Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum zaterdag 8 september 2001
traject Nassau - Scheuern - Bergnassau - Hollerich - Kloster Arnstein - Obernhof - Falkenhorst - Vierseenblick - Steinsberg - Schaumburg - Baduinstein
wandeltijd 9 uur
weer enkele buitjes, maar overwegend droog. 's middags ook wat zon.
overnachtingadres Hotel "Zum Nassauer Löwen", Obertal 11, 56377 Nassau, tel. 02604-4381
Overnachtingprijs DM100

Kasteel te NassauKasteel te Nassau

Om halfacht hadden we ontbijt. Daarvoor hadden we al inkopen bij de supermarkt gedaan. Toen we op pad gingen, kochten we bij de supermarkt ieder een halve liter Mullermilch met smaak cappuccino. Toen we dit ophadden begon het te regenen en trokken we de regenkleding aan.
We verlieten de plaats over de Kettenbrücke met hele lichte rugzak. Zoals al in het verslag van de vorige dag vermeld, konden we in Balduinstein helemaal geen overnachting vinden. Daarop reserveerde we in Nassau in ons overnachtingadres voor een extra nacht. Van Balduinstein zouden we dan met de trein terug naar Nassau rijden. We zouden deze dag vrijwel steeds langs de rivier de Lahn lopen. Langs de rivier zagen we vele campings.
In Bergnassau sloegen we van de verkeersweg af en volgden een smalle rustige asfaltweg. We zagen een zwam op een loshangende tak zitten (foto 90). Even verderop hadden we uitzicht op Klooster Arnstein (rechtsonder op foto 91) en kasteel Langenau (linksboven op foto 91). We bezichtigden klooster Arnstein (foto's 92 en 93, ansichtkaarten 17, 18 en 19).
Daarop kwamen we in Oberndorf en zagen een mooi bloemetje langs de weg (foto 94). Nu werd ons pad steiler. In die zin dat het pad regelmatig over een soort band van een berg liep met flinke steile afgronden. Als ik dit van tevoren had geweten, dan had ik dit niet gedaan. Maar je hoopt maar steeds dat het voorbij is. Het pad was steeds wel zo'n 3 meter breed. Ook speelde een rol dat Coos hier geen problemen mee had. Zij vond het zelfs een hele mooie tocht.
Vanaf uitzichtspunt Falkenhorst hadden we een mooi uitzicht op het dorp Obernhof (foto 95). Aan een piknikbank aten en dronken we wat. Vanwege de frissigheid trokken we wel de regenjas aan en legden op de enigszins natte bank onze regenbroek. Toen we verder liepen, liepen we even verkeerd, maar dat bemerkten we spoedig. Bij het Vierseenblick (foto 96), zagen we geen enkel meer hoewel het helder weer was. We begrepen derhalve de naam van dit punt niet. We hadden er wel een mooi uitzicht. Er lagen hier bomen in de zon langs de kant van de weg en in de schaduw stond een bankje met rugleuning. Als rustplaats besloten we toch de bomen in de zon te kiezen.
Verderop daalden we steil af tot aan een spoorlijn. Deze volgden we enige km's. We kwamen nog langs een fraaie toegangspoort van een spoortunnel (foto 97). De afslag naar Laurenberg voor een rust, zoals beschreven in de routebeschrijving, lieten we voor wat die was. Na een afdaling volgde nog een steile stijging naar Steinsberg.
Daarbij hadden we een fraai uitzicht op Cramsberg (foto's 98 en 99). In Steinberg kochten we nog wat in een klein winkeltje. Naast de winkel stond een bankje waarop we nog rustten. We dronken hier limonade en aten nog een chocoladereep. Van de eigenaresse van deze winkel hoorden we dat in Schaumburg een soort Jomanda aktief was. Maar de dame in Schaumburg deed het zonder woorden. Uiteindelijk kwamen we dicht in de buurt van de Schaumburg (foto 100) en daalden af naar Balduinstein.
kasteel Schaumburgkasteel Schaumburg

We kochten een treinkaartje naar Nassau. Met onze Duitse kortingskaart (Rail plus) kregen we 50% korting. Bij een kiosk bij het station kochten we een Käsetorte. Op het station maakten we nog een foto van Balduinstein (foto 101). Met de trein reden we terug naar Nassau. In Nassau kochten we op het station een treinkaartje voor de volgende dag terug naar Balduinstein. Het lukte de kaartjesverkoper niet met de computer om onze korting zodanig in te voeren, dat wij een RailPlus kaart hadden die in Nederland was gekocht. Daarop gaf hij een kaartje waarbij alleen de korting werd vermeld. Rond 17.30 uur waren we in Balduinstein. Even na 7 uur zaten we aan tafel om te dineren in Nassau.