Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum dinsdag 4 september 2001
traject Fuchskaute - Willingen - Bretthausen - Salzburg - Hof - Bach - Bad Marienberg - Unnau
wandeltijd 7¼ uur
weer Aanvankelijk nevelig tot mistig met af en toe lichte mistregen. Later ruim een uur regen. 's middags droog
overnachtingadres Gasthof Goebel, Erbacherstrasse 10, 57648 Unnau, tel. 02661-5232.
Overnachtingprijs DM104

Na het ontbijt van halfacht vertrokken we rond kwart voor negen. Het weer was nevelig tot mistig en somber weer. Van een deel van hotel Fuchskaute maakten we nog een foto (foto 66). Voor in de tuin van hotel Fuchskaute stond een soort totempaal (foto 67). Achter het hotel stond nog een wandelbord (foto 68). Het eerste stuk dat we terugliepen was dezelfde weg als dat we de vorige dag heen liepen. Eén traject liepen we anders omdat dit makkelijker te lopen was.
We kregen nog uitzicht op Willingen. Daarna liepen we door Bretthausen. Daarna staken we de B54 over. We kwamen bij een lokaal dat het beginpunt van een skilift was. Hier was een mooie muurschildering van een skiër die tegen een hekje skiede en een skiënde haas (foto 69). Later besloten we deze foto tot kerstkaart 2001 te verheffen. Boven aan de skilift zagen we twee reeën. Dat waren de eerste twee reeën die we tijdens onze vakantie zagen. Op de 654 meter hoge Salzburger Kopf was ook een lokaal vanwege de eerder genoemde skilift en hier hadden wij een rust. Daarna kwamen we door het Duitse Salzburg.
Nu liepen we langs zo'n 15 elektrische molens. In Hof kochten we brood, limonade, sinaasappels en Mullermilch. Buiten Hof begon het te regenen. In de windluwte van een schuur trokken we de regenkleding aan. Eén km liepen we over een grintweg langs een verkeersweg waar één rijstrook ook gestremd was. Daardoor stonden er aan beide kanten rijen auto's voor een stoplicht te wachten. En wij kregen de volle aandacht van die wachtende automobilisten. Want wij hoorden hen denken: "Dit is toch geen weer om te gaan wandelen". Na een bosgebied kwamen we in Nisterau-Bach.
Hier lunchten we in een bushokje. Weldra kwamen hier dames aangelopen. Niet omdat ze met de bus meewilden. Maar om hun kroost op te wachten totdat ze met de schoolbus werden gebracht. Daarna volgden we een mooi traject naar Bad Marienberg langs de beek Nister. Daarbij liepen we langs een aantal rotswanden.
Kurzone van Bad MarienbergKurzone van Bad Marienberg

In Bad Marienberg kwamen we niet door het centrum, maar wel langs een gesloten kerk. Via een fabriek verlieten we Bad Marienberg weer (foto 70). In bosgebied Marienberger Höhe kwamen we langs de Grosser Wolfstein, een rotsmassief (foto 71 en 72). Bad Marienberg Daarna liepen we nog een km verkeerd doordat we een markering volgden, die we al een tijd volgden, maar vanaf een splitsing niet meer moesten volgen. Toen we in Unnau aankwamen verlieten we het parkoers bij een tuin waarin kaboutertjes stonden. Het hotel Goebel (foto 73) vonden we snel. We kwamen hier om 4 uur aan. We kochten nog limonade in een winkeltje voor de volgende dag. We liepen nog even wat rond en zaten nog even in de zon. 's Avonds aten we warm in hotel Goebel.