Vorig WS78 verslag volgend WS78 verslag Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten Terug naar de homepage van Henri Floor Met WS78 vanuit Bussum

Dit is het wapen van Bussum.
Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Op vrijdag 18 april 2003 begonnen wij met het nalopen van de WS78 wandeltocht vanuit Bussum, die oorspronkelijk op zaterdag 22 februari 2003 werd georganiseerd. Coos heeft toen wel meegelopen. Maar ik had de dag ervoor mijn voet verzwikt, zodat toen meelopen niet aan te raden was. We besloten om niet te starten bij het officiële beginpunt, maar bij punt 68 van de parkoersbeschrijving. Er was op dat punt 10,88 km van het officiële parkoers afgelegd.
Met de trein reden we naar NS-station Naarden-Bussum en met een fotokopie van een plattegrond van de omgeving bereikten wij ons startpunt van deze dag. Wij hadden het plan om de tocht in zijn geheel te lopen. Door hier te starten, konden wij in het tweede deel van de tocht makkelijker eventueel frisdranken kopen. Voor mij was het de eerste keer na mijn ziekte dat ik weer een 40 km zou lopen. Bovendien konden we ter hoogte van de koffiepost makkelijk de tocht afbreken en naar NS station Hilversum-Noord lopen, voor het geval dat.
Het was deze vrijdag een hele mooie zonnige dag met een maximum temperatuur van 18 graden. We begonnen in de gemeente Naarden met de wandeling in het Ministerkwartier. Het leek alsof de routebeschrijving in het begin niet klopte. We kwamen de volgende dag erachter dat we de tocht op een verkeerd punt waren begonnen. We liepen over grint of schelpenpaden langs sloten. Daarna dwaalden we door natuurgebied Laegieskamp. Dit is gemeente Hilversum. We liepen hier in een gebied waar de gemeentegrenzen van Naarden, Bussum en Hilversum vlak bij elkaar liggen.
Daarop bereikten we de Hilversumse Meent. Dit is een buitenwijk van Hilversum, waar we mooi omheen liepen, met uitzichten op weilanden. We passeerden een paar jonge vissers die echter niet zonder hun muziek konden. Wij vroegen ons af of ze wel wat gevangen hebben. Verschillende malen zagen we bloesems in de bomen heel mooi bloeien. Nu zetten we koers naar natuurgebied Bantam. Het was hier goed opletten geblazen, want het parkoers slingerde hier flink. Enige malen liepen we verkeerd. Dan liepen we weer terug om vervolgens de steeds apart opgegeven tussenliggende afstand met voetstappen opnieuw te lopen. Daarbij is één lange schrede één meter. We hadden hier talrijke mooie doorkijkjes. Er waren meerdere "vroege vogels" op pad. Deze zochten echter een bankje op om van de natuur en de rust te genieten.
Dit is het wapen van Hilversum.
Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Vlak voor de officiële grote rust van 22 februari 2003 zouden we met een zelfbedieningspont een vaart oversteken. Maar het pontje was helemaal niet te bekennen. Wel zagen we de aanlegsteigers. We liepen langs de vaart en kregen uitzicht op Partycentrum "De Drie Dorpen". Op de parkeerplaats stond een dure auto. Het was een Rolls Rolls of een dure Bentley. Zo goed is onze autokennis ook weer niet. Daarop besloten we maar niet daarheen te lopen. Iets verderop bij de brug over de vaart was een café. Op een krijtbord was geschreven: "welkom voor fietsers, wandelaars en skaters met vaste meiden". We hadden wel zin in een kop koffie, maar het café ging pas om 12.00 uur open, terwijl wij daar om 10.40 uur arriveerden.
Verder liepen we, nu het Spanderswoud in. In het fraaie bosgedeelte zagen we een bankje, waar we een rust namen. Tevens verorberden we hier ons meegenomen lunchpakket en een blikje fris. We bleven lange tijd fraai slingeren door het bosgebied Spanderswoud en volgden een tijdlang genummerde paaltjes van een wandelroute door het Goois natuurreservaat. We staken de geasfalteerde Bussumergrintweg over en kwamen in een gebied waar een lange vlonder door een plassengebied liep. Spoedig daarop staken we de spoorlijn Weesp-Utrecht over. Hier verlieten we het parkoers. Het tempo zat er totaal niet in. Coos had de voorgaande nacht slecht geslapen en had mogelijk nog wat naweeën van de 125 km lange tocht, die zij het voorgaande weekend in Oudergem, België had gelopen. Na ongeveer een km gelopen te hebben door buitenwijken bereikten we NS station Hilversum-Noord. Toen we over de brug over het spoor heen liepen, kwam onze trein er juist aan. We hadden ongeveer 20 km van het officiële parkoers gelopen. Met de aan- en afvoerroute lag het totaal op 22 km. Samen met een aantal keren verkeerd lopen, waren we lopend 5¼ uur onderweg geweest.

Op zaterdag 19 april 2003 vervolgde ik alleen deze wandelroute. Coos liep die dag een andere route. Met de trein arriveerden we om 7.45 uur bij NS-station Hilversum-Noord. Na ongeveer 10 minuten zaten we weer op de route. Dat was vlak voor het punt waar op 22 februari 2003 de koffiepost was. We staken hier een kleine 200 meter van het parkoers af. Dit betrof de aan- en afvoer route naar de koffiepost.
Na een korte bospassage bereikten we de uitgestrekte Westerheide. We passeerden een paar keer een veerooster, we liepen door klaphekjes en zagen weer de vertrouwde markeringen van het voetstappenpad. Af en toe voerde het pad over zeer smalle heidepaden. We zagen een groep runderen van ons af lopen. Daar hoefden we ons geen zorgen over te maken. We staken de gemeentegrens van Hilversum naar Laren over en liepen daarna langs een buitenwijk van Laren, maar zagen geen huizen.
Opnieuw zagen de een groep runderen. Ze liepen zelfs op ons wandelpad. Als ik zo alleen loop dan ben ik niet zo'n held op sokken. Ik besloot derhalve om te keren en over een andere route bereikte ik ANWB paddestoel 29874, op nummer 180 van de parkoersbeschrijving. Even verder was de fruitpost. We moesten hier noodgedwongen 400 meter afsteken. De fruitpost was alleen te bereiken via een hek. En dit hekwerk zat op slot. Bovendien moesten we na de fruitpost hetzelfde stuk weer teruglopen. Verderop liepen we nog een keer verkeerd door linksaf in plaats van rechtsaf te slaan. Opnieuw liepen we over smalle bospaden. Dit maakte de tocht heel mooi. Opnieuw staken we de gemeente grens over, nu van Laren naar Hilversum. Na het oversteken van de Nieuwe Crailose weg liepen we over de Bussumerheide.
Bij uitspanning Heidezicht staken we de gemeentegrens met Bussum over. Door parken zetten we koers naar het officiële eindpunt. Bij een bushokje aan de Ceintuurbaan hadden we een rust enigszins uit de wind. Want het was deze dag behoorlijk fris met een maximum temperatuur van 10 graden. Dat was zo'n 7 graden frisser dan de vorige dag.
Bij de finish bij 't Spant liepen we nu niet naar de voetbalkantine SDO waar het officiële eindpunt van de tocht was. Wij liepen nu verder om het ontbrekende, niet gelopen deel van de tocht, af te maken. We liepen naar het Brediuskwartier en liepen daarbij door parken langs vijvers. Via de groenste route werd de bebouwde kom van Bussum verlaten. Voorbij de Galgesloot kwamen we langs het gebouw van Sky Radio 100.7 FM gevolgd door het Protestants Christelijk Verpleeghuis Naarderheem. We moesten hier over een sloot, maar er was geen bruggetje. De tocht liep hier dus eigenlijk dood.
We liepen een eind terug om via een omweg op het vervolg van de route weer uit te komen. We staken het eerste water over dat hoort bij de Naarder vesting. Het was hier vrij druk. De doorgaande weg Naardenvesting in, was afgesloten. Een politieman verwees de meeste mensen naar een parkeerplaats. Naar later bleek gingen de meeste mensen naar de St. Vituskerk toe. Hier werd de Matthäeus Passion opgevoerd. Na het water verlieten wij het betegelde voetpad en liepen over een zandpad over één van de vestingwallen.
Op een gegeven moment was de begroeiing om ons heen zo intens dat het leek alsof we door een bos liepen en niet meer het idee hadden over een vestingwal te lopen. Nadat we weer op asfaltwegen waren uitgekomen kwam "het gevoel" van de Naardenvesting weer terug. Over de Amsterdamsestraatweg liepen we het centrum van Naardenvesting in. We doorkruisten het centrum flink en kwamen daarbij langs de Nieuwe- en Oude haven, het Raadhuis, de St. Vituskerk met het standbeeld van Cominicus. Op een pad naar een ingang van de St. Vituskerk stonden in een rij heel veel mensen. Ze stonden te wachten om de kerk in te komen vanwege de uitvoering van de Matheüspassion. Het was deze dag stille zaterdag, de zaterdag voor Pasen. Na het Vestingmuseum verlieten we Naardenvesting weer.
We staken de rijksweg door Naarden over en even later ook de spoorlijn Amsterdam-Utrecht. In het Ministerkwartier was voor ons het eindpunt van deze tocht. Met een spurt richting NS-station Naarden-Bussum bereikten we om 12.13 uur het station. We hadden geluk, want de trein van 12.12 uur naar Utrecht had enige minuten vertraging.
Het was een hele mooie en afwisselende tocht geworden, die beslist de moeite van het nalopen waard was. Verschillende malen waren we verkeerd gelopen. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het IVV-nummer van 22 februari 2003 was 16639.