Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen

Europäischer Fernwanderweg E1

1:25 000 Normalausgabe
7116 Malsch, 7117 Birkenfeld, 7216 Gernsbach, 7217 Bad Wildbad
wandeltijd 3½ uur
weer hele dag droog. Aanvankelijk felle zonneschijn, later minder fel.
overnachtingadres Café Pension Restaurant Tallblick, Fam. Hübenthal, Wildbader Straße 63, 75335 Dobel/Schwarzfeld, ( 07083-8806, internet www.tallblick-dobel.de
Overnachtingprijs € 60,00

Cafe Pension Talblick, overnachtingsadres te Dobel Deze dag konden we vanaf half acht ontbijten. Toen we beneden kwamen was de tafel nog niet gedekt. Om acht uur waren we wel klaar met het ontbijt. Het was al behoorlijk warm. De supermarkt in de buurt zou pas om 9.00 uur opengaan. Maar bij het naburige benzinepompstation konden we ook broodjes krijgen. Op weg naar het benzinepompstation hadden we uitzicht op de supermarkt en deze bleek om half negen open te gaan. Daarop deden we bij de supermarkt onze boodschappen en kochten nog ieder een halve liter Mühlermilch.
We liepen weer terug naar het hotel omdat de wandelroute hier langs liep. We liepen door een buitenwijk van Neuenbürg. We moesten hier flink klimmen. Bovendien scheen de zon fel en was er amper schaduw. Buiten Neuenbürg liepen we door bossen naar Schwann. We liepen Schwann echter niet in en bleven langs de bosrand lopen.
We kwamen bij de Schwannerwarte, een uitkijktoren. Deze uitkijktoren stond aan de bosrand en je had maar één kant uitzicht. Bovendien was de uitkijktoren gesloten. Mijn kniekousen werden weer opgetrokken en de opgerolde mouwen van mijn blouse werden weer uitgerold om een aanval van steekmuggen te neutraliseren/minimaliseren. Coos heeft ander bloed en zij kon rustig blijven doorlopen in de korte broek. Vlak na de uitkijktoren liepen we over een oude putdeksel waarop stond Pforzheim 1888. Ik kreeg last van de warmte. Verschillende keren hadden we een rust en dronken een flesje limonade. We kwamen een paar keer langs een hutje, waarvan het dak de grond reikte (foto 59).
In Dobel namen we de eerste overnachtingsmogelijkheid. We waren hier al rond 12.30 uur. Toen we na een uur min of meer opgedroogd waren (we zweetten niet meer), douchten we. Daarna keken we nog wat rond in Dobel. Bij het postkantoor kochten we nog postzegels voor onze verzameling. Bij een supermarkt kochten we nog Mühlermilch. Aan de muur van Pension Beck zat een mooie muurschildering (foto 61). Ons overnachtingadres werd op de gevoelige plaat vastgelegd (foto 60). We hadden een mooie kamer met aparte doucheruimte en een balkonnetje en kleuren TV.