdraai van de weersvooruitzichten in Dobel.