vorig traject van het Utrecht pad vorig traject van het Utrecht pad Terug naar het overzicht van het utrechtpad Terug naar het overzicht van de LAW's, streek- en NWBpaden op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Van Amersfoort naar Baarn over het Utrechtpad
Op woensdag 7 juli 2004 vervolgden wij met het 163 km lange Utrecht pad. Voor deze dag was de warmste van de week voorspeld met een maximum temperatuur van 23 graden. Met de bus reden we vanaf NS-Driebergen naar NS Amersfoort. Vandaar was het een kleine 1˝ km alvorens we weer op de route uitkwamen.
Via de Langestraat kwamen we weer op Zevenhuizen uit. Op dit marktplein genoten we nu volop van de leegte. Net toen we een foto van een pizzeria met een mooie gevel en op de achtergrond de kerktoren Lange Jan hadden gemaakt, parkeerde een auto van de gemeente zich voor de pizzeria. We hadden dus het geluk dat we net op tijd die foto hadden gemaakt. We maakten hier echter bijna geen foto's. Niet dat het niet mooi was. Maar de felle zonneschijn zorgde ook voor flinke schaduwen.
Amersfoort Koppelpoort Amersfoort Koppelpoort We vervolgden ons pad door de binnenstad met zijn fraaie gebouwen. Bij de koppelpoort verlieten we het oude centrum. Hier bij de koppelpoort stroomt de eerder genoemde Heiligenbergerbeek in de Eem. We volgden de Eem hier even en kwamen langs het havengebied Eem. Verderop staken we het al eerder genoemde Valleikanaal over, vlak voordat deze ook in de Eem uitmondt.
Van een Grebbeliniedijk bij Amersfoort is geen sprake meer. Ze werd afgegraven bij stadsuitbreiding in de zestiger jaren en maakte ruimte voor huizen, bedrijven en de ringweg langs het verbrede Valleikanaal.
We passeerden weer eens een voormalige Schans en zetten nu koers naar Landgoed Schothorst. We betraden het landgoed niet maar zagen wel de twee toegangszuilen naar dit landgoed. We liepen nog om een wijk van Amersfoort en bereikten daarop de N199 (Amersfoort-Bunschoten). Even verderop staken we de N199 over en kwamen nu in het landelijke deel van Hoogland. Een bord meldde: "houd Hoogland groen". Want de Hooglanders zijn bank dat de expansiedrift van Amersfoort om meer huizen te bouwen ook deze richting opgaan.
We volgden nu de Coelhorsterweg over wel 2 km. Bij een bankje besloten we de korte broek aan te doen.
De Coelhorsterweg voerde naar Huize Coelhorst. We zagen de Coelhorster kapel, die uit 1363 dateert, fraai tussen de bomen liggen. Dit was ter hoogte waar een brede sloot van rechts (de Male Wetering) zich parallel aan onze wandelroute voegde. Verderop monde de Male Wetering uit in de Eem. Want deze rivier volgde we nu enige tijd, tot aan Baarn.
We passeerden weer eens een schans in de Grebbelinie, ditmaal het "Werk bij Krachtwijk" geheten. Er was ook een straat met de naam Krachtwijkerweg. Deze, voor auto's doodlopende, weg was een oude klinkerweg. Langs deze Krachtwijkerweg liep een brede sloot met de naam Slaagsche Wetering. Hier zagen we talrijke zwanen met jongen. Eenmaal zagen we een zwanenechtpaar met 6 jongen.
Dit is het wapen van Baarn. 
Dit wapen is te vinden 
op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm  
Deze site is mogelijk gemaakt door 
de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag We liepen hier langs natuurgebied Eem met als deelgebied de naam "De Slaag". Voordat de Krachtwijkerweg definitief doodliep, was naar rechts een asfaltfietspad dat we verder volgden. We kwamen bij een boerderij waar in de tuin een piknikbank stond met 8 zelfgemaakte houten poppen. Dit werd op de gevoelige plaat vastgelegd. Daarop werd het voormalige stoomgemaal Zeldert uit 1896 bereikt. Het gemaal werkte nog wel, maar niet meer op stoom, wel elektrisch. Het gemaal zet zichzelf automatisch in werking als er water geloosd moet worden. Het gemaal kan 120.000 liter water per minuut lozen. Bovendien wordt grof vuil uitgefilterd.
We volgden ons pad langs een aantal boerderijen. Vlak voor de A2-snelweg lag aan onze rechterhand Huize Grimmestein op een terp. Het huis is een 18e-eeuw dwarshuisboerderij. In de Middeleeuwen stond op deze plek het slot Grimmestein. Bij de jachthaven van Baarn aan de Eem staken we de Eem over via een parallelbrug aan de A2 brug over de Eem.
Opnieuw volgden we de Eem, maar nu tegengesteld. We kwamen bij een café-restaurant waar we op een terrasje koffie dronken. Vanaf het terras hadden we uitzicht op de Eem en we zagen talrijke malen boten voorbij varen. Net toen we het café verlieten kwam een dubbeldeks fietsboot aangevaren. De fietsboot legde bij de aanlegsteiger van de parkeerplaats van het café aan. We vervolgden ons pad en pal aan de Eem stond een bankje waar we opnieuw rusten. Nu was dit om ons meegebrachte brood op te eten. We vonden het niet netjes om dit in het café te doen.
Spoedig verlieten we de Eem. Achter het Gentorispark langs liepen we nu in de richting van het NS-station van Baarn. Daarbij kwamen we nog langs talrijke gebouwen met fraaie voorgevels. Bij het station beëindigden wij deze dag, na 4 uur lopen, onze etappe. Dit was de kortste etappe, tot nu toe en bedroeg 17 km. Maar het kwam nu zo goed uit. Op het station maakten we nog een foto van een fraai tegeltje in de muur van het stationsgebouw. Met de trein reden we weer terug naar NS-Driebergen
naar de top van deze pagina

Henri Floor & Coos Verburg