Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum dinsdag 11 september 2001
traject Idstein - Marktplatz Alteburg/Heftrich - Schloßborn - Glashütten - Großer Feldberg - Altkönig - Hohenmark/Oberursul
wandeltijd 9½ uur
weer Overwegend droog.
temperatuur tijdens het wandelen 15°, daarna 17°.
overnachtingadres HSG Fortbildungszentrum Philipp Holzmann, Seminar- und Veranstaltungs-hotel, An der Gehespitz 85, 63263 Neu-Isenburg. Tel.: 06102/454557.
Overnachtingprijs DM280

scheef huis in Idsteinscheef huis in Idstein We hadden om 7 uur ontbijt in ons Chinees hotel. Het ontbijt was nog niet helemaal klaar en de broodjes moesten nog aan de overkant worden gekocht. Een dame van vermoedelijk Turkse afkomst verzorgde het ontbijt en sprak moeilijk Duits. Bij de tegenoverliggende bakker kochten we naast brood ook onze dagelijkse sinaasappelsap omdat we nog geen supermarkt hadden ontdekt en niet zeker wisten of we daar alsnog langs zouden komen. Langs vele vakwerkhuizen (foto 127) verlieten we de binnenstad van Idstein. Daarna kwamen we toch nog langs een supermarkt. Het was een A&P supermarkt, de eerste en laatste die we deze vakantie tegenkwamen. Hier kochten we ieder nog een halve liter Müllermilch. Dit is melk met een aparte smaak. Als smaak namen we dit keer Cappuccino. Nadat we Idstein hadden verlaten betraden we weer bossen.
Bij de Marktplatz Alteburg, bij het plaatsje Heftrich liepen we over open terrein. Eerst liepen we over een rustige asfaltweg, daarna over graswegen. Opnieuw kwamen we door een bos. Bij de in 1975 omgevallen 400 jaar oude eik stond een herdenkingsbordje (foto 128).
In de plaats Schloßborn aangekomen hadden we een rust in een bushokje. Bij restaurant Schützenhof hing nog een mooi uithangbord (foto 129). Hier aten en dronken we wat. Door het kille weer was het vrijwel niet aangenaam om in de wind te zitten. Door opnieuw bossen bereikten we het plaatsje Glashütten. Grotendeels liepen we hier om het dorp heen (foto 130). Daarna steeg ons pad naar het Rotes Kreuz. Hier stond wel een kruis, maar het was niet rood gekleurd. We kwamen nog langs een oud kasteel, waar alleen nog een gedeelte van de fundering lag, het Römerkastell Feldberg en even later langs een totempaal bij een bron (foto 131). Langzaam bestegen we het hoogste punt van de dag en de vakantie op 878,5 meter hoogte (foto 132). De berg heette Grosser Feldberg (ansichtkaart 21). Op de top stond een Hotel restaurant, een kiosk met uitkijktoren en nog een ander groot gebouw. Het was er koud en bij de kiosk dronken we een cappuccino-koffie.
In buurtschap Fuchstanz stond nog een bord (foto 133) met info over de E1. Daarna liepen we naar de volgende berg, de Altkönig. Het laatste deel van de bestijging van de Altkönig was uitzonderlijk mooi en deed ons weer denken aan het hooggebergte. We hadden hier vandaan een mooi panorama (foto 134). Daarna daalden we af naar Hohemark en Oberursel. We liepen de plaats in. Bij het Parkhotel was geen overnachtingsmogelijkheid.
Daarna liepen we in een half uur naar Hotel Central in het centrum van Oberursel. Ook hier bleek geen plaats te zijn, evenals het in de buurt liggende pension en het 4-sterrenhotel Möwenpick. Daarop belde we naar Sachsenhausen/Frankfurt Sudbahnhof. Met veel moeite lukte het om twee één persoons kamers te krijgen. Maar toen de eigenaar hoorde dat we nog een tijd onderweg daar naar toe nodig hadden, en we geen creditcardnummer konden afgeven wilde hij de kamers niet vasthouden.
Toen we later in Sachsenhausen/Frankfurt Sudbahnhof waren gearriveerd bleek één van de twee kamers weg te zijn. Daarop belden we verder. We zagen een beveiligingsbeambte staan en vroegen hem om raad. Hij adviseerde om naar hotels in Neu-Isenburg te bellen omdat die plaats buiten Frankfurt lag. Dat lukte uiteindelijk. Met een taxi met een bestuurder van Turkse komaf werden we afgezet bij het Fortbildungszentrum Philipp Holzmann. De ritprijs bedroeg DM 48,60 afgerond DM 50. We kwamen hier om 21.00 uur aan. Het was inmiddels te laat om nog te dineren. We hadden hier de grootste kamer die we tijdens de vakantie hadden gehad. Op de TV zagen we het afschuwelijke nieuws over de aanslag van terroristen op het World Trade Centre te Manhattem in New York. Daarna gingen we pas om 23.15 uur slapen, terwijl dat normaal om 21.00 uur was.