Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum maandag 3 september 2001
traject Herdorf - Lippe - Liebenscheid - Weissenberg - Willingen - Fuchskaute
wandeltijd 8 uur
weer het had 's nachts flink geregend. Bij de start was het nevelig met af en toe mistregen. Vanaf twee uur regende het wat harder hele dag droog, zonnige perioden
overnachtingadres Hotel Restaurant Fuchskaute, eigenaar Lieselotte Kuhl, 56479 Willingen, tel. 02667-368
Overnachtingprijs DM120

wapen van Herdorfwapen van Herdorf rothaarsteig

We konden om 7 uur ontbijten. Daarna wilden we in Herdorf boodschappen doen bij een supermarkt. We hadden er op gerekend dat deze om 8 uur of eerder open zou gaan. Maar het bleek dat deze supermarkt om 8.30 uur open ging. Daarop kochten we sinaasappelsap bij een bakker en bij een slager kochten we kaas.
Rond 8.15 uur begaven we ons op pad. Na buitenwijken ging het pad steil omhoog. Het was mistig, dus niet zulk mooi wandelweer. Het café bij de Hohenseelbachskopf was dicht (maandags rustdag). De markeringen waren hier onduidelijk. Hier liggen resten van een Keltisch toevluchtsoord uit de ijzertijd (500-0 jaar voor Christus). Deze hebben we echter niet gezien.
Nu volgden we een paar uur paden door bossen die recht in elkaars verlengde lagen. Daarop kwamen we langs de 613 meter hoge Trödelstein. Verder werd het plaatsje Lippe (foto 65) bereikt. Daarna volgden we enige asfaltwegen langs de Lipper Hohe tot aan het vliegveld Siegerland.
Na een volgende bospassage kwamen we bij een (verlaten) skihut. Hier lunchten we en aten de resterende broodjes op en een gedeelte van het brood dat we nog bij ons hadden. Daarna doorkruisten we Liebenscheid. De kleine supermarkt aldaar was dicht. Vervolgens liepen we naar het plaatsje Weissenberg, maar de weg daar naar toe kon ik niet goed op de kaart volgen. Ook het pad tot vlak voor Willingen was niet goed op de kaart te volgen. Vanaf even voor Weissenberg liepen we trouwens in de regenkleding. Daarna was het nog een klein eindje naar de berg Fuchskaute.
Deze bergtop is de hoogste van het Westerwald met een hoogte van 656 meter. Rond 16.15 uur kwamen we bij het hotel (ansichtkaart 13) aan. We moesten een zij-ingang nemen want het hotel had deze dag rustdag. Overnachten was wel mogelijk. 's-Avonds konden we tussen zes uur en half zeven dineren.