Terug naar het overzicht van de NS-wandelingen Terug naar de homepage van Henri Floor NS-wandeling: Utrechtse bos- en rivierroute

Dit is het wapen van Veenendaal.
Dit wapen is te vinden
op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Voor zaterdag 24 januari 2004 hadden wij op programma staan een FLAL-tocht vanuit het Groningse Marum over een afstand van 40 km. Door gezondheidsproblemen mijnerzijds zagen we hier vanaf.
Daarop werd de 25 km lange RS80 tocht vanuit Bleiswijk op het programma gezet. Deze ketste uiteindelijk ook af omdat een 25 km voor mij op dit moment wellicht niet probleemloos gelopen kon worden. Bovendien was voor zaterdagochtend regenachtig weer voorspeld en rond Bleiswijk is over het algemeen weinig bos, dus weinig beschutting.
Uiteindelijk besloten we de 10 km lange tocht van NS-Veenendaal-West naar Amerongen Dorp te lopen. Dit is een zogenaamde verdwenen NS-route. Maar dankzij de inspanningen van Stefan Horn met zijn internetsite http://www.wandelzoekpagina.nl/ns/verdwenen/ konden wij de routebeschrijving met de bijbehorende ingetekende route van internet halen. Voordat we zouden vertrekken keken we nog eens op teletekst. Daarop konstateerden we dat het de volgende dag mooier weer zou worden.
Daarop besloten we de geplande wandeling naar zondag 25 januari 2004 te verplaatsen. Rond 12.45 uur arriveerden we op NS Veenendaal-West. Er scheen een flauw zonnetje bij een temperatuur van rond de 5 graden en er was vrijwel geen wind.
De naam Veenendaal herinnert aan de periode dat in dit gebied op grote schaal veenvorming plaatsvond. Veenendaal is vooral bekend geworden om de tabaks-, wol- en textielindustrie die tot in de jaren zestig het beeld van deze gemeente bepaalden. Sindsdien is er veel veranderd: de oude industrieën verdwenen en het aantal ondernemingen dat zich hier vestigde nam toe, waardoor ook het aantal inwoners enorm is toegenomen.
De parkoersbeschrijving klopte voor wat betreft het verlaten van Veenendaal niet helemaal meer. Maar de ingetekende route gaf een kaarsrechte streep aan. Daarom was het niet zo moeilijk om de bebouwde kom van Veenendaal te verlaten. Buiten Veenendaal dwaalden we door de bossen en klopte de parkoersbeschrijving nog vrij aardig. Wel ontbrak er eens een zitbankje of een pikniktafel.
Het pad was flink heuvelachtig. Op een bankje bij een in het verleden open gekapt bos hielden we een rust en konden genieten van een vergezicht. Er kwam een echtpaar aangelopen die een GPS wandeling aan het lopen waren. We informeerden nieuwsgierig naar hun tocht en hun GPS-apparaat. We kregen een uitgebreid antwoord.
We vervolgden ons pad en volgden enige malen trajekten van een ATB-fietsroute. Meestal waren dit trajekten waarbij de fietsers moesten klimmen en ons dus niet hard tegemoet of achterop kwamen. Dit is het wapen van Amerongen.
Dit wapen is te vinden
op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag We volgden hier trajekten van de LAW Trekvogelpad, voor dit gedeelte de vroegere Heuvelrugroute. We bereikten de provinciale weg van Amerongen naar Rhenen en staken deze bij een pannenkoekenrestaurant over. kasteel Amerongen Bij de molen van Elst sloegen we af en volgden nu een pad door de Amerongse Bovenpolder. Dit gebied wordt begraasd door paarden. Maar wij troffen ze deze dag niet. Wel moesten we uitkijken voor de talrijke paardendrollen. We hadden hier fraaie uitzichten op de polder en het dorp Amerongen met zijn kasteel.
Vlak voordat we kasteel Amerongen bereikten, liepen we nog langs de slotgracht van het voormalige kasteel Lievendaal. Nadat we helemaal om kasteel Amerongen waren gelopen en langs het oorspronkelijke toegangshek van het kasteel bereikten we rond 15.05 uur de bushalte te Amerongen. We dachten goed op tijd te zijn voor de bus van 15.15 uur. Maar het bleek dat deze bus maar eenmaal per uur reed. En de eerstvolgende bus vertrok om 15.45 uur. Daarop liepen we naar De Waaier, het dorpshuis van Amerongen, en dronken hier een kop koffie.
Het was een geslaagde wandeling geworden met mooi en droog weer.