Europäischer Fernwanderweg E1

datum woensdag 12 juni 2002
traject Nieder Liebersbach - Birkenau - Buchklingen - Unter Flockenbach - Steinklingen - Wilhelmsfeld - Peterstal - Heidelberg/Ziegelhausen - Heidelberg/Schlierbach
afstand 26½ km
hoogten 117-530 meter
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
6418 Weinheim, 6518 Heidelberg-Nord
wandeltijd 9¾ uur
weer de hele dag droog met veel zonneschijn
temperatuur 19-21°
overnachtingadres Hotel Restaurant Terrasse Zum Neckartal, Im Hofert 28, 69118 Heidelberg-Schlierbach, ( 06221-89930
Overnachtingprijs € 80,00

We konden om 7.30 uur ontbijten. Het ontbijt was voldoende. Tegen half negen verlieten we Nieder-Liebersbach. Het eerste stuk liepen we dezelfde weg terug. Door een bospassage ging het nu steil omhoog. We staken via een brug een verkeersweg over. Daarna daalden we af naar Birkenau (foto 27).
Het laatste stuk naar het centrum van Birkenau liep over een trap. Onderaan de trap was een bakker waar we broodjes kochten. Elders in Birkenau kochten we nog een ansichtkaart en in een supermarkt kochten we nog wat om te drinken. We verlieten Birkenau en bevonden ons spoedig weer in de vertrouwde omgeving van de bossen. Ons pad steeg naar 389 meter hoogte. We kwamen langs een kleine begraafplaats.
Daarop bereikten we Buchklingen. Van dit plaatsje zagen we niet veel, want het was vrijwel alleen de doorgaande weg oversteken. Verderop daalde ons pad weer.
Nu kwamen we in Unter-Flockenbach. Hier hadden we een lunch op een bankje in het centrum van de plaats. Toen we weer verder liepen, zagen we om de hoek een supermarkt. We volgden nu een km langs een verkeersweg zonder fiets en voetpad.
We kwamen uit in Steinklingen. Het was hier flink klimmen geblazen om het dorp weer te verlaten. We volgden nu overwegend grintwegen.
We liepen om Altenbach (foto 28) heen en kwamen bij Wanderheim Kohlhof, een Naturfreundehaus. Het was 14:15 uur en nog te vroeg om te stoppen. Bovendien hadden we elders een kamer gereserveerd.
Daarna kwamen we in Wilhelmsfeld. Hier vulden we onze vochtvoorraad aan, want het was dorstig weer. Verder dwaalden we lange tijd door de bossen langs Heidelberg/Peterstal. Van de plaats zelf zagen we niets.
Daarna werd Heidelberg/Ziegelhausen bereikt. Pas toen we op de brug over de Neckar liepen zagen we de rivier de Neckar. De Neckar was een redelijk brede rivier, die echter heel rustig stroomde.
Daarna liepen we in Schlierbach van de route af en zochten ons overnachtingadres op. Dat was Hotel Restaurant Terrasse Zum Neckartal. In dit hotel was de receptie op de 2e verdieping. Hier was ook het restaurant gevestigd. Op de 3e en hogere verdiepingen lagen de hotelkamers. De eerste verdieping was geheel als fitnessruimte ingericht. Zo'n groot fitnesscentrum had ik nog niet eerder gezien. Op de begane grond van het hotel waren diverse ruimtes, waar grondoefeningen gegeven werden. In het restaurant van dit hotel aten we warm en het duurde een hele tijd voordat het eten geserveerd werd. Maar het smaakte prima. Vanuit het hotel zagen we iets dat leek op een kiosk bij een station. Maar toen we hier naar toe gelopen waren, na het diner, bleek het helemaal geen kiosk te zijn, maar een verlichte ingang met kaartjesautomaat voor een parkeerplaats verdeeld over meerdere verdiepingen. Dat was op een complex van een Orthopädische Klinik.