Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen

Europäischer Fernwanderweg E1

1:25 000 Normalausgabe
6718 Wiesloch, 6817 Bruchsal, 6818 Kraichtal
wandeltijd 9 uur
weer enkele keren licht bewolkt, overigens onbewolkt
overnachtingadres Hotel Restaurant Eintracht, Pizzeria, inhaber Fam. La Placa, Werner von Siemensstraße 29, 76646 Bruchsal, ( 07251-2776
Overnachtingprijs € 49,00

Hotel restaurant Eintracht pizzeria, overnachtingsadres te Bruchsal We hadden om 7 uur ontbijt in een ander gebouw, omdat in het Top Hotel de ontbijtzaal werd gerenoveerd.
We verlieten Mühlhausen door de bossen. Het eerste stuk klommen we flink. We kwamen een aantal trimmers tegen. We zagen een markering over het hoofd, waardoor we het laatste stuk naar Östringen langs een verkeersweg liepen.
In Östringen zagen we onze markering weer. We kwamen langs een kerk (foto 36) waarvan de kerkdeur open stond. Binnen zetten we een kaarsje. Buiten stonden drie eenden doodstil (foto 37). In het centrum maakten we nog een foto van een museum (foto 38). Verderop keken we nog eens om en zagen de kerk van Östringen nu van een andere kant (foto 39). Na Östringen steeg ons pad weer flink in open terrein. Met een brandende zon was dat erg warm. Bij een hutje hadden we een rust. Het hutje was een groot oud wijnvat (foto 40). Binnenin waren drie planken getimmerd zodat er bankjes waren gecreëerd. Verderop hadden we over de wijngaarden een fraai panorama op Östringen (foto 41).
De gemarkeerde route die we volgden week steeds meer af van de ingetekende route. Op een gegeven moment besloot ik van de officiële markering af te gaan en de ingetekende route verder te volgen. Toen we het parkoers van de ingetekende route weer hadden bereikt, zagen we af en toe nog de oude markeringen.
In een wijngaard voor Zeutern stopte een auto. De automobilist sprak ons aan. Hij bleek ook een wandelaar te zijn. Hij vroeg welke route wij liepen omdat hij wist dat de E1 hier officieel niet meer langs kwam. De automobilist had van de E1 trajecten tot aan de Mummelsee gelopen en verder de Westweg in het Zwarte Woud naar Basel gevolgd. We genoten van een mooi panorama op Zeutern (foto 42).
In het centrum van Zeutern kochten we om 12.29 uur nog 4 blikjes Fanta. Tijdens het opbergen van de blikjes Fanta in de rugzak ging de zaak op slot. We zochten een plekje in de schaduw op en hadden daar een lunchpauze. Over een holle weg verlieten we Zeutern weer. In Unteröwisheim hadden we een rust op een bankje voor een kerk in de schaduw. Met moeite kregen we nog een (lekker) broodje naar binnen. Bij de vrijwillige brandweer was nog een mooie muurgevel van de heilige St. Florian (foto 43). Het laatste stuk naar Bruchsal was afzien. En de extreme warmte moest nog komen. We liepen hier van schaduwplek naar schaduwplek.
In Bruchsal was ons overnachtingadres ongeveer 2 km van de route. We bereikten Bruchsal in een wat rijkere buurt. We vroegen aan een man naar het hotel en adres van ons overnachtingadres. Hij kende dit hotel wel, maar hij vroeg zich af of we wel wisten wat voor soort hotel dit was en of we ons wel goed geïnformeerd hadden. Naar zijn maatstaf was dit, in ieder geval voor hem, een veel te eenvoudig hotel. Voor ons paste dit hotel budgetmatig echter goed. Op weg naar het overnachtingadres kwamen we door het centrum van Bruchsal. Daarbij kwamen we langs het postkantoor en hier werd onze verzameling van Duitse postzegels aangevuld.
Steakhouse, restaurant te Bruchsal waar we dineerden Ons overnachtingadres (foto 44) lag aan een drukkere weg en was ook pizzeria. Om tot rust te komen en omdat we buiten wilden dineren met het warme weer besloten we naar het centrum van Bruchsal te lopen. Hier vonden we een geschikt adres om te dineren in een Steakhouse. Deze lokaliteit was gelegen aan de Martin Luther Straße 5.